Stg. OBS

Helmond
Helmond
Basisonderwijs
Openbaar
2.157 Leerlingen

Stichting OBS Helmond

Iedere dag ontmoeten we verschillende mensen. Mensen die we goed kennen, mensen met dezelfde gewoonten en gebruiken. Maar ook mensen die het anders gewend zijn, mensen met een andere culturele achtergrond of met een ander geloof, mensen met hun eigen waarden en normen én hun eigen verhalen. Met elkaar vormen wij een samenleving en zijn daardoor met elkaar verbonden.
Mensen die samenleven weten dat er overeenkomsten èn verschillen zijn. We willen ruimte bieden voor ieders verhaal. Dat is voor ons in het openbaar onderwijs vanzelfsprekend.

 

De openbare school is de samenleving in het klein

Openbaar onderwijs gaat uit van verschillen tussen mensen. Diversiteit zien wij als meerwaarde. Het aan de orde stellen van verschillen biedt leerlingen de kans zich een mening te vormen over de opvattingen en gewoonten van anderen. Het openbaar onderwijs is van en voor de samenleving met de kernwaarden gelijkwaardigheid, vrijheid en ontmoeting als stevige basis.

 

Openbaar onderwijs is ontmoetingsonderwijs

Kinderen leren er met, van en over elkaar. Met interesse en respect voor de ander. Als voorbereiding op hun latere deelname aan de samenleving. Een samenleving waarin ‘ontmoeten’ en ‘verbinden’ centraal staan.

 

Openbaar onderwijs is kwaliteitsonderwijs

Voorbereiden op deelname aan de samenleving vraagt om kwalitatief goed onderwijs. Onze openbare scholen streven stuk voor stuk naar maximale ontwikkelingsmogelijkheden voor ieder kind. Hierbij wordt aandacht besteed aan zelfstandig, creatief en samenwerkend leren.

 

Openbaar onderwijs is passend onderwijs

Iedereen is welkom. Openbaar onderwijs wil recht doen aan verschillen tussen mensen. We zetten ons in om voor ieder kind een zo passend mogelijk leeraanbod te realiseren, liefst zo dicht mogelijk bij huis. Soms kan een school dit aanbod niet realiseren en zal met de ouders gezocht worden naar een plaats waar dit voor hun kind wel mogelijk is.

 

Openbaar onderwijs: waar verhalen samenkomen

Binnen een openbare school is er aandacht voor de verschillen en overeenkomsten tussen kinderen. Er is daarbij geen voorkeur voor één bepaalde richting. Het is bij uitstek onderwijs met aandacht en waardering voor ieders verhaal.

Missie

De missie van OBSH geeft de ambitie en de richting aan waarmee wij de komende jaren willen werken. Alle medewerkers, kinderen en ouders worden uitgenodigd en gestimuleerd om zich met deze missie te identificeren en vanuit deze missie te handelen.

 

OBSH ontwikkelt kwalitatief hoogwaardig onderwijs voor ieder kind. Ieder kind kan zich in een veilige en uitdagende leeromgeving veelzijdig ontwikkelen. Zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid worden gestimuleerd vanuit een houding van respect. Competente medewerkers zorgen voor optimale resultaten voor ieder kind. Dat doen ze samen met ouders en andere betrokkenen in voortdurende interactie met de maatschappelijke omgeving van de school. Daarbij staan zij open voor toekomstige ontwikkelingen. Ontmoeting staat centraal met waardering en aandacht voor verschillen tussen kinderen, ouders en medewerkers. De gezamenlijke scholen geven hier inhoud aan onder het motto:
‘Samen leren samen leven’

Visie

Samen leren samen leven

 

De 8 bouwstenen

 

1. Identiteit

Openbaar onderwijs is in principe voor ieder kind bereikbaar en beschikbaar. Toegankelijkheid, actieve pluriformiteit, openheid en respect zijn onvervreemdbare aspecten van onderwijs dat voor iedereen beschikbaar en bereikbaar is.

 

2. Onderwijs en zorg

Ieder kind krijgt het onderwijs dat bij hem of haar past en aansluit bij zijn of haar ontwikkeling. Ieder kind heeft recht op zorg.

 

3. Kwaliteit

Het onderwijs in de klas is de kerntaak van de school. Meer en meer is het schoolbeleid erop gericht dit primaire proces te onderwerpen aan een constante kwaliteitscontrole. De openbare scholen hebben gezamenlijk gekozen voor één kwaliteitszorgsysteem. Het schoolbeleid, de manier waarop het team en de schooldirectie hieraan gestalte geven en de resultaten die de school ermee boekt, zijn transparant en toegankelijk voor de omgeving en de school. De openbare school kan en durft zich te verantwoorden over wat zij wil, wat zij doet en in hoeverre zij haar doelen bereikt.

 

4. Bestuur en management

Een goede organisatie is voorwaarde voor goed onderwijs. Bestuur en management zijn samen verantwoordelijk voor de kwaliteit en het functioneren van de school. Het openbaar onderwijs gaat uit van een heldere rolverdeling tussen bestuur en management en legt dit vast in een managementstatuut.

 

5. Personeelsbeleid

Leraren bepalen de kwaliteit van het primaire proces en daar gaat het om, het geven van goed onderwijs. Het team vormt het belangrijkste kapitaal van de school. Dit vraagt om een hoogwaardig personeelsbeleid, waarbij de kwaliteit van het primaire proces, de ontwikkeling van onderwijs en didactiek en goed werkgeversschap voorop staan.

 

6. Informatie en communicatie

Informatie- en communicatietechnologie (ICT) vervullen in het onderwijs van de 21ste eeuw een belangrijke rol. Het behoort tot de doelstellingen van de school om de leerling ook op dit gebied in voldoende mate toe te rusten voor de toekomst. De openbare scholen in Helmond hebben hun ICT-beleid vastgelegd in een gezamenlijk beleidsplan.

 

7. De school en de omgeving

De openbare school staat midden in de samenleving en wil daar ook actief aan deelnemen. Bestuur en management denken na over de veranderende eisen die aan het onderwijs worden gesteld en vertalen die in schoolbeleid en in inhoud en aanpak van het onderwijs.

 

8. Inspraak

De openbare school betrekt het team bij de ontwikkeling van het schoolbeleid en beschouwt de inbreng van ouders en leerlingen als een kwaliteitsimpuls. De school stimuleert de betrokkenheid van ouders en leerlingen. Deze betrokkenheid kan uiteenlopende vormen krijgen, zoals in de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad.

Werkomgeving

OBSH telt zeven openbare basisscholen verspreid over heel Helmond. Elke school is onderscheidend, met een eigen identiteit en onderwijsaanbod. Allemaal werken zij vanuit de visie van het openbaar en algemeen toegankelijk onderwijs.

 

  • OKC De Bundertjes (wijk de Eeuwsels)
  • OKC De Stroom (wijk Brouwhuis)
  • OKC Rijpelberg, locatie De Rakt en locatie De Straap (wijk Rijpelberg)
  • OBS Brandevoort (wijk Brandevoort)
  • OBS 't Hout (wijk Mierlo-Hout)
  • OKC De Lindt (wijk Stiphout)


Adresgegevens

Panovenweg 1-7
5708 HR Helmond
Noord-Brabant, Nederland
Bereken woon-werk afstand

Vacatures van Stg. OBS

{"total":1,"sectoren":{"1":1},"vakken":{"102":1,"-1":0},"geplaatstDoor":{"1":0,"2":1},"beschikbaarheid":{"2":0,"1":1,"-1":0},"dienstverband":{"-1":1},"zijInstroom":{"1":0,"2":1,"-1":0},"onderwijsTypen":{"1":1,"-1":0},"bevoegdHeden":{"-1":1},"buitenland":{"1":0},"geplaatstOp":{"1":0,"3":0,"7":1,"30":1},"functieSoorten":{"1":1},"provincies":{"12":1},"onderwijsRegios":{"-1":1}}
1 onderwijsvacatures
Stg. OBS - Helmond
4 dagen geleden
Basisonderwijs PO
In overleg
Parttime 0,6 fte