Voor leerlingen die doof of slechthorend of met taalontwikkelingsstoornis.
Bij Kentalis Talent TOS in Vught volgen leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) speciaal onderwijs. We vinden het belangrijk dat iedere leerling zich thuis voelt op school. We zorgen voor een veilige en uitdagende leeromgeving en werken samen aan een mooie toekomst.
Onze leerlingen.
Kentalis Talent TOS is een school voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Leerlingen zijn welkom vanaf vierjarige leeftijd.
Een school voor iedereen.
Kentalis Talent TOS is een school voor ‘neutraal bijzonder onderwijs’. Dit betekent dat we rekening houden met de levensbeschouwelijke en culturele achtergrond van de leerling
Werken aan doelen.
Leerlingen van Kentalis Talent TOS krijgen onder andere les in taal, lezen, rekenen, schrijven, kunst en cultuur, wereldoriëntatie, bewegen en muziek. Het onderwijsprogramma is gebaseerd op de kerndoelen voor speciaal onderwijs. We kijken naar de mogelijkheden en talenten van de leerling en werken samen aan de gestelde doelen. Zo bereiden we iedere leerling voor op een succesvolle toekomst.
Aandacht voor sociale competenties.
Het ontwikkelen van sociale competenties is belangrijk om te kunnen functioneren in de maatschappij. Vanuit burgerschap hebben we hier aandacht voor tijdens de verschillende vakken. Aanvullend hebben we een specifiek programma voor onze doelgroep. Vanuit onze visie over het welzijn van onze leerlingen hebben we aandacht voor waarden en normen, gedachten en gevoelens.
Missie
Bij Kentalis hebben we hart, oog en oor voor de ander. We bieden onze leerlingen en cliënten mogelijkheden om zich te ontwikkelen in taal en communicatie. Zodat zij zo goed mogelijk kunnen meedoen aan de samenleving. Dat doen we door:
- Kennis te ontwikkelen, toe te passen en te delen.
- Continu de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.
- In goede dialoog met klanten, medewerkers en partners.
Werkomgeving
Documenten
Collega’s aan het woord
Alinde: ‘’Ik ben opgeleid in het regulier onderwijs. Daar stond ik voor zo’n grote klas, dat ik het gevoel had dat ik er niet voor de kinderen kon zijn zoals ik het graag wil. Nu ik 5 dagen in de week voor dezelfde groep sta met 13 leerlingen, voelt dat veel prettiger. Zo fijn dat ik daardoor heel veel van de kinderen weet. De kinderen hebben vrijwel allemaal TOS en dat is tegelijk bijzonder en pittig. Toch vind ik het leerjaar nu al ontzettend leuk. Veel woorden kennen ze niet en ze hebben moeite om zich uit te drukken. Het mooie vind ik dat ze toch leren lezen, ook woorden die ze niet kennen. Heel knap en daar word ik erg gelukkig van!
Alinde Luijten
Leerkracht