Basisonderwijs
Regulier / Algemeen
Openbaar
125 Leerlingen
Omschrijving van Het Meerrijk
Wie zijn wij?
- Wij zijn een openbare school met 125 leerlingen. We bieden traditioneel modenr onderwijs met veel aandacht voor taal, rekenen en lezen.
- Op onze open basisschool biedt een sterk team uitdagend en kwalitatief goed onderwijs waarin wij met plezier samen, optimaal leren ontwikkelen.
- Om het positieve schoolklimaat te behouden werken we met 'Schoolwide Positive Behaviour Support'
- We werken met het 5 gelijke dagen model. Dit betekent dat we van 8.30 uur tot 14.00 uur lesgeven.
Missie
Op onze open basisschool biedt een sterk team uitdagend en kwalitatief goed
onderwijs waarin wij met plezier samen, optimaal leren ontwikkelen!
onderwijs waarin wij met plezier samen, optimaal leren ontwikkelen!
Visie
Openheid
Het Meerrijk is een open en transparante school. Deze kenmerken zijn direct te herkennen wanneer u onze school in loopt door de glazen wanden en open deuren. In onze lichte en open school bieden we kinderen de kans om hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. We leggen het accent op wat het kind wel kan in plaats van wat het nog niet kan: in plaats van ‘Ik kan het niet’ leren we kinderen ‘Ik kan het nog niet’.
Er wordt samengewerkt met klasgenoten en tijdens een aantal cultuurgerichte en creatieve activiteiten wordt er groepsdoorbrekend gewerkt. Door alle kinderen met elkaar te laten werken aan een thema vergroot uw zoon of dochter de competenties op het gebied van samenwerken, sociale vaardigheden en creativiteit. Want met kennis alleen kom je er niet in deze maatschappij. Kennis is belangrijk, maar het maakt je niet tot wie je bent.
Er worden gemeenschappelijke activiteiten georganiseerd. De cultuur op Het Meerrijk kenmerkt zich door het oppakken van verschillende culturele- en sportieve activiteiten buiten de schoolmuren en het hebben van aandacht in de natuur, voor de natuur. Al deze activiteiten zorgen voor verbinding tussen ouders, leerkrachten en kinderen op de school.
Vakmanschap
Wij bieden modern onderwijs met een degelijke aanpak. Daarvoor kunt u rekenen op ons vakmanschap. We zorgen dat iedere leerling leert waarvoor het naar de basisschool gaat. We werken klassikaal en leggen de nadruk op de basisvaardigheden: taal, spelling, rekenen en lezen. Ons doel is dat leerlingen daarin uitblinken. Ieder op zijn eigen niveau. We vinden kwaliteit belangrijk en leggen de lat daarom hoog voor onszelf en de mensen waar we mee samenwerken in onze school.
Hiervoor gebruiken we, waar nodig en het mogelijk is, de nieuwste methodes. We onderzoeken en gebruiken mogelijkheden om het onderwijs steeds meer aan te laten sluiten bij de pedagogische en didactische behoeften van het kind. Dat gebeurt steeds meer met behulp van ICT. In onze school vinden we werken vanuit de werkboeken net zo belangrijk als werken met digitale middelen. Daarom krijgen alle leerlingen vanaf groep 3 een eigen Chromebook.
Leren is daarnaast ook een sociaal proces. Aspecten als samenwerkend leren, communiceren en interactief leren zijn daarbij erg belangrijk. Door de nadruk te leggen op lezen, taal, spelling en rekenen kunnen wij kinderen succesvol door laten stromen naar het vervolgonderwijs.
Groei
Alles wat je aandacht geeft groeit. Daar geloven wij in.
Daarom zijn wij een erkende (SW)PBS-school. Deze afkorting staat voor: (School Wide) Positive Behavior Support.
(SW)PBS is een methode die bijdraagt aan een positief schoolklimaat en een motiverende leeromgeving. Daarvoor werken leerlingen, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen in de school nauw met elkaar samen aan de hand van gezamenlijke doelen en afspraken. Door elkaar te verbinden via deze doelen en afspraken, zorgen we voor een gezonde en veilige leeromgeving met goede leerprestaties. Een positieve insteek en duidelijke begrenzing staat daarbij centraal: we versterken goed gedrag door het creëren van heldere verwachtingen en het bieden van kansen. Leerlingen die dit gedrag vertonen, krijgen een compliment of een zichtbare beloning in de vorm van een kroontje. Met de opgespaarde kroontjes kunnen kinderen uit een menukaart een beloning kiezen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een tosti, theedrinken met een klasgenoot of met de hele klas langer buitenspelen!
Op die manier werken we met behulp van (SW)PBS ook preventief aan het zoveel mogelijk voorkomen van gedrags- en leerproblemen.
We helpen leerlingen om gedragsafspraken aan te leren. Oplossingsgericht denken en werken zijn belangrijke uitgangspunten. We hebben kernwaarden vastgesteld waar de gedragsafspraken op zijn gebaseerd. Deze kernwaarden en gedragsafspraken zijn zichtbaar in de school.
Samengevat is positief gedrag laten zien, versterken en belonen waar (SW)PBS om draait. Op school én thuis. Want iedereen hoort graag wat goed gaat.
Na een implementatieperiode van 4 jaar, onder begeleiding van Hogeschool Windesheim, zijn we inmiddels een erkende (SW)PBS-school.
(SW)PBS is tevens een erkende interventie tegen pesten op school en sluit in Kampen goed aan bij de uitgangspunten van gezinsondersteuning van het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Plezier
Het welbevinden van uw kind is onze prioriteit. Want wij weten en ervaren dat een kind dat zich veilig voelt, zichzelf kan zijn en zich gehoord én gezien voelt veel beter tot leren komt dan een kind dat met tegenzin naar school gaat. Daarom vinden wij plezier hebben met elkaar zo ontzettend belangrijk!
Leerkrachten, kinderen en ouders voelen zich bij ons verantwoordelijk om elkaar dit gevoel te geven. Daarbij zijn reflectie en intervisie belangrijke vaardigheden. Verschillen zien we als vanzelfsprekend en we leren de kinderen elkaars mening te begrijpen en respect te hebben voor elkaars achtergrond en keuzes. Wij geloven dat nieuwsgierigheid en betrokkenheid naar verschillen tot begrip en verbinding leidt. Ons doel is dat ieder kind zich bij Het Meerrijk ontwikkelt tot een sociaal individu met zelfvertrouwen en een brede glimlach.
Op Het Meerrijk mag je zijn wie je bent.
Het Meerrijk is een open en transparante school. Deze kenmerken zijn direct te herkennen wanneer u onze school in loopt door de glazen wanden en open deuren. In onze lichte en open school bieden we kinderen de kans om hun talenten te ontdekken en verder te ontwikkelen. We leggen het accent op wat het kind wel kan in plaats van wat het nog niet kan: in plaats van ‘Ik kan het niet’ leren we kinderen ‘Ik kan het nog niet’.
Er wordt samengewerkt met klasgenoten en tijdens een aantal cultuurgerichte en creatieve activiteiten wordt er groepsdoorbrekend gewerkt. Door alle kinderen met elkaar te laten werken aan een thema vergroot uw zoon of dochter de competenties op het gebied van samenwerken, sociale vaardigheden en creativiteit. Want met kennis alleen kom je er niet in deze maatschappij. Kennis is belangrijk, maar het maakt je niet tot wie je bent.
Er worden gemeenschappelijke activiteiten georganiseerd. De cultuur op Het Meerrijk kenmerkt zich door het oppakken van verschillende culturele- en sportieve activiteiten buiten de schoolmuren en het hebben van aandacht in de natuur, voor de natuur. Al deze activiteiten zorgen voor verbinding tussen ouders, leerkrachten en kinderen op de school.
Vakmanschap
Wij bieden modern onderwijs met een degelijke aanpak. Daarvoor kunt u rekenen op ons vakmanschap. We zorgen dat iedere leerling leert waarvoor het naar de basisschool gaat. We werken klassikaal en leggen de nadruk op de basisvaardigheden: taal, spelling, rekenen en lezen. Ons doel is dat leerlingen daarin uitblinken. Ieder op zijn eigen niveau. We vinden kwaliteit belangrijk en leggen de lat daarom hoog voor onszelf en de mensen waar we mee samenwerken in onze school.
Hiervoor gebruiken we, waar nodig en het mogelijk is, de nieuwste methodes. We onderzoeken en gebruiken mogelijkheden om het onderwijs steeds meer aan te laten sluiten bij de pedagogische en didactische behoeften van het kind. Dat gebeurt steeds meer met behulp van ICT. In onze school vinden we werken vanuit de werkboeken net zo belangrijk als werken met digitale middelen. Daarom krijgen alle leerlingen vanaf groep 3 een eigen Chromebook.
Leren is daarnaast ook een sociaal proces. Aspecten als samenwerkend leren, communiceren en interactief leren zijn daarbij erg belangrijk. Door de nadruk te leggen op lezen, taal, spelling en rekenen kunnen wij kinderen succesvol door laten stromen naar het vervolgonderwijs.
Groei
Alles wat je aandacht geeft groeit. Daar geloven wij in.
Daarom zijn wij een erkende (SW)PBS-school. Deze afkorting staat voor: (School Wide) Positive Behavior Support.
(SW)PBS is een methode die bijdraagt aan een positief schoolklimaat en een motiverende leeromgeving. Daarvoor werken leerlingen, leerkrachten, ouders en andere betrokkenen in de school nauw met elkaar samen aan de hand van gezamenlijke doelen en afspraken. Door elkaar te verbinden via deze doelen en afspraken, zorgen we voor een gezonde en veilige leeromgeving met goede leerprestaties. Een positieve insteek en duidelijke begrenzing staat daarbij centraal: we versterken goed gedrag door het creëren van heldere verwachtingen en het bieden van kansen. Leerlingen die dit gedrag vertonen, krijgen een compliment of een zichtbare beloning in de vorm van een kroontje. Met de opgespaarde kroontjes kunnen kinderen uit een menukaart een beloning kiezen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een tosti, theedrinken met een klasgenoot of met de hele klas langer buitenspelen!
Op die manier werken we met behulp van (SW)PBS ook preventief aan het zoveel mogelijk voorkomen van gedrags- en leerproblemen.
We helpen leerlingen om gedragsafspraken aan te leren. Oplossingsgericht denken en werken zijn belangrijke uitgangspunten. We hebben kernwaarden vastgesteld waar de gedragsafspraken op zijn gebaseerd. Deze kernwaarden en gedragsafspraken zijn zichtbaar in de school.
Samengevat is positief gedrag laten zien, versterken en belonen waar (SW)PBS om draait. Op school én thuis. Want iedereen hoort graag wat goed gaat.
Na een implementatieperiode van 4 jaar, onder begeleiding van Hogeschool Windesheim, zijn we inmiddels een erkende (SW)PBS-school.
(SW)PBS is tevens een erkende interventie tegen pesten op school en sluit in Kampen goed aan bij de uitgangspunten van gezinsondersteuning van het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Plezier
Het welbevinden van uw kind is onze prioriteit. Want wij weten en ervaren dat een kind dat zich veilig voelt, zichzelf kan zijn en zich gehoord én gezien voelt veel beter tot leren komt dan een kind dat met tegenzin naar school gaat. Daarom vinden wij plezier hebben met elkaar zo ontzettend belangrijk!
Leerkrachten, kinderen en ouders voelen zich bij ons verantwoordelijk om elkaar dit gevoel te geven. Daarbij zijn reflectie en intervisie belangrijke vaardigheden. Verschillen zien we als vanzelfsprekend en we leren de kinderen elkaars mening te begrijpen en respect te hebben voor elkaars achtergrond en keuzes. Wij geloven dat nieuwsgierigheid en betrokkenheid naar verschillen tot begrip en verbinding leidt. Ons doel is dat ieder kind zich bij Het Meerrijk ontwikkelt tot een sociaal individu met zelfvertrouwen en een brede glimlach.
Op Het Meerrijk mag je zijn wie je bent.