Omschrijving van DKP Onderwijsgroep
In totaal zitten er ruim 850 leerlingen op de scholen (gespecialiseerd primair onderwijs (SO) en gespecialiseerd voortgezet onderwijs (VSO)) en werken er binnen onze stichting zo’n 450 werknemers werkzaam.
Scholen en diensten:
- Ariane de Ranitz - SO in Utrecht
- College Ariane de Ranitz - VSO in Utrecht
- De Schans - SO in Utrecht
- De Trappenberg - SO in Hilversum
- College De Trappenberg - VSO in Hilversum
- Mensura College - VSO in Hilversum
- Mozarthof - SO in Hilversum
- VSO Mozarthof - VSO in Hilversum
- DKP Expertisecentrum - Bilthoven
Missie
Wij willen een grensverleggende, trendsettende, inspirerende kennisorganisatie zijn die haar aanbod flexibel heeft georganiseerd waardoor ouders/verzorgers en leerlingen met lichamelijke beperkingen, verstandelijke beperkingen, meervoudige beperkingen en langdurige ziekten – in de leeftijd van 4 tot 20 jaar – zich aangesproken voelen. Ook willen wij dat elke school en elke medewerker zich volledig richt op het halen van een maximaal (leer)rendement voor ieder kind ongeacht zijn begaafdheid.
Wij doen dit op basis van vraagsturing waarbij de ouder als samenwerkingspartner ondersteund wordt door het aanbieden van een totaalpakket waarmee leerlingen uit onze doelgroep op hun toekomst worden voorbereid.
Wij werken hierbij samen met revalidatiecentra vanuit het principe “één kind - één plan” met een maximale participatie van ouders en een constante kritische blik op ons eigen handelen, waarbij wij tevens zorgen voor borging, verdieping en verspreiding van de aanwezige expertise op een planmatige wijze.
Visie
De leerlingen die aan onze zorg zijn toevertrouwd volgen een onderwijspad op maat dat in bepaalde mate afwijkt van het ‘reguliere’ pad. Onze leerlingen ervaren regelmatig dat zij een handicap hebben die hen (mogelijk) beperkt. Onze begeleiding is erop gericht dat zij ervaren dat zij de beperking niet zi´jn. De beperking kan daarbij als remmend ervaren worden of wordt door de omgeving opgelegd of benadrukt.
Het is daarom van belang dat we met ouders en met de leerling zelf steeds denken in mogelijkheden en de huidige situatie als beginpunt nemen voor ontwik- keling. Hierbij staat niet de beperkingen, maar juist de mogelijkheden van de leerling centraal. Het motto op onze scholen en bij de begeleiding vanuit ons Expertisecentrum is dan ook: we helpen elkaar naar het maximaal haalbare en kijken steeds naar wat wel kan. Deskundigheid, betrokkenheid, vertrouwen, veiligheid en plezier zijn hierbij de centrale begrippen en alles wat onze organisatie doet staat in relatie tot de onderwijsbehoefte van de leerling.
Onze visie op leren is verbonden met de overtuiging dat het vertrekpunt voor iedere leerling een veilig schoolklimaat is. In het handelen van de medewerkers is daarom veel aandacht voor een positief pedagogisch klimaat. Dit klimaat cree¨ren we door
- Perspectief te schetsen. Het volgende leer- of ontwikkelingsdoel bereiken, de door- en uitstroom van leerlingen en volwaardige deelname aan demaatschappij;
- Aandacht voor de leerlingen en hun ouders door naar hen te luisteren en steeds proberen aan te sluiten bij de onderwijsbehoefte van de leerling vormen de basis van ons onderwijs.
Wij geloven erin dat onderwijs op het juiste niveau, dus niet te moeilijk maar ook niet te makkelijk en passend bij de onderwijsbehoefte, kan zorgen voor optimale ontwikkeling.
Werkomgeving
Niet alleen onze kinderen hebben recht op het beste onderwijs, maar ook voor onze medewerkers streeft DKP Onderwijsgroep ernaar om een aantrekkelijke werkgever te zijn. Dit moet tot uiting komen door meerdere factoren, zoals een uitstekende cultuur en sfeer, opleidingsmogelijkheden, carrie`reperspectief, persoonlijke voordelen, zeggenschap en met optimale facilitering door ondersteunende diensten.
Wie bij ons werkzaam is of solliciteert tekent voor een avontuurlijke missie en houdt zich aan de gedeelde waarden die voortgekomen zijn vanuit het onderwijskundig proces. Steeds denkend en handelend vanuit het wij, vanuit het organisatiebesef, met als belangrijkste doelstelling dat alles wat we doen bijdraagt aan meer kwaliteit in het onderwijskundig proces.
Organisatiebreed hanteren we het principe van ‘de ronde tafel’. Periodiek komen we bij elkaar en maken we afspraken over operationele processen,tactische keuzes en strategische doelen. Dit doen we op basis van gelijkwaardigheid en discussies worden gevoerd vanuit de inhoud. Afspraken die we met elkaar aan de vergadertafel maken zijn leidend voor ons handelen. We doen het samen.
Adresgegevens
Vacatures van DKP Onderwijsgroep
Scholen volgen School ontvolgen
Gevolgde scholen zijn daarnaast altijd makkelijk terug te vinden in de opgeslagen items.