Omschrijving van De Vrijheit
'De Vrijheit’ is de naam van een stoomschip dat op 26 januari 1903 in mistig weer op het strand van Wijk aan Zee vastliep. Het schip brak en alle lading spoelde aan op het strand. De bevolking van Wijk aan Zee jutte vervolgens alles wat los en vast zat! Zijde, spek, klossen en gesponnen katoen voor de textielindustrie en katoenpitten vonden hun weg naar de Wijk aan Zeese huizen. Het scheepswrak van ‘De Vrijheit’ is nog altijd te zien in zee.
Wij noemen onze school ‘De Vrijheit’ omdat de naam past bij Wijk aan Zee. En natuurlijk is ‘Vrijheit’ ook door de betekenis een prachtige naam voor een school.
Missie
Het doel van ons onderwijs is kinderen een stevige basis geven, met aandacht voor de basisvakken en persoonlijke ontwikkeling. We leren ze basisvaardigheden waarmee ze elke toekomst aankunnen.
Wij werken vanuit basisgroepen waarin kinderen zich veilig voelen. Waar het kan en zinvol is organiseren we flexibel, bijvoorbeeld één aanbod voor een combinatiegroep, instructie voor kleinere groepjes, verwerking op passend niveau.
Thematisch en betekenisvol werken is voor ons belangrijk. In de onderbouw kennen we de brede ontwikkelingsdoelen en wordt er gewerkt met themaplannen waarin de doelen vanuit spel benaderd worden.
In de bovenbouw wordt wereldoriëntatie thematisch aangeboden met de methode Blink waarbij naast de informatieve lessen, de leerlingen ook zelf onderzoeksvragen leren formuleren en volgens afgesproken stappen onderzoek doen. We dagen kinderen uit om een nieuwsgierige houding aan te nemen. We proberen zo veel mogelijk ook in de andere vakgebieden aan te sluiten bij het thema waaraan gewerkt wordt.
Naarmate de leerlingen ouder worden kiezen we voor programmatisch en methodisch werken bij rekenen, spelling en begrijpend lezen. Alle kerndoelen zijn afgedekt.
ICT speelt een rol bij het inoefenen en automatiseren (rekenen en spelling) en kan oefenstof op maat aanbieden.
Leerlingen in de hogere groepen hebben een eigen weekplan waarop groepsactiviteiten en leerdoelen worden aangevuld met persoonlijke doelen.
We leren de kinderen ook zelf te reflecteren op hun eigen leerproces. In het portfoliogesprek kijkt de leerling samen met de leerkracht naar zijn of haar ontwikkeling en denken zij samen na over wat nodig is om verder te komen. Er zijn tenminste drie portfolio gesprekken in een schooljaar. Zo maken we de kinderen mede-eigenaar van hun leerproces. De rol van de leerkracht is een sturende en coachende en uiteindelijk is hij natuurlijk eindverantwoordelijk voor het voor het leren van een kind.
Visie
We vinden het belangrijk iedere leerling goed te zien en zorgen ervoor dat kinderen ook zichzelf gaan laten zien. Dat is voorwaarde voor hun ontwikkeling
Wij willen een pedagogisch klimaat scheppen waarin saamhorigheid, onderling begrip en verdraagzaamheid centraal staan. Pesten en ander negatief gedrag wordt niet getolereerd. We willen dat iedereen zich op onze school prettig en veilig voelt.??
Een sociaal veilige omgeving is een omgeving waarin kinderen zich thuis voelen en waarin effectief en plezierig wordt samengewerkt. Kinderen komen tot ontwikkeling in een omgeving waarin ze zich veilig voelen. In een veilige school vertrouw je elkaar, respecteer je elkaar, heb je positieve verwachtingen van elkaar en werk je samen. Er is duidelijkheid over wat je van elkaar mag verwachten en ook over wat er van jou verwacht wordt.?
In een veilig schoolklimaat bestaan afspraken, regels en grenzen. We spannen ons in om dat veilige schoolklimaat te creëren en schoolregels helpen ons daarbij.?
Op De Vrijheit staan de volgende afspraken centraal:?
• We zijn aardig voor elkaar.?
• We luisteren naar elkaar en laten een ander uitspreken.?
• We zorgen goed voor de spullen van onszelf en van een ander.?
• We werken zachtjes.?
• In de klas en de gang zijn we rustig; buiten kunnen we rennen.?