Ambulante dienstverlening Arhnem

Onderdeel van: Koninklijke Kentalis Onderwijs - Arnhem
Onderdeel van: Koninklijke Kentalis Onderwijs - Arnhem
Speciaal (basis) onderwijs
Openbaar
863 Leerlingen

Voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis.

Leerlingen die een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of communicatief meervoudige beperking hebben of die slechthorend, doof of doofblind zijn, krijgen soms ambulante begeleiding op een reguliere school in de buurt. De leerling volgt dan het programma van de reguliere school en een ambulant begeleider van Kentalis ondersteunt de leerling en school daarbij. Ambulante begeleiding is mogelijk op de basisschool en middelbare school, maar ook in het mbo.

Wat is ambulante begeleiding?
Wat de ambulante begeleiding
inhoudt, is voor iedere leerling anders. Het hangt bijvoorbeeld af van de onderwijsbehoeften en beperking van je kind. En van de vragen van de leerkracht of docent. Heeft je kind moeite met bepaalde vakken of vaardigheden? Dan gaat de ambulant begeleider daar met je kind aan werken. Ook leert je kind omgaan met zijn of haar beperking en geeft de ambulant begeleider bijvoorbeeld advies over hulpmiddelen en aanpassingen in de klas. De leerkracht (en soms het hele schoolteam) krijgt ook begeleiding en advies, bijvoorbeeld over wat jouw kind nodig heeft in de klas. Samen met de leerling, ouders en school worden er afspraken gemaakt over de begeleiding. 

Ambulante begeleiding, omdat we willen dat je kind:
  • zich prettig, begrepen en veilig voelt op een school;
  • gehoord wordt in de klas;
  • zelfredzaam is;
  • de lesstof goed kan volgen;
  • hulp krijgt als hij of zij vakken en vaardigheden moeilijk vindt;
  • leert omgaan met zijn of haar TOS of gehoorverlies;
  • zich goed kan ontwikkelen.

Extra aandacht voor taal.
Taal kan lastig zijn voor leerlingen die slechthorend, doof of doofblind zijn of die een taalontwikkelingsstoornis of communicatief meervoudige beperking hebben. Daarom heeft de ambulant begeleider veel aandacht voor de taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. En dus voor vragen als: Hoe weet je of iemand jou heeft begrepen? Hoe kun jij de ander begrijpen? En hoe kom je voor jezelf op als je iets niet leuk vindt of begrijpt?

Het beste van beide?
Op verschillende plaatsen in het land werkt Kentalis nauw samen met reguliere scholen. Dit noemen we een mediumsetting. Meerdere leerlingen die bijvoorbeeld TOS hebben of die slechthorend of doof zijn, volgen hier het reguliere lesprogramma in een reguliere klas. Daar vindt de begeleiding zoveel mogelijk plaats. Het schoolteam heeft kennis van bijvoorbeeld TOS. Ook werken er op school deskundigen van Kentalis. We zijn op al deze manieren samen op weg naar inclusiever onderwijs.

Missie

Bij Kentalis hebben we hart, oog en oor voor de ander. We bieden onze leerlingen en cliënten mogelijkheden om zich te ontwikkelen in taal en communicatie. Zodat zij zo goed mogelijk kunnen meedoen aan de samenleving. Dat doen we door:

  • Kennis te ontwikkelen, toe te passen en te delen.
  • Continu de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.
  • In goede dialoog met klanten, medewerkers en partners.

Bijzonderheden

Je hebt een zelfstandige functie en indien nodig kun je op jouw collega’s terugvallen. Elke dag staat iedereen met veel passie klaar voor de scholen en hun leerlingen. Samen met het reguliere onderwijs en de ouders haal je het beste uit de leerlingen naar boven.

Wil je meer weten over de functie, Roy vertelt er graag over, lees hier verder. 


Collega’s aan het woord

Als ambulant begeleider heb je werkdagen vol afwisseling. Roy: ‘’Vandaag begon ik met surveilleren in de hal. Dat doe ik bewust, want zo krijg ik meer binding met de leerlingen en docenten van het PRO College. Daarna observeerde ik een docent in een klas met een TOS-leerling en keek vooral of het taalgebruik en de lesinstructie aansloot op die leerling. En heb daar een verslag van gemaakt dat ik later doorneem met die docent. Vervolgens ben ik gaan kijken bij een leerling in de kookles. Hij wordt vrij snel onrustig en ik bekijk dan welke factoren daarbij een rol spelen. Ook sprak ik een slechthorende leerling even over hoe het met hem gaat en heb ik een docent begeleid, die een afstudeeropdracht over TOS doet. Soms heb ik een multidisciplinair overleg met het zorgteam of met mentoren en ook zijn er regelmatig oudergesprekken waar ik bij aansluit. Daarin praten wij hen bij over de ontwikkeling van hun zoon of dochter. Eigenlijk is geen dag hetzelfde en dat maakt dit werk heel leuk’’.

Roy Kerstens

Ambulant begeleider op het PRO college in Nijmegen