Koninklijke Kentalis Onderwijs
Kentalis is er voor mensen met een beperking in horen of communiceren.
Missie
Bij Kentalis hebben we hart, oog en oor voor de ander. We bieden onze leerlingen en cliënten mogelijkheden om zich te ontwikkelen in taal en communicatie. Zodat zij zo goed mogelijk kunnen meedoen aan de samenleving. Dat doen we door:
- Kennis te ontwikkelen, toe te passen en te delen.
- Continu de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.
- In goede dialoog met klanten, medewerkers en partners.
Visie
Succesvol, gelukkig en volwaardig meedoen in onze maatschappij. Dat is de drijfveer van Kentalis voor leerlingen die slechthorend, doof of doofblind zijn of die een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of een communicatief meervoudige beperking (CMB) hebben.
Hoe wij dat doen.
Wij ondersteunen vanuit onze specialistische kennis de leerlingen in hun leerproces en bij het versterken van hun talenten en mogelijkheden. We richten ons op de doeldomeinenWe richten ons op de doeldomeinen van het onderwijs zoals Biesta (2015) deze beschrijft:
1. Kwalificatie
2. Socialisatie
3. Persoonsvorming
Alle drie de doeldomeinen vinden we binnen Kentalis even belangrijk. Dat geldt voor de leerlingen in de speciale scholen en voor de leerlingen in de ambulante begeleiding.
Het onderwijs en de begeleiding worden vormgegeven volgens drie programmalijnen. Per doelgroep (TOS, D/SH en CMB/DB) is er een programmalijn. Elke programmalijn kent een specifieke werkwijze en deskundigheid. We werken hiervoor nauw samen met de onderzoekers en opleiders van de Kentalis Academie.
De nadruk ligt op inclusief onderwijs: de beweging dat leerlingen samen naar school gaan en in het onderwijs evenveel kansen hebben om deel te nemen en te leren.
Wat zie je in ons onderwijs?
In de praktijk van onderwijs en van de begeleiding is terug te zien waar wij voor staan. We werken vanuit onze uitgangspunten focus, eenduidigheid en expertise. We zetten per doelgroep onze expertise in voor ons pedagogisch- en didactisch handelen. We doen dit waar mogelijk ook voor het realiseren van inclusief onderwijs. Taal en communicatie lopen als een rode draad door ons onderwijsprogramma: communiceren en je daarmee kunnen verbinden met de ander, ervaringen delen, je mening geven, emoties uiten, lezen en schrijven. Vaardigheden die van belang zijn om succesvol, gelukkig en volwaardig te kunnen meedoen in de maatschappij en die voor leerlingen in cluster 2 specifiek aandacht vragen.
Pedagogisch handelen.
Een veilig klimaat is een belangrijke voorwaarde om te kunnen communiceren, om je te kunnen verbinden met de ander en om te kunnen leren. Er heerst in onze scholen en diensten een klimaat waarin communicatie begrepen en gestimuleerd wordt. Een klimaat waarin verscheidenheid en gelijkwaardigheid het uitgangspunt zijn. Een klimaat waarin we verschillen tussen leerlingen en medewerkers waarderen. Er is structureel aandacht voor de persoonsvorming, voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en voor het psychisch welbevinden. Een belangrijk doel is dat leerlingen zich zo veel mogelijk ontwikkelen tot autonome burgers. We werken daarom nadrukkelijk aan zelfstandigheid, communicatieve redzaamheid, eigenaarschap en zeggenschap. We gaan daarbij uit van een pedagogische relatie met hoge verwachtingen. De kwaliteitsindicatoren van Siméa, waarin specifieke expertise wordt beschreven voor onze doelgroepen, zijn leidend voor ons pedagogisch handelen.
Didactisch handelen.
We bieden een uitdagend, haalbaar en gedegen programma met effectieve feedback (Marzano, 2007). De toegankelijkheid van communicatie en informatie staat centraal. We werken structureel en doelmatig aan taalvaardigheid en kennisuitbreiding. Onze leraren hebben uitgebreide kennis van evidence informed cluster 2-methodieken om het leren te bevorderen. De kwaliteitsindicatoren van Siméa zijn leidend voor ons didactisch handelen. De specifieke expertise voor onze doelgroepen staat in die kwaliteitsindicatoren beschreven.
Inclusief onderwijs.
Inclusief onderwijs is onderwijs dat afgestemd is op de onderwijsbehoefte van leerlingen. Het is onderwijs waarin we denken in mogelijkheden en niet geleid worden door beperkingen. Iedereen hoort erbij. Onze leerlingen zijn de volwassenen van de toekomst. Zij bouwen hun leven op in de maatschappij. Zij maken er deel van uit en dragen er aan bij. We bereiden leerlingen daar goed op voor. Hiervoor werken onze scholen zo veel mogelijk samen met het regulier onderwijs en/of met maatschappelijke instanties. We leren samen, met en van elkaar. Zo krijgen de leerlingen de beste kansen en mogelijkheden om succesvol, gelukkig en volwaardig mee te doen in de maatschappij.
Lerende organisatie.
Het lesgeven en begeleiden vraagt om deskundige en hooggespecialiseerde medewerkers. We investeren doorlopend in het opleiden van onze medewerkers. Ze bouwen kennis op over de specifieke doelgroep. Ze worden experts in de meest toegankelijke en afgestemde vorm van interactie, communicatie en instructie. Ze leren cluster 2 specifieke didactische- en pedagogische vaardigheden.
Ook onze scholen als geheel blijven leren en ontwikkelen. Dit doen we door de blik naar buiten te richten en steeds de vragen te stellen: Wat gebeurt er in de maatschappij en welke nieuwe inzichten komen voort uit wetenschappelijk onderzoek? Iedere school of dienst werkt samen met ouders/verzorgers, (maatschappelijke) partners en onderzoekers van de Kentalis Academie. Zij zijn ook betrokken bij het nemen en/of voorbereiden van belangrijke beleidsbeslissingen en/of bij de dagelijkse gang van zaken binnen de school.
Bijzonderheden
Lees dan hier verder.
Onze ervaringsdeskundigen binnen het onderwijs vertellen je graag meer:
Leerkracht
Gymmastiekdocent
Businesspartner bedrijfsvoering
Programmaleider TOS
Ambulant begeleider
Ambulant begeleider mbo
NGT zegt jou niets?
Leerlingen die vertellen
Mijn droombaan
Ik ben jouw voorbeeld
Documenten
Onze scholen
Meer scholen tonenCollega’s aan het woord
WAT VIND JE HET LEUKST AAN JOUW BAAN? ‘’Mijn drijfveer is vooral om bij te dragen aan hun verdere ontwikkeling en ook om de leerlingen te leren dat ze verwachtingen mogen hebben. Dat ze de wereld met een positieve blik bekijken. En de kinderen op het goede spoor te zetten, als hun ‘beperking’ het leren soms in de weg zit. Als intern begeleider vind ik de afwisseling in het werk erg leuk. De ene keer loop ik met boeken te sjouwen, geef ik een rondleiding; een andere keer begeleid ik een leerkracht en weer op een ander moment verdiep ik me in onderwijskundige ontwikkelingen. En vergeet de administratie en de overleggen niet. Geen dag is hetzelfde! Wat mij ook drijft, is uitgaan van de kracht van een leerling of leerkracht; dus niet waar iemand niet goed in is. Van daaruit kijken wat er nog beter kan en hoe. Verder vind ik het teamwork op onze school heel fijn: iedereen staat open voor samenwerking en leren. We hebben onder andere intervisiebijeenkomsten, waar iedereen altijd weer iets uit kan halen. Eigenlijk heb ik gewoon een topbaan met een topteam!’’
Rolien Koolhaas
Intern begeleider