De Schans

Onderdeel van: DKP Onderwijsgroep - Utrecht
Onderdeel van: DKP Onderwijsgroep - Utrecht
Speciaal (basis) onderwijs
Speciaal
450 Leerlingen

Omschrijving van De Schans

Onze kernwaarden zijn: 
  • Autonomie, competentie en relatie; 
  • Nabijheid en betrokkenheid;
  • Regels, voorspelbaarheid en structuur.

Onze ambitie is om begeleiding op maat te geven en de (aangepaste) leerstof dusdanig aan te bieden dat een leerling daar optimaal van kan profiteren. Wij bereiden de leerlingen zo goed mogelijk voor op het vervolgonderwijs. Daar hoort ook een zo groot mogelijke zelfstandigheid bij, passend bij de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van de leerling. In sommige gevallen wordt een leerling voorbereid op tussentijdse terugplaatsing naar het reguliere basisonderwijs, speciaal basisonderwijs of een andere vorm van speciaal onderwijs. 

Het doorgeven van normen en waarden is voor ons erg belangrijk; respect en begrip voor elkaar zijn voor ons essentiële begrippen en ook daarbij begeleiden wij de leerlingen zo goed mogelijk.

Wij zijn onderdeel van DKP Onderwijsgroep.

Missie

De missie vormt het fundament onder het werk van onze organisatie. Hierin wordt aangegeven wat en op welke wijze we invulling willen geven aan kwalitatief hoogstaand onderwijs.

Wij willen een grensverleggende, trendsettende, inspirerende kennisorganisatie zijn die haar aanbod flexibel heeft georganiseerd waardoor ouders/verzorgers en leerlingen met lichamelijke beperkingen, verstandelijke beperkingen, meervoudige beperkingen en langdurige ziekten – in de leeftijd van 4 tot 20 jaar – zich aangesproken voelen. Ook willen wij dat elke school en elke medewerker zich volledig richt op het halen van een maximaal (leer)rendement voor ieder kind ongeacht zijn begaafdheid.

Wij doen dit op basis van vraagsturing waarbij de ouder als samenwerkingspartner ondersteund wordt door het aanbieden van een totaalpakket waarmee leerlingen uit onze doelgroep op hun toekomst worden voorbereid.

Wij werken hierbij samen met revalidatiecentra vanuit het principe “één kind - één plan” met een maximale participatie van ouders en een constante kritische blik op ons eigen handelen, waarbij wij tevens zorgen voor borging, verdieping en verspreiding van de aanwezige expertise op een planmatige wijze.

Visie

De leerlingen die aan onze zorg zijn toevertrouwd volgen een onderwijspad op maat dat in bepaalde mate afwijkt van het ‘reguliere’ pad. Onze leerlingen ervaren regelmatig dat zij een handicap hebben die hen (mogelijk) beperkt. Onze begeleiding is erop gericht dat zij ervaren dat zij de beperking niet zi´jn. De beperking kan daarbij als remmend ervaren worden of wordt door de omgeving opgelegd of benadrukt.

Het is daarom van belang dat we met ouders en met de leerling zelf steeds denken in mogelijkheden en de huidige situatie als beginpunt nemen voor ontwik- keling. Hierbij staat niet de beperkingen, maar juist de mogelijkheden van de leerling centraal. Het motto op onze scholen en bij de begeleiding vanuit ons Expertisecentrum is dan ook: we helpen elkaar naar het maximaal haalbare en kijken steeds naar wat wel kan. Deskundigheid, betrokkenheid, vertrouwen, veiligheid en plezier zijn hierbij de centrale begrippen en alles wat onze organisatie doet staat in relatie tot de onderwijsbehoefte van de leerling.

Onze visie op leren is verbonden met de overtuiging dat het vertrekpunt voor iedere leerling een veilig schoolklimaat is. In het handelen van de medewerkers is daarom veel aandacht voor een positief pedagogisch klimaat. Dit klimaat cree¨ren we door

  • Perspectief te schetsen. Het volgende leer- of ontwikkelingsdoel bereiken, de door- en uitstroom van leerlingen en volwaardige deelname aan demaatschappij;
  • Aandacht voor de leerlingen en hun ouders door naar hen te luisteren en steeds proberen aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van de leerling vormen de basis van ons onderwijs.

Wij geloven erin dat onderwijs op het juiste niveau, dus niet te moeilijk maar ook niet te makkelijk en passend bij de onderwijsbehoefte, kan zorgen voor optimale ontwikkeling.

Werkomgeving

Niet alleen onze kinderen hebben recht op het beste onderwijs, maar ook voor onze medewerkers streeft DKP Onderwijsgroep ernaar om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Dit moet tot uiting komen door meerdere factoren, zoals een uitstekende cultuur en sfeer, opleidingsmogelijkheden, carrie`reperspectief, persoonlijke voordelen, zeggenschap en met optimale facilitering door ondersteunende diensten.

Wie bij ons werkzaam is of solliciteert tekent voor een avontuurlijke missie en houdt zich aan de gedeelde waarden die voortgekomen zijn vanuit het onderwijskundig proces. Steeds denkend en handelend vanuit het wij, vanuit het organisatiebesef, met als belangrijkste doelstelling dat alles wat we doen bijdraagt aan meer kwaliteit in het onderwijskundig proces.

Organisatiebreed hanteren we het principe van ‘de ronde tafel’. Periodiek komen we bij elkaar en maken we afspraken over operationele processen,tactische keuzes en strategische doelen. Dit doen we op basis van gelijkwaardigheid en discussies worden gevoerd vanuit de inhoud. Afspraken die we met elkaar aan de vergadertafel maken zijn leidend voor ons handelen. We doen het samen.


Adresgegevens

Orinocodreef 15
3563 ST Utrecht
Utrecht, Nederland
Bereken woon-werk afstand