Vrije Leerkrachten College Auryn

Zutphen
Zutphen
Basisonderwijs
Algemeen bijzonder
125 Leerlingen

Omschrijving van Vrije Leerkrachten College Auryn

Een nieuwe basisschool in Zutphen: een Waldorfschool

Op 21 augustus 2023 zijn wij als kersverse school met ca. 70 leerlingen gestart.

Auryn is ontstaan vanuit een groep leerkrachten, die de noodzaak voelen voor waarachtig, authentiek en kunstzinnig onderwijs. Voorwaarde hiervoor is de grootst mogelijke vrijheid voor de leerkrachten om het onderwijs naar eigen pedagogisch inzicht vorm te kunnen geven.

Dat ons concept en ideeën veel weerklank vinden bij ouders blijkt uit onze groei. Het schooljaar 24/25 zullen we met ruim 100 leerlingen ingaan, actueel (maart 2025 bezoeken 125 leerlingen onze school, verdeeld over 3 kleuterklassen tot en met klas 4 (groep 1 t/m 6).
Zo zullen we de komende twee jaar verder groeien tot een volwaardig aanbod tot en met klas 6 (groep 1 t/m 8)

Missie

Onze school is meer dan een onderwijsplaats voor leerlingen; we vormen een sociale gemeenschap bestaande uit kinderen, ouders, leerkrachten, ondersteunend personeel en vrijwilligers, waarin iedereen in zijn rol gewaardeerd en gerespecteerd wordt.

Als schoolgemeenschap stellen wij ons tot taak om onze leerlingen te begeleiden en te ondersteunen bij het ontdekken en evenwichtig ontwikkelen van hun cognitieve, sociaal-emotionele en motorische vermogens. Door ons onderwijs willen we leerlingen in hun totale wezen zo aanspreken dat zij in vrijheid, vanuit intrinsieke motivatie hun eigen talenten en capaciteiten kunnen ontwikkelen. Daarbij leren kinderen ook te aanvaarden en te respecteren dat zij, maar ook anderen niet alles kunnen en dat dit niet erg is. In dit ontwikkelingsproces zijn wij ons onze – ook impliciete – voorbeeldfunctie zeer bewust. Het sociale gedrag van de volwassenen moet daarom helder en kloppend zijn, ook wat de innerlijke houding naar mensen en omgeving betreft.

Door deze holistische stimulans kan een mens zich evenwichtig ontwikkelen en vrij worden in het denken, voelen en willen. Hij kan zichzelf reflecteren (Wie ben ik en wat kan ik?) en wilskracht ontwikkelen (Wat wil ik doen in de wereld?) om zijn unieke weg te gaan en daarmee op een positieve wijze bij te dragen aan een gezonde toekomst van de maatschappij en de wereld.

Visie

Op Auryn geven we onderwijs geïnspireerd vanuit de Waldorfpedagogiek, in Nederland beter bekend als Vrijeschool. De ‘Algemene menskunde’ van Rudolf Steiner vormt de basis voor ons pedagogisch handelen. Binnen onze schoolgemeenschap werken we vanuit het bewustzijn dat we als mens verbonden zijn met twee werelden: de geestelijke, spirituele wereld én de materiële, zichtbare wereld.
Deze gedachte vormt voor ons een belangrijke inspiratiebron. Daarom zien we een kind dan ook niet als een onbeschreven blad of een leeg vat wat gevuld moet worden, maar als een uniek wezen met een eigen weg en een eigen opgave in de wereld.

Door onze pedagogiek en het daaraan ten grondslag liggende mensbeeld willen we kinderen op hun levensweg begeleiden. Dit doen we in het bewustzijn dat een mens niet alleen uit lichaam, ziel en geest bestaat, maar dat deze drie gebieden evenwichtig benaderd moeten worden, wanneer een kind zich tot een harmonisch en zelfbewust mens wil kunnen ontwikkelen. Ons onderwijs richt zich  op de cognitieve, op de sociaal-emotionele en op de motorische ontwikkeling – evenwichtig verdeeld.

Onze motivatie om kinderen te leren lezen, schrijven en rekenen is niet omdat het moet, maar omdat (bijna) ieder kind op een bepaald moment de natuurlijke behoefde heeft om deze ontwikkelingsstappen te zetten. De lesinhoud is dus geen doel op zich, maar een middel voor de kinderen waaraan zij zich kunnen ontwikkelen.

Omdat de lesstof dus ontwikkelingsstof is, ontwerpen de leerkrachten op Auryn hun lesstof zoveel mogelijk zelf en zijn we zeer terughoudend in het gebruik van kant en klare methodes en alleen als het de ontwikkeling van de kinderen dienend is. Uiteraard vervullen we de kerndoelen zoals de overheid deze voorschrijft, echter op het moment dat de kinderen eraan toe zijn en niet vastgelegd in een schema, dat ervan uitgaat dat deze behoefte bij ieder kind op precies hetzelfde moment ontwaakt.

Werkomgeving

Basisschool Auryn is gelegen in de wijk Leesten. Sinds de start van de school is veel geinvesteerd in het natuurlijk vormgeven van het schoolgebouw en het vergroenen van het schoolplein.
We zijn een “normaal” bekostigde school (dus niet particulier/B3) en worden door de overheid bekostigd. Aan bekostiging zijn een aantal voorwaarden verbonden, die we uiteraard vervullen. Los daarvan blijft ons doel om de grootst mogelijke ruimte te creëren om waarachtig onderwijs te bieden binnen de regels die er zijn. De compromissen, die we zullen moeten sluiten, zijn dus altijd slechts een middel om ons doel te bereiken.
Auryn is als vereniging georganiseerd, wat betekent dat alle medewerkers met een vast dienstverband lid zijn van deze vereniging en het pedagogische en organisatorische beleid zelf bepalen. We werken niet met een hierarchische, maar met een platte organisatiestructuur, wat betekent dat we geen directeur hebben, maar twee collegas

We zijn een warm en gezellig college, die vanuit wederzijds interesse en respect het dagelijkse reilen en zeilen van de school vormgeven. In principe begeleidt een klassenleerkracht de leerlingen vanaf klas 1 (groep 3) t/m klas 6 (groep 8). Zo kent de leerkracht de leerling door en door, hij volgt diens ontwikkeling gedurende een lange tijd en kan een kind zo op de best mogelijke manier begeleiden. De verbinding met de enkele leerling en met de klas als geheel, kan zo heel sterk worden.

Tegelijkertijd vinden we het belangrijk dat kinderen hun weg met meerdere volwassenen gaan. ‘It takes a village to raise a child’ vinden wij een mooie uitspraak.
Iedereen uit het college heeft een natuurlijk talent, een interesse of een bijzondere capaciteit en neemt zo bepaalde vaklessen voor zijn rekening.

Vaklessen op Auryn zijn vanaf klas 1/groep 3 o.m. Engels, Duits, Handvaardigheid, Schilderen, Vormtekenen, Handwerken, Gym, Euritmie en Muziek.

Bijzonderheden

We streven ernaar om nieuwe leerkrachten aan onze school te verbinden, die bij voorkeur de Vrijeschoolpabo gedaan hebben of enige ervaring en affiniteit met het Vrijeschoolonderwijs hebben. Echter gunnen we ook iedereen zich op dit gebied te mogen ontwikkelen en zijn meer dan bereid om collega’s zonder vrijeschoolachtergrond te begeleiden en wegwijs te maken in deze pedagogiek.



Adresgegevens

Marga Klompélaan 2
7207 KA Zutphen
Gelderland, Nederland
Bereken woon-werk afstand

Vacatures van Vrije Leerkrachten College Auryn

{"total":1,"sectoren":{"1":1},"vakken":{"102":1,"-1":0},"geplaatstDoor":{"1":0,"2":1},"beschikbaarheid":{"2":0,"1":0,"-1":0},"dienstverband":{"3":1,"-1":0},"zijInstroom":{"1":1,"2":0,"-1":0},"onderwijsTypen":{"7":1,"-1":0},"bevoegdHeden":{"7":1,"-1":0},"buitenland":{"1":0},"geplaatstOp":{"1":0,"3":0,"7":0,"30":1},"functieSoorten":{"1":1},"provincies":{"5":1},"onderwijsRegios":{"-1":1}}
1 onderwijsvacatures
Vrije Leerkrachten College Auryn - Zutphen
Basisonderwijs
0,7 - 1,0 fte
Zij-instroom
Parttime of fulltime