Dok12
Op DOK12 willen wij de kinderen toerusten om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Elk kind op DOK12 krijgt de gelegenheid zijn talenten zo breed mogelijk te ontwikkelen. Competenties die daarbij helpend zijn ontwikkelen de kinderen door hun ‘eigen leren’ te sturen en door middel van ‘De 12 van DOK12’.
Ons onderwijs is gericht op het verwerven van kennis, inzicht en (persoonlijke) vaardigheden. Op DOK12 zijn leerkrachten gezamenlijk verantwoordelijk voor de leerontwikkeling van de kinderen. Er wordt gewerkt in units waar kinderen van verschillende leerjaren samen spelen, samen werken en samen leren. De basis is een speel- leeromgeving waar we uitgaan van vertrouwen, er afstemming is op de eigen ontwikkeling van het kind en er volop ontdekkingsruimte is.
Visie
Op DOK12 rusten wij kinderen toe om een positieve bijdrage te leveren aan de samenleving. Dit doen wij door hen op DOK12 kennis, inzicht en (persoonlijke) vaardigheden aan te leren.
Ons onderwijs is gericht op het verwerven van:
- kennis, waarbij we streven naar zo optimaal mogelijke leeropbrengsten
- inzicht, door betekenisvol te leren tijdens het thematisch werken
- persoonlijke vaardigheden, door zowel in als buiten de groep van en met elkaar te leren.
Binnen DOK12 geven we deze opdracht vorm aan de hand van 12 vaardigheden die binnen ons onderwijs centraal staan. We noemen dit ‘De 12 van DOK12’. Deze vaardigheden dragen bij aan een brede ontwikkeling voor ieder kind. De 12 vaardigheden die in ons onderwijs centraal staan zijn:
- Ik heb kennis
- Ik ben verantwoordelijk
- Ik kan samenwerken
- Ik zet mijn talenten in
- Ik reflecteer
- Ik ben communicatief
- Ik ben ruimdenkend
- Ik heb vertrouwen
- Ik ben empathisch
- Ik ben onderzoekend
- Ik ben oplossingsgericht
- Ik neem initiatief