Ambulante dienstverlening Noord

Onderdeel van: Koninklijke Kentalis Onderwijs - Haren
Onderdeel van: Koninklijke Kentalis Onderwijs - Haren
Speciaal (basis) onderwijs
Openbaar
812 Leerlingen

Omschrijving van Ambulante dienstverlening Noord

Leerlingen die een taalontwikkelingsstoornis (TOS) of communicatief meervoudige beperking hebben of die slechthorend, doof of doofblind zijn, krijgen soms ambulante begeleiding op een reguliere school in de buurt. De leerling volgt dan het programma van de reguliere school en een ambulant begeleider van Kentalis ondersteunt de leerling en school daarbij. Ambulante begeleiding is mogelijk op de basisschool en middelbare school, maar ook in het mbo.


Wat is ambulante begeleiding?
Wat de ambulante begeleiding inhoudt, is voor iedere leerling anders. Het hangt bijvoorbeeld af van de onderwijsbehoeften en beperking van je kind. En van de vragen van de leerkracht of docent. Heeft je kind moeite met bepaalde vakken of vaardigheden? Dan gaat de ambulant begeleider daar met je kind aan werken. Ook leert je kind omgaan met zijn of haar beperking en geeft de ambulant begeleider bijvoorbeeld advies over hulpmiddelen en aanpassingen in de klas. De leerkracht (en soms het hele schoolteam) krijgt ook begeleiding en advies, bijvoorbeeld over wat jouw kind nodig heeft in de klas. Samen met de leerling, ouders en school worden er afspraken gemaakt over de begeleiding. 

Ambulante begeleiding, omdat we willen dat je kind:
  • zich prettig, begrepen en veilig voelt op een school;
  • gehoord wordt in de klas;
  • zelfredzaam is;
  • de lesstof goed kan volgen;
  • hulp krijgt als hij of zij vakken en vaardigheden moeilijk vindt;
  • leert omgaan met zijn of haar TOS of gehoorverlies;
  • zich goed kan ontwikkelen.
Extra aandacht voor taal.
Taal kan lastig zijn voor leerlingen die slechthorend, doof of doofblind zijn of die een taalontwikkelingsstoornis of communicatief meervoudige beperking hebben. Daarom heeft de ambulant begeleider veel aandacht voor de taalontwikkeling en sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. En dus voor vragen als: Hoe weet je of iemand jou heeft begrepen? Hoe kun jij de ander begrijpen? En hoe kom je voor jezelf op als je iets niet leuk vindt of begrijpt?

Het beste van beide?
Op verschillende plaatsen in het land werkt Kentalis nauw samen met reguliere scholen. Dit noemen we een mediumsetting. Meerdere leerlingen die bijvoorbeeld TOS hebben of die slechthorend of doof zijn, volgen hier het reguliere lesprogramma in een reguliere klas. Daar vindt de begeleiding zoveel mogelijk plaats. Het schoolteam heeft kennis van bijvoorbeeld TOS. Ook werken er op school deskundigen van Kentalis. We zijn op al deze manieren samen op weg naar inclusiever onderwijs.

Missie

Bij Kentalis hebben we hart, oog en oor voor de ander. We bieden onze leerlingen en cliënten mogelijkheden om zich te ontwikkelen in taal en communicatie. Zodat zij zo goed mogelijk kunnen meedoen aan de samenleving. Dat doen we door:

  • Kennis te ontwikkelen, toe te passen en te delen.
  • Continu de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.
  • In goede dialoog met klanten, medewerkers en partners.

Bijzonderheden

Je hebt een zelfstandige functie en indien nodig kun je op jouw collega’s terugvallen. Elke dag staat iedereen met veel passie klaar voor de scholen en hun leerlingen. Samen met het reguliere onderwijs en de ouders haal je het beste uit de leerlingen naar boven.

Wil je meer weten over de functie, Rini vertelt er graag over, lees hier verder. 


Collega’s aan het woord

“De begeleiding heeft twee stromen: leerlingbegeleiding en systeembegeleiding. Ik begeleid de leerling met TOS een-op-een en betrek daar ook de ouders, coach en mentor en het docententeam bij. Daarnaast kijk ik mee naar dingen die rondom de leerling gebeuren, zoals de klassituatie. Vaak begint dat met observeren in de klas. Het observeren is gericht op de klassituatie en de aanpak van de leerkracht. Wat gaat goed en wat is nog meer helpend voor deze leerling? Ik geef daarna adviezen aan de leerkracht. Denk aan: werk met visualiseren, geef meer bedenktijd en kondig op tijd aan dat je zo een bepaalde vraag gaat stellen, zodat de leerling de vraag kan verwerken en de tijd heeft om een antwoord te bedenken en formuleren. Dingen die bijdragen aan het leerproces van déze leerling. De aanpassingen zijn vaak klein, maar voor leerlingen met TOS maken ze echt het verschil. En het mooie is dat ze ook heel prettig zijn voor de andere leerlingen. Het uiteindelijke doel is dat het hele schoolteam weet wat TOS is en hoe zij deze leerling met TOS kunnen ondersteunen.”

Rini van Schooten

Ambulant begeleider



Vacatures van Ambulante dienstverlening Noord

{"total":1,"sectoren":{"6":1},"vakken":{"52":1,"-1":0},"geplaatstDoor":{"1":0,"2":1},"beschikbaarheid":{"2":0,"1":0,"-1":1},"dienstverband":{"-1":1},"zijInstroom":{"1":0,"2":1,"-1":0},"onderwijsTypen":{"5":1,"-1":0},"bevoegdHeden":{"-1":1},"buitenland":{"1":0},"geplaatstOp":{"1":0,"3":0,"7":0,"30":1},"functieSoorten":{"1":1},"provincies":{"2":1}}
1 onderwijsvacatures
SLUIT BINNENKORT
SLUIT BINNENKORT
21 dagen geleden
Speciaal (basis) onderwijs SBO
In overleg
0,6 - 0,8 fte