Omschrijving van Spinnewiel
Onze kernwaarden zijn:
1. Goed onderwijs voor alle kinderen
Wij bieden kwalitatief goed onderwijs aan, inspelend en aansluitend op de individuele mogelijkheden van een kind. We besteden niet alleen aandacht aan de cognitieve ontwikkeling van onze leerlingen, maar ook aan hun sociale en persoonlijke groei.
2. Ruimte voor verschillen
Op het Spinnewiel werken we kindgericht, met respect en aandacht voor verschillen. Ieder kind doorloopt binnen de groep zijn eigen ontwikkeling qua tempo, niveau en mogelijkheden. Met onze benadering en onderwijsmethoden sluiten wij daarop aan om tot een optimale ontplooiing te komen.
3. Zelfstandig werken
Wij willen kinderen van jongs af aan leren om zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen werk, maar ook om problemen op te lossen en samen te werken. Wij geloven dat dit leidt tot zelfvertrouwen en eigenwaarde; twee belangrijk voorwaarden om op te groeien tot evenwichtige volwassenen.
4. Uitdagende leeromgeving
Leren is belangrijk, maar leren is ook leuk. Op het Spinnewiel creëren wij een uitdagende leeromgeving, die leerlingen uitnodigt om hun mogelijkheden te verkennen. Wij bieden de lesstof zodanig aan dat de natuurlijke nieuwsgierigheid aanzet tot nog meer leren en nog meer plezier.
5. De basis, rust en structuur
Voor de ontwikkeling van een kind is een veilige, prettige sfeer een onmisbare voedingsbodem. Daarbij bekijken we elkaar en de wereld om ons heen met respect en openheid. Op het Spinnewiel gaan we op een open en positieve manier met elkaar om, met duidelijke afspraken.
Missie
Wij zijn MorgenWijzer. Een jonge en vernieuwende organisatie voor primair onderwijs, waar iedereen ontwikkelt vanuit eigenheid. Samen werken wij aan onze missie: het bieden van de beste basis aan élke leerling.
Onze missie
Wij geven élke leerling een zo stevig mogelijke basis om in het voortgezet onderwijs succesvol te kunnen zijn. Een stevige basis zorgt voor gelijkwaardige kansen, die onafhankelijk zijn van iemands sociale, culturele of religieuze achtergrond. Deze overtuiging geeft ons richting bij alles wat wij doen. Of dat nu in de klas is of daarbuiten. Binnen de school of binnen de stichting. Met leerlingen, met medewerkers of met partners. De beste basis voor élke leerling: daar zetten wij ons dagelijks voor in.
Visie
Bij MorgenWijzer waarderen we diversiteit. We hebben katholieke, openbare en samenwerkingsscholen en stappen dus bestuurlijk over de grenzen van de traditionele denominaties heen. Op schoolniveau blijven deze grenzen gehandhaafd. Elke school vormt een eigen gemeenschap met een identiteit die enerzijds wordt gevormd door haar historie en traditie en anderzijds door de tijdgeest van dit moment. De eigenheid hangt nauw samen met de mensen die er werken, de ouders en leerlingen die zich aan de school hebben verbonden en de omgeving waarvan de school deel uitmaakt. Gezamenlijk wordt bepaald wat belangrijk is: de waarden en normen die het gedrag binnen de school richting geven en de uitingen daarvan in symbolen, gebruiken en vieringen die de verbondenheid versterken.
Onze waarden
Samen verantwoordelijk
Wij voelen ons verbonden aan elkaar en aan onze missie. Daar zetten we ons allemaal vanuit onze eigenheid en rol voor in. Tegelijkertijd weten we dat geen van ons de missie alléén kan waarmaken. Wij hebben elkaar nodig en voelen ons samen verantwoordelijk.
Leergierig
Bij ons draait alles om leren en ontwikkelen. Daar ben je nooit mee klaar. Iedereen is gemotiveerd zichzelf te blijven ontwikkelen: meer weten, nieuwe kennis verwerven, beter worden. Die motivatie willen we ook bij de leerlingen bereiken.
Eigenaarschap
Iedereen neemt bij ons regie. Dat is wat we bedoelen met 'eigenaarschap': dingen doen omdat je die belangrijk vindt en je verantwoordelijk voelen voor het resultaat. Als medewerkers zijn we eigenaar van onze eigen ontwikkeling, we leren onze leerlingen de regie te nemen over hún ontwikkeling, samen voelen we ons eigenaar van het grotere geheel.
Lef
Ook tonen we lef. We zijn bereid om buiten de lijntjes te kleuren, experimenten aan te gaan en tegenslagen te accepteren om een hoger doel te bereiken. Lef betekent dat we kritisch naar onszelf kijken, bestaande overtuigingen ter discussie stellen en een kritische dialoog voeren, als dat ons en onze leerlingen verder brengt.
Waarmaken
Waarmaken gaat verder dan ambitie hebben. Waarmaken verenigt dromen, volharden én volbrengen. Dat maakt ambities waardevol.
Bijzonderheden
Ieder kind ontwikkelt zich op zijn eigen manier en eigen tempo. Met name in de onderbouw vallen deze verschillen op. Het is dan prettig om op het juiste niveau onderwijs te krijgen. Heb je meer uitdaging nodig en ben je toe aan de volgende stap dan kan dat. Heb je meer tijd nodig om je bepaalde leerstof eigen te maken, dan kan dat ook! Op deze manier willen wij ons onderwijs zo passend mogelijk maken voor alle leerlingen.
Om alle kinderen een uitdagende onderwijsomgeving aan te bieden, werken wij met het faseonderwijs. In het kort houdt dit in dat kinderen niet meer in 8 jaargroepen les krijgen, maar in fases van een half jaar. De kinderen kunnen ieder half jaar doorstromen in de fasegroepen 1 t/m 3. Faseonderwijs is een vooruitstrevende manier van organiseren van het onderwijs. Het faseonderwijs biedt ons de kans om kinderen in een rijke leeromgeving hun talenten te laten ontwikkelen.
Ieder jaar kijken wij met elkaar welke best passende indeling wij kunnen maken voor alle leerlingen op het Spinnewiel. We streven ernaar om fase 2B en fase 3A aan elkaar te koppelen om het aanvankelijk leesproces te stimuleren. Is dit niet mogelijk dan streven wij ernaar om momenten te creëren waarop het leesonderwijs aan deze twee fasegroepen wordt aangeboden. Het doel is om zoveel mogelijk rust te bewaren voor wat betreft de indeling van de leerlingen, indeling van de leerkrachten en de groepssamenstelling.