Voortgezet onderwijs
Algemeen bijzonder
640 Leerlingen
Marecollege
Het Marecollege is een school voor vwo, havo en vmbo-tl in Leiden. De school maakt deel uit van de Stichting Vrijescholen Zuidwest Nederland (www.vszh.nl). Onze scholen (VO en PO) werken vanuit een leerplan dat gebaseerd is op het gedachtegoed van Rudolf Steiner. Wij geven leerlingen de ruimte om 'te worden wie ze zijn'. Onze leraren zijn bewust bezig met het geven van onderwijs voor hoofd, hart en handen en kunnen het antroposofisch gedachtegoed vertalen naar de huidige onderwijspraktijk.
Het is voor ons belangrijk dat leerlingen en leraren zich in een veilige en inspirerende omgeving kunnen ontwikkelen. Werken bij onze scholengroep betekent werken in een omgeving waar mensen durven te onderzoeken, te leren en met elkaar bespreken hoe de lessen en het werk zo goed mogelijk gedaan kunnen worden. Een ondernemende houding, ambitie en initiatiefkracht worden bij ons gewaardeerd. Er is een intern scholingsprogramma met intervisie en uitwisseling. Het volgen van scholing buiten de school wordt gestimuleerd en ondersteund.
Met ongeveer 640 leerlingen en 90 betrokken en enthousiaste medewerkers is het Marecollege een overzichtelijke school. De leerlingen komen uit Leiden en de omgeving van Leiden naar onze school vanwege de prettige en rustige sfeer, de onderwijsaanpak, de kleinschaligheid en de goede onderwijsresultaten. Uit ons medewerkerstevredenheidsonderzoek blijkt dat de tevredenheid zeer hoog is en op nagenoeg alle punten (ver) boven de benchmark. Hier wil je dus werken!
Het is voor ons belangrijk dat leerlingen en leraren zich in een veilige en inspirerende omgeving kunnen ontwikkelen. Werken bij onze scholengroep betekent werken in een omgeving waar mensen durven te onderzoeken, te leren en met elkaar bespreken hoe de lessen en het werk zo goed mogelijk gedaan kunnen worden. Een ondernemende houding, ambitie en initiatiefkracht worden bij ons gewaardeerd. Er is een intern scholingsprogramma met intervisie en uitwisseling. Het volgen van scholing buiten de school wordt gestimuleerd en ondersteund.
Met ongeveer 640 leerlingen en 90 betrokken en enthousiaste medewerkers is het Marecollege een overzichtelijke school. De leerlingen komen uit Leiden en de omgeving van Leiden naar onze school vanwege de prettige en rustige sfeer, de onderwijsaanpak, de kleinschaligheid en de goede onderwijsresultaten. Uit ons medewerkerstevredenheidsonderzoek blijkt dat de tevredenheid zeer hoog is en op nagenoeg alle punten (ver) boven de benchmark. Hier wil je dus werken!
Missie
Onze missie
Wij willen samen met de ouders onze leerlingen leren zelf richting en betekenis te geven aan hun leven, zodat ze uit kunnen groeien tot sterke persoonlijkheden, die hun plek kunnen vinden in de snel veranderende maatschappij.
Wij willen een voorbeeld zijn voor leerlingen door het beste in ons te laten zien en hen zo uit te dagen en te inspireren.
Wij willen dat onze leerlingen zich gewild en gezien voelen. Wij willen hen leren op zichzelf te vertrouwen in een beschermde omgeving.
De grondsteenspreuk van het in 2013 vernieuwde gebouw van het Marecollege begint als volgt:
"In dit gebouw moge heersen
Een stemming waarin eerbied en enthousiasme kunnen groeien
Opdat jonge mensen
Die aan deze school zijn toevertrouwd
Het doel van hun leven zullen herkennen"
Wij willen samen met de ouders onze leerlingen leren zelf richting en betekenis te geven aan hun leven, zodat ze uit kunnen groeien tot sterke persoonlijkheden, die hun plek kunnen vinden in de snel veranderende maatschappij.
Wij willen een voorbeeld zijn voor leerlingen door het beste in ons te laten zien en hen zo uit te dagen en te inspireren.
Wij willen dat onze leerlingen zich gewild en gezien voelen. Wij willen hen leren op zichzelf te vertrouwen in een beschermde omgeving.
De grondsteenspreuk van het in 2013 vernieuwde gebouw van het Marecollege begint als volgt:
"In dit gebouw moge heersen
Een stemming waarin eerbied en enthousiasme kunnen groeien
Opdat jonge mensen
Die aan deze school zijn toevertrouwd
Het doel van hun leven zullen herkennen"
Visie
Onze visie
Er zijn drie belangrijke pijlers waarop het vrijeschoolonderwijs gebaseerd is:
Worden wie je bent
Op de vrijeschool vinden wij het belangrijk dat de persoonlijkheidsvorming in evenwicht is met de gemeenschap. Individuele groei vindt daarom vaak plaats in groepsactiviteiten, zowel in de klas (bijv. tijdens het periodeonderwijs) als buiten de klas (bijv. tijdens de jaarfeesten). We streven naar een brede persoonlijke ontwikkeling die verder gaat dan het aanleren van cognitieve vaardigheden en kennis. Deze ontwikkeling gaat ook over het ontwikkelen van sociale vaardigheden, moraliteit, verantwoordelijkheid, inventiviteit, originaliteit en creativiteit.
Het allerbelangrijkste is uiteindelijk het vermogen tot zelfontwikkeling, het vermogen om zelf betekenis en richting te geven aan het leven. Voor dit ontwikkelingsproces is zowel een open blik naar de buitenwereld nodig, als een reflecterende blik naar binnen.
Onderwijs voor hoofd, hart en handen
Voor vrijeschoolleraren betekent kunstzinnigheid dat ze leermiddelen en lesinhouden ontwerpen in wisselwerking met leerprocessen en ontwikkelingsbehoeften van leerlingen. Leraren zien hun lessen als mogelijkheid om vak-inhoud over te dragen en als middel om leerlingen op te voeden.
Brede persoonsontwikkeling gaat op die manier samen met een veelzijdige onderwijsaanpak, die gericht is op doen, voelen en denken. Deze kunstzinnigheid en veelzijdigheid is terug te zien in alle vakken, waaronder de vakken die gericht zijn op natuur en techniek en economie.
Zowel ambachtelijke als creatieve vaardigheden komen aan bod in opdrachten en in vele bijzondere vakken en projecten, zoals euritmie, bouwkunde, Parcivalperiode, stages, koorzang en eindpresentaties.
In contact met de wereld
Op het Marecollege geven we op onze manier invulling aan vrijeschoolonderwijs. Wij gaan uit van vrijeschool-idealen, maar ook van actuele overheidsnormen en bredere onderwijstrends. We streven voortdurend naar goede (examen)resultaten en hoge kwaliteit van het onderwijs.
Wij staan niet los van de wereld, maar verhouden ons daartoe op onze eigen wijze. Ons onderwijs is zodoende niet statisch, maar juist dynamisch en eigentijds.
Het vrijeschoolonderwijs volgt het jaarritme van de natuur en door het vieren van de jaarfeesten, stimuleren we verbondenheid met de natuur.
Er zijn drie belangrijke pijlers waarop het vrijeschoolonderwijs gebaseerd is:
Worden wie je bent
Op de vrijeschool vinden wij het belangrijk dat de persoonlijkheidsvorming in evenwicht is met de gemeenschap. Individuele groei vindt daarom vaak plaats in groepsactiviteiten, zowel in de klas (bijv. tijdens het periodeonderwijs) als buiten de klas (bijv. tijdens de jaarfeesten). We streven naar een brede persoonlijke ontwikkeling die verder gaat dan het aanleren van cognitieve vaardigheden en kennis. Deze ontwikkeling gaat ook over het ontwikkelen van sociale vaardigheden, moraliteit, verantwoordelijkheid, inventiviteit, originaliteit en creativiteit.
Het allerbelangrijkste is uiteindelijk het vermogen tot zelfontwikkeling, het vermogen om zelf betekenis en richting te geven aan het leven. Voor dit ontwikkelingsproces is zowel een open blik naar de buitenwereld nodig, als een reflecterende blik naar binnen.
Onderwijs voor hoofd, hart en handen
Voor vrijeschoolleraren betekent kunstzinnigheid dat ze leermiddelen en lesinhouden ontwerpen in wisselwerking met leerprocessen en ontwikkelingsbehoeften van leerlingen. Leraren zien hun lessen als mogelijkheid om vak-inhoud over te dragen en als middel om leerlingen op te voeden.
Brede persoonsontwikkeling gaat op die manier samen met een veelzijdige onderwijsaanpak, die gericht is op doen, voelen en denken. Deze kunstzinnigheid en veelzijdigheid is terug te zien in alle vakken, waaronder de vakken die gericht zijn op natuur en techniek en economie.
Zowel ambachtelijke als creatieve vaardigheden komen aan bod in opdrachten en in vele bijzondere vakken en projecten, zoals euritmie, bouwkunde, Parcivalperiode, stages, koorzang en eindpresentaties.
In contact met de wereld
Op het Marecollege geven we op onze manier invulling aan vrijeschoolonderwijs. Wij gaan uit van vrijeschool-idealen, maar ook van actuele overheidsnormen en bredere onderwijstrends. We streven voortdurend naar goede (examen)resultaten en hoge kwaliteit van het onderwijs.
Wij staan niet los van de wereld, maar verhouden ons daartoe op onze eigen wijze. Ons onderwijs is zodoende niet statisch, maar juist dynamisch en eigentijds.
Het vrijeschoolonderwijs volgt het jaarritme van de natuur en door het vieren van de jaarfeesten, stimuleren we verbondenheid met de natuur.
Werkomgeving
In de praktijk
Onze missie en visie vertalen naar de praktijk is elke dag weer een mooie uitdaging, waarbij we steeds in beweging blijven. In de wekelijkse pedagogische vergadering bespreken we de leerlingen, leren we van elkaar, zorgen we voor nieuwe inspiratie en werken we aan verbetering van ons onderwijs. We zorgen ervoor dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen en bekend zijn met de vrijeschool-uitgangspunten.
Aanduiding klassen
Bij het Marecollege is de aanduiding van de klassen anders dan in het reguliere onderwijs: De 7e klas is het eerste leerjaar en de 12e klas het zesde leerjaar. Basisschool en middelbare school vormen één ontwikkelingsweg, vandaar dat de nummering van de klassen traditioneel al bij de basisschool begint.
Onze missie en visie vertalen naar de praktijk is elke dag weer een mooie uitdaging, waarbij we steeds in beweging blijven. In de wekelijkse pedagogische vergadering bespreken we de leerlingen, leren we van elkaar, zorgen we voor nieuwe inspiratie en werken we aan verbetering van ons onderwijs. We zorgen ervoor dat nieuwe collega’s zich snel thuis voelen en bekend zijn met de vrijeschool-uitgangspunten.
Aanduiding klassen
Bij het Marecollege is de aanduiding van de klassen anders dan in het reguliere onderwijs: De 7e klas is het eerste leerjaar en de 12e klas het zesde leerjaar. Basisschool en middelbare school vormen één ontwikkelingsweg, vandaar dat de nummering van de klassen traditioneel al bij de basisschool begint.
Bijzonderheden
We zoeken kandidaten met affiniteit met/interesse in het vrijeschoolonderwijs en de antroposofie.