Omschrijving van Meridiaan
Om onze visie en ambities zichtbaar vorm te geven en te delen met de buitenwereld, brengen we dit alles onder één dak. Hiermee tonen we de relatie aan tussen onze visie in de directe (leer)omgeving met onze ambities en ontwikkelingen.
De basis
Het fundament van ons huis is goed onderwijs en stevige basisvaardigheden die aansluiten en inspelen op de individuele mogelijkheden van de leerling.
Pijlers
Op dit fundament rusten een aantal pijlers die in ons onderwijs centraal staan:
- Pedagogisch klimaat: Wij creëren een veilige omgeving, waarin leerlingen en volwassenen op een open, respectvolle en positieve manier met elkaar communiceren.
- Gepersonaliseerd onderwijs: Wij creëren een omgeving waarin het leerproces van de leerling meer centraal komt te staan en waar ruimte is om jezelf verder te ontwikkelen.
- Cultuur onderwijs en creatieve vorming: Wij creëren een levendige, gezonde en duurzame omgeving, met ruimte voor culturele, creatieve, gezellige en sportieve activiteiten.
- Wetenschap en techniek: Wij creëren een omgeving waarin ruimte is voor de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen om te onderzoeken, te ontdekken en te ervaren.
Deze elementen vallen onder één dak en dragen bij om te weten en te ontdekken wie je bent, wat je wil en wat je kunt.
Sociale vaardigheden
Wij stimuleren onze leerlingen om zich voluit te ontwikkelen op sociaal,, creatief en persoonlijk gebied, omringd door zorg en begeleiding die zij daartoe nodig hebben, maar ze worden ook aangezet tot zelfstandigheid en eigenaarschap.
Omgeving
Wij vinden een goede relatie tussen ouders/ verzorgers, kinderen en de school belangrijk om onze leerlingen optimaal te kennen en te begeleiden in hun leerproces.
De basis voor een succesvolle toekomst
Als een leerling na groep 8 onze school verlaat heeft hij allereerst een stevige basis in de kernvakken taal, rekenen, spelling, begrijpend lezen en schrijven. De leerling is sociaal vaardig en is mede-eigenaar geworden van zijn of haar leerproces. Daarnaast heeft hij inzicht in zijn eigen talenten. Hij weet wat hij kan, wat hij wil en heeft de vaardigheden die nodig zijn voor een succesvolle toekomst.
Missie
Wij zijn MorgenWijzer. Een jonge en vernieuwende organisatie voor primair onderwijs, waar iedereen ontwikkelt vanuit eigenheid. Samen werken wij aan onze missie: het bieden van de beste basis aan élke leerling.
Onze missie
Wij geven élke leerling een zo stevig mogelijke basis om in het voortgezet onderwijs succesvol te kunnen zijn. Een stevige basis zorgt voor gelijkwaardige kansen, die onafhankelijk zijn van iemands sociale, culturele of religieuze achtergrond. Deze overtuiging geeft ons richting bij alles wat wij doen. Of dat nu in de klas is of daarbuiten. Binnen de school of binnen de stichting. Met leerlingen, met medewerkers of met partners. De beste basis voor élke leerling: daar zetten wij ons dagelijks voor in.
Visie
Bij MorgenWijzer waarderen we diversiteit. We hebben katholieke, openbare en samenwerkingsscholen en stappen dus bestuurlijk over de grenzen van de traditionele denominaties heen. Op schoolniveau blijven deze grenzen gehandhaafd. Elke school vormt een eigen gemeenschap met een identiteit die enerzijds wordt gevormd door haar historie en traditie en anderzijds door de tijdgeest van dit moment. De eigenheid hangt nauw samen met de mensen die er werken, de ouders en leerlingen die zich aan de school hebben verbonden en de omgeving waarvan de school deel uitmaakt. Gezamenlijk wordt bepaald wat belangrijk is: de waarden en normen die het gedrag binnen de school richting geven en de uitingen daarvan in symbolen, gebruiken en vieringen die de verbondenheid versterken.
Onze waarden
Samen verantwoordelijk
Wij voelen ons verbonden aan elkaar en aan onze missie. Daar zetten we ons allemaal vanuit onze eigenheid en rol voor in. Tegelijkertijd weten we dat geen van ons de missie alléén kan waarmaken. Wij hebben elkaar nodig en voelen ons samen verantwoordelijk.
Leergierig
Bij ons draait alles om leren en ontwikkelen. Daar ben je nooit mee klaar. Iedereen is gemotiveerd zichzelf te blijven ontwikkelen: meer weten, nieuwe kennis verwerven, beter worden. Die motivatie willen we ook bij de leerlingen bereiken.
Eigenaarschap
Iedereen neemt bij ons regie. Dat is wat we bedoelen met 'eigenaarschap': dingen doen omdat je die belangrijk vindt en je verantwoordelijk voelen voor het resultaat. Als medewerkers zijn we eigenaar van onze eigen ontwikkeling, we leren onze leerlingen de regie te nemen over hún ontwikkeling, samen voelen we ons eigenaar van het grotere geheel.
Lef
Ook tonen we lef. We zijn bereid om buiten de lijntjes te kleuren, experimenten aan te gaan en tegenslagen te accepteren om een hoger doel te bereiken. Lef betekent dat we kritisch naar onszelf kijken, bestaande overtuigingen ter discussie stellen en een kritische dialoog voeren, als dat ons en onze leerlingen verder brengt.
Waarmaken
Waarmaken gaat verder dan ambitie hebben. Waarmaken verenigt dromen, volharden én volbrengen. Dat maakt ambities waardevol.