Basisonderwijs betekent voor ons: kinderen een kansrijke start geven. Op de Multatulischool geven we modern klassikaal onderwijs. Kinderen van dezelfde leeftijd krijgen samen les. Onze ervaring is dat deze manier van werken leidt tot hechte, veilige groepen. Tegelijkertijd houden we zoveel mogelijk rekening met verschillen in aanleg en tempo, en stimuleren we het zelfstandig werken. De leerdoelen zijn bekend, maar de weg ernaar toe is voor ieder kind anders.
Voor de kernvakken: lezen, spellen, rekenen en schrijven, kiezen we voor een methodische aanpak. Zo werken we volgens de nieuwste pedagogische inzichten en voldoen we aan de eisen, die aan de kwaliteit van basisonderwijs worden gesteld.
Wij hebben een doorgaande lijn in de manier waarop wij instructie geven aan kinderen. Dit doen wij volgens het EDI-model (Expliciete Directe Instructie).
Effectieve instructie is een van de beste manieren om gedragsproblemen te voorkomen en de betrokkenheid van leerlingen te verhogen.
♦ Ontmoeten
♦ Kwalitatief goed onderwijs
♦ Aandacht voor iedere leerling
♦ Veiligheid en vertrouwen
♦ Leren van en met elkaar
Filmproject
Wij vinden het belangrijk dat kinderen elkaar ontmoeten en elkaar beter leren kennen. Daarnaast hechten we veel waarde aan goed contact met ouders. Ouders brengen hun kind(eren) in vertrouwen naar onze school. OBS Multatuli is een echte buurtschool. Wij willen dat onze leerlingenpopulatie een afspiegeling is van de buurt waarin onze school staat.
In schooljaar 2021-2022 zijn wij gestart met het filmproject: Wie ben jij? Dit is een verbindend film- en inclusieproject voor basisschoolleerlingen. Met als doel om elkaar beter te leren kennen. Het project richt zich nadrukkelijk ook op de buurt waarin de school staat. Kinderen filmen elkaar thuis en in de buurt. Ze gaan in gesprek met ouders, broertjes, zusjes en andere huisgenoten. Zo leren kinderen op een eigentijdse manier overeenkomsten herkennen en verschillen omarmen.
Het project wordt afgesloten met een film, die wordt getoond aan alle kinderen en hun ouders, die hebben deelgenomen aan dit project. We hebben dit project ook in schooljaar 2022 – 2023 aangeboden. Onze intentie is om dit filmproject ook in schooljaar 2023-2024
te faciliteren.
De Multatulischool staat sinds 2009 op de gemeentelijke monumentenlijst (nummer 226014). Het is namelijk de eerste school die na de Tweede Wereldoorlog in Amsterdam is gebouwd. Ook is het bijzonder dat de school zich nog steeds in nagenoeg de originele staat bevindt. Een andere reden om de school tot monument te verklaren zijn de vier monumentale wandkunstwerken van Theo Kurpershoek (1914-1998) die zich in de hal bevinden. De kunstwerken behoren tot de collectie ‘buitenbeelden’ van het Stedelijk Museum. Het is een mooie manier om kinderen kennis te laten maken met kunst. Geïnspireerd op zijn werk hebben de kinderen van de Multatulischool met een kunstenaar hun eigen mozaïeken gemaakt en die zijn ook te zien in de hal. Zo houden we de kunst levend en actueel.
We hebben helaas 0 vacatures gevonden voor jouw zoekopdracht. Verwijder of wijzig één of meerdere filters. Of probeer andere functies en trefwoorden te gebruiken.