De basisschool is een plek waar je als kind na thuis de meeste tijd doorbrengt. Dat moet voelen als een tweede thuis, waar je gelukkig kan zijn. De (sociale) veiligheid, een uitdagende en stimulerende leeromgeving en professionele en gemotiveerde leerkrachten helpen daarbij. De Boomgaard is een school waar kinderen met plezier leren.
Op De Boomgaard kan ieder kind het beste uit zichzelf halen. Dit doen ze samen met een team van gemotiveerde leerkrachten en betrokken ouders. Wij willen een school zijn waar ouders hun kinderen met een vertrouwd gevoel naar toe kunnen laten gaan. Een plek waar kinderen gezien worden en waar hun talenten tot bloei komen.
Kortom: De Boomgaard is de school waar je groeit…
Over PCOU Willibrord
Voel je welkom bij PCOU Willibrord. Een scholengroep waar je kunt rekenen op een rijke diversiteit aan collega’s met een groot onderwijshart. Waar we elkaar waarderen, juist ook waar we verschillen en anders denken. We hebben lef en zijn ambitieus. Op onze 44 scholen in Utrecht, De Meern, Vleuten, Breukelen, Maarssen, Nieuwegein, Vianen en IJsselstein voor primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs, gaan we samen voor de beste ontwikkelkansen voor iedere leerling én voor onze 2.800 medewerkers. Groots voor elkaar!
De Boomgaard, de school waar je groeit...
Dit uitgangspunt heeft betrekking op een goede, veelzijdige ontwikkeling van kinderen, samen met alle volwassenen die betrokken zijn bij de school. Onze missie is te streven naar zorg op maat en hoge positieve verwachtingen ten aanzien van elk individu op De Boomgaard.
De Boomgaard telt ongeveer 640 leerlingen en 60 medewerkers en is dus een grote basisschool.
De school staat midden de wijk Leidsche Rijn, in Parkwijk/Langerak. We maken deel uit van cluster Voorn, waar ook een andere basisschool, kinderopvang, peuteropvang, een sportzaal en buurtwerk onderdeel van zijn. De school staat in het archeologiepark en we maken gebruik van een kunstgrasveld, een basketbalveld, de speeltuin en andere velden en pleinen in de directe omgeving.
Wij gaan goed met elkaar om
Op onze school willen we constructief en betrokken met elkaar omgaan, want alleen in een goed klimaat kan een kind zich ten volle ontplooien. We werken daarom bewust en doelgericht aan een positief sociaal klimaat.
Een positief sociaal klimaat omvat een goed contact tussen de kinderen en de volwassenen, en ook tussen de kinderen onderling. Van de volwassenen vraagt het dat zij in goede verstandhouding staan met elkaar, want zij moeten immers het goede voorbeeld geven.
Zijn er problemen, dan bespreken we deze. We nemen elkaar serieus en dat verwachten wij ook van de ouders c.q. verzorgers.
Wij gaan goed met elkaar om
Op onze school willen we constructief en betrokken met elkaar omgaan, want alleen in een goed klimaat kan een kind zich ten volle ontplooien. We werken daarom bewust en doelgericht aan een positief sociaal klimaat.
Een positief sociaal klimaat omvat een goed contact tussen de kinderen en de volwassenen, en ook tussen de kinderen onderling. Van de volwassenen vraagt het dat zij in goede verstandhouding staan met elkaar, want zij moeten immers het goede voorbeeld geven.
Zijn er problemen, dan bespreken we deze. We nemen elkaar serieus en dat verwachten wij ook van de ouders c.q. verzorgers.
De Boomgaard heeft twee bijzondere specialisaties waarmee we ons onderscheiden van andere basisscholen in de regio.
Leesonderwijs
In de afgelopen jaren hebben we ons gespecialiseerd in het ‘technisch leesonderwijs’. We werken met een actieve en vroegtijdige signalering van een achterstand bij leerlingen, zodat we de leerlingen die extra hulp nodig hebben bij het lezen op tijd in beeld hebben. We zetten extra tijd en professionele begeleiding in voor het lezen. Verder doen we veel aan leesbevorderingsactiviteiten en voeren we schoolbreed het beleid ‘stillezen’.
Verrijking
Er zijn leerlingen die makkelijk en snel kunnen leren. Deze leerlingen bieden wij in de eigen groep verrijkend werk aan. Hiermee worden zij meer uitgedaagd en aangesproken op hun eigen ontwikkelingsniveau.
Voor leerlingen die nog steeds onvoldoende uitdaging krijgen ondanks het verrijken in de eigen groep, hebben we een paar verrijkingsspecialisten in huis.
Om te bepalen of een leerling in aanmerking komt voor deze extra begeleiding wordt nauw samengewerkt tussen de groepsleerkracht, intern begeleider, verrijkingsspecialist en ouders.