De Lochtenbergh
Basisonderwijs
Regulier / Algemeen
Rooms-Katholiek
250 Leerlingen
De Lochtenbergh
De Lochtenbergh ligt in Tilburg-Noord in de wijk Stokhasselt. Deze wijk heeft veel flats, maar ook natuur. In de wijk wonen gezinnen met verschillende culturen en godsdiensten. De school zit samen met peutercrèche De Lochtenbergh in één gebouw. Naast de school liggen de gymzaal en het speelplein.
De Lochtenbergh gebruikt de kernwaarden en kernkwaliteiten van Mondiaen. In de missie en de visie van de school staat wat de school belangrijk vindt en wat De Lochtenbergh anders maakt dan andere scholen.
De Lochtenbergh gebruikt de kernwaarden en kernkwaliteiten van Mondiaen. In de missie en de visie van de school staat wat de school belangrijk vindt en wat De Lochtenbergh anders maakt dan andere scholen.
Missie
De missie van De Lochtenbergh is om samen bij te dragen aan de ontplooiing van onze kinderen tot veerkrachtige individuen. Waarin:
Samen betekent dat leerkrachten, ouders en kinderen allemaal actief een rol spelen. We gebruiken allemaal onze ervaring, talenten en kwaliteiten. Met ontplooiing wordt de ontwikkeling van kinderen op alle gebieden bedoeld. We hebben het bijvoorbeeld over kennis, vaardigheden, motivatie en hun eigen unieke identiteit.
Veerkrachtig betekent dat kinderen gemotiveerd worden om te leren. Ze krijgen een stevige basis. We willen dat ze met vertrouwen en kracht kunnen uitkijken naar een positieve toekomst. Daarbij horen de kernwaarden respect, verantwoordelijk en veilig. Deze waarden vormen de basis van ons onderwijs.
Samen betekent dat leerkrachten, ouders en kinderen allemaal actief een rol spelen. We gebruiken allemaal onze ervaring, talenten en kwaliteiten. Met ontplooiing wordt de ontwikkeling van kinderen op alle gebieden bedoeld. We hebben het bijvoorbeeld over kennis, vaardigheden, motivatie en hun eigen unieke identiteit.
Veerkrachtig betekent dat kinderen gemotiveerd worden om te leren. Ze krijgen een stevige basis. We willen dat ze met vertrouwen en kracht kunnen uitkijken naar een positieve toekomst. Daarbij horen de kernwaarden respect, verantwoordelijk en veilig. Deze waarden vormen de basis van ons onderwijs.
Visie
Dit is hoe wij denken over goed onderwijs. In de visie staat het leren van de kinderen centraal. Ook wordt erin beschreven hoe wij willen bijdragen aan de ontplooiing van onze kinderen.
De volgende 4 kernbegrippen vormen de basis van onze visie:
Relatie: “Eerst het kind, dan de leerling”
Kinderen leren in relatie. In relatie met een leerkracht die hen echt ziet en uitgaat van het goede, vertrouwen uitstraalt. In relatie met elkaar: kinderen maken onderdeel uit van een groep, dragen zorg voor elkaar en de omgeving en weten dat ze elkaar nodig hebben om verder te komen. En in relatie met de wereld om hen heen. “Eerst het kind, dan de leerling”
Kaders: “Vrijheid in gebondenheid”
Er moeten heldere kaders zijn. Iedereen weet welke regels er gelden en waarom. Deze regels gelden voor iedereen en altijd. Daarnaast worden er in overleg ook gezamenlijke afspraken gemaakt. Regelmatig wordt bekeken of deze afspraken moeten worden aangepast. Heldere regels geven structuur en duidelijkheid. Daarbinnen mogen de kinderen steeds meer zelf kiezen hoe zij willen leren.
Betekenisvol: “Van moeten leren naar willen leren”
Kinderen moeten zoveel mogelijk gemotiveerd leren. Dat betekent dat ze leren met plezier. Daarvoor is het belangrijk dat wat zij leren betekenisvol is. Kinderen begrijpen wat ze wat ze moeten leren en waarom dit belangrijk is.
Eigenaarschap: “Van methodegestuurd naar zelfgestuurd”
Kinderen leren zichzelf goed kennen. Ze mogen ontdekken hoe zij het liefst leren. Kinderen worden zo verantwoordelijk voor hun leerproces en hun eigen keuzes. Daardoor kunnen zij eigenaarschap nemen voor hun eigen leren.
De volgende 4 kernbegrippen vormen de basis van onze visie:
Relatie: “Eerst het kind, dan de leerling”
Kinderen leren in relatie. In relatie met een leerkracht die hen echt ziet en uitgaat van het goede, vertrouwen uitstraalt. In relatie met elkaar: kinderen maken onderdeel uit van een groep, dragen zorg voor elkaar en de omgeving en weten dat ze elkaar nodig hebben om verder te komen. En in relatie met de wereld om hen heen. “Eerst het kind, dan de leerling”
Kaders: “Vrijheid in gebondenheid”
Er moeten heldere kaders zijn. Iedereen weet welke regels er gelden en waarom. Deze regels gelden voor iedereen en altijd. Daarnaast worden er in overleg ook gezamenlijke afspraken gemaakt. Regelmatig wordt bekeken of deze afspraken moeten worden aangepast. Heldere regels geven structuur en duidelijkheid. Daarbinnen mogen de kinderen steeds meer zelf kiezen hoe zij willen leren.
Betekenisvol: “Van moeten leren naar willen leren”
Kinderen moeten zoveel mogelijk gemotiveerd leren. Dat betekent dat ze leren met plezier. Daarvoor is het belangrijk dat wat zij leren betekenisvol is. Kinderen begrijpen wat ze wat ze moeten leren en waarom dit belangrijk is.
Eigenaarschap: “Van methodegestuurd naar zelfgestuurd”
Kinderen leren zichzelf goed kennen. Ze mogen ontdekken hoe zij het liefst leren. Kinderen worden zo verantwoordelijk voor hun leerproces en hun eigen keuzes. Daardoor kunnen zij eigenaarschap nemen voor hun eigen leren.
Adresgegevens
Scholen volgen School ontvolgen
Volg een school om snel alle vacatures van de school te zien. Gebruik de filter in de vacaturelijst om alleen vacatures van gevolgde scholen te tonen.
Gevolgde scholen zijn daarnaast altijd makkelijk terug te vinden in de opgeslagen items.
Gevolgde scholen zijn daarnaast altijd makkelijk terug te vinden in de opgeslagen items.
Door deze school te ontvolgen verdwijnen de vacatures uit de filteroptie voor gevolgde scholen. De school wordt ook uit de opgeslagen items verwijderd.