De Aventurijn

Onderdeel van: Stichting Katholiek Onderwijs Volendam - Volendam
Onderdeel van: Stichting Katholiek Onderwijs Volendam - Volendam
Speciaal (basis) onderwijs
Speciaal
Rooms-Katholiek

Omschrijving van De Aventurijn

De Aventurijn is een van de scholen die onder de verantwoording vallen van de Stichting Katholiek Onderwijs Volendam. Via een ‘school’ specifiek lesplan worden kinderen gestimuleerd en geïnspireerd om spelenderwijs te leren, ontdekken en ervaren om zich zo optimaal voor te bereiden op het voortgezet onderwijs.

Missie

De kinderen van nu voorbereiden op de toekomst van morgen. Dat is in een paar woorden het doel van de Stichting Katholiek Onderwijs Volendam. Uitgangspunt is dat kinderen van nature nieuwsgierig zijn en openstaan om dingen te leren. Belangrijk daarbij is dat de individuele talenten van de leerling benut worden, zodat zij zich kunnen ontwikkelen tot een actief, sociaal en talentvol jongvolwassene.

Onderwijs in ontwikkeling

Onderwijs is altijd in ontwikkeling. De SKOV wil dat via de scholen en organisatie stimuleren en in praktijk brengen. De vaardigheden en mogelijkheden van nu worden volledig benut in het onderwijs, waardoor ICT en Wetenschap & Techniek al vanaf jonge leeftijd op speelse wijze onderdeel uitmaken van het lesprogramma. Naast het samen leren wordt ook zelfstandig en probleemoplossend werken door alle leerjaren bijgebracht. Een brede ontwikkeling met ook plaats voor muziek, kunst & cultuur is het streven.

Een lerende organisatie

Belangrijk voor de SKOV is dat niet alleen onze leerlingen leren. Ook ons onderwijzend personeel leert elke dag. Van en met elkaar. Maar ook van leerlingen zelf. Ervaringen worden onderling uitgewisseld en succesverhalen worden gedeeld. Alles om de kwaliteit van het onderwijs te behouden en verbeteren. Daarbij worden onze leerkrachten en onderwijsondersteunend personeel begeleid en gecoacht in hun ontwikkeling. Zodat zij het beste uit zichzelf en hun leerlingen kunnen blijven halen.

Ontwikkeling van 0 tot 18 jaar

Het SKOV streeft in haar onderwijs de leerling van 0 tot 18 jaar te ontwikkelen tot een actief, sociaal en talentvol lid van de maatschappij. De onderlinge overdracht per leerjaar, maar ook tussen basis- en voortgezet onderwijs is daardoor erg belangrijk. De zorg voor een leerling houdt niet op na het afsluiten van een periode, maar samen zorgen wij voor de continue ontwikkeling van de leerling. Daarbij mag ook naschools niet vergeten worden. Ontwikkeling en begeleiding reikt verder dan schooluren. Samenwerking om ook na school voor een breed aanbod aan mogelijkheden te bieden is voor de SKOV erg belangrijk.

Visie

Wij bieden kinderen een onderwijsprogramma dat aansluit op zijn of haar leerkenmerken. Samen met de ouders bepalen we een persoonlijk ontwikkelingsperspectief waar we samen naar toe werken. Het doel is om kinderen met een leerprobleem zo te ondersteunen dat ze door kunnen stromen naar het reguliere middelbaar onderwijs.

Visie op kinderen

Bij de Aventurijn vangen we kinderen van 4 tot en met 13 jaar op, met verschillende begeleidings- en onderwijsbehoeften. Onze vakken en het onderwijsaanbod zijn hetzelfde als bij de basisscholen, maar de wijze waarop wij deze lessen aanbieden verschilt enorm. Alle gebruikte lesmethodes voldoen aan de landelijke kerndoelen. Wij bieden deze aan in een onderwijsprogramma die aansluit op de behoefte en leerkenmerken van het kind.

De Aventurijn is opgericht voor kinderen met de volgende behoeftes:

  • Kinderen die op 5-jarige leeftijd al kunnen lezen, maar concentratie problemen hebben.
  • Kinderen die goed kunnen rekenen maar meer begeleiding bij het lezen nodig hebben, of andersom.
  • Kinderen die goede leervorderingen laten zien, maar sociaal emotioneel niet lekker in hun vel zitten.
  • Kinderen met variërende intelligentie: van laag-gemiddeld tot hoog begaafd.
  • Kinderen bij wie het leerproces is vertraagd en waarbij dat in juiste banen geleid moet worden.
  • Kinderen met motivatie problemen.

Ieder schooljaar wordt er bekeken of het kind nog wel op de juiste plaats zit. Wanneer de persoonlijke ontwikkeling en het leerniveau verbeteren kan het kind teruggeplaatst worden naar de basisschool. Dit is altijd in overleg met de ouders/verzorgers.

Schoolklimaat

Het klimaat op school is gericht op de behoefte van het kind. Samen willen wij kinderen helpen bij het leren, en het vertrouwen in het eigen kunnen verbeteren. De mogelijkheden van het kind zijn voor ons een belangrijk uitgangspunt.

De belangrijkste kenmerken van het schoolklimaat zijn:

  • Het versterken van het zelfvertrouwen van het kind.
  • Het accepteren van het kind zoals het is.
  • Het aanbieden van de leerstof op het juiste niveau.
  • Het leren aanvaarden van de eigen mogelijkheden en beperkingen.
  • Het leren hulp te vragen en te accepteren.
  • Het bieden van veiligheid, rust en zekerheid.
  • Het leren omgaan met en luisteren naar elkaar.
Extra vaardigheden

Graag geven wij onze kinderen nog extra vaardigheden mee waarmee ze de wijde wereld in kunnen gaan. Deze vaardigheden zorgen ervoor dat het sociale en verantwoordelijke mensen worden die de toekomst biedt voor verdere leer- en persoonlijkheidsontwikkeling.

Belangrijke vaardigheden die wij de kinderen mee willen geven:

  • Een zelfstandige leer- en werkhouding.
  • Doorzettingsvermogen.
  • Positief zelfbeeld en zelfvertrouwen.
  • Sociale houding.
  • Plezier in het leren en in het ‘lerende leven’.

Adresgegevens

Willem Tholenstraat 23
1130 AC Volendam
Noord-Holland, Nederland
Bereken woon-werk afstand

Vacatures van De Aventurijn

{"total":0,"sectoren":{},"vakken":{"-1":0},"geplaatstDoor":{"1":0,"2":0},"beschikbaarheid":{"2":0,"1":0,"-1":0},"dienstverband":{"-1":0},"zijInstroom":{"1":0,"2":0,"-1":0},"onderwijsTypen":{"-1":0},"bevoegdHeden":{"-1":0},"buitenland":{"1":0},"geplaatstOp":{"1":0,"3":0,"7":0,"30":0},"functieSoorten":{},"provincies":{},"onderwijsRegios":{"-1":0}}
0 onderwijsvacatures

Geen vacatures gevonden

We hebben helaas 0 vacatures gevonden voor jouw zoekopdracht. Verwijder of wijzig één of meerdere filters. Of probeer andere functies en trefwoorden te gebruiken.