Omschrijving van Joost van den Vondel
We besteden veel aandacht aan een veilig schoolklimaat. Daarbij gebruiken we de methode De Vreedzame School, gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. De kinderen worden zich bewust van de eigen identiteit binnen de groep, binnen de school en binnen de maatschappij. Op onze school bestaat de mogelijkheid om (hoog)begaafde kinderen te laten deelnemen aan een Plusklas. DaVinci Eemland Parttime is een plusklas voor (hoog)begaafde kinderen uit de groep 1 t/m 8 van de basisschool. De lessen vinden onder schooltijd plaats, één dagdeel per week.
Het team van de Joost van den Vondel werkt samen in professionele leergemeenschappen. Dit is een team van leraren:
- die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het leren en ontwikkelen van leerlingen;
- waarin leraren initiatieven nemen voor de eigen professionalisering en collectief leren;
- waar leraren werken die gemotiveerd, betrokken en bevlogen zijn en blijven;
- die al hun talenten in gezamenlijkheid inzetten voor de brede ontwikkeling van de leerlingen.
Missie
Meerkringscholen staan bekend om hun uitnodigende en open sfeer. Gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting staan hierbij centraal. Onze scholen zijn een plek van verbinding voor leerlingen, medewerkers, ouders en partners. We zorgen voor een goed georganiseerde basis en duurzame bedrijfsvoering ter ondersteuning van het primaire proces. Zo dragen alle medewerkers op basis van hun vakgebied en expertise bij aan de kwaliteit van ons onderwijs.
Visie
Onze ambities geven ons richting op weg naar die stap extra die wij voor het onderwijs willen zetten. Deze ambities zijn typisch Meerkring en maken ons onderscheidend in verbinding met de wereld om ons heen. Ze zijn vastgelegd in het onlangs herziene strategisch beleidsplan met de naam “Open je Wereld”. Iedere leerling en medewerker is uniek en gelijkwaardig. Meerkringscholen stimuleren eigen-wijsheid en talentontwikeling van leerlingen en medewerkers. Samen met leerlingen én hun ouders werken wij aan een basis voor de rest van hun leven, zodat de kinderen van de toekomst in verbinding met anderen, een waardevolle bijdrage aan de maatschappij kunnen leveren.