Identiteit
Het Berechja College ziet de Bijbel als levensgids, betrouwbaar, door God gegeven. We geloven dat God onze Schepper is en van ons houdt. Dat delen we in het team en met leerlingen. Onze christelijke identiteit is verweven met ons onderwijs, het neemt een herkenbare plaats in binnen de verschillende vakken. Deze identiteit is onderdeel van het groeiproces dat leerlingen doormaken.
We zijn betrokken op elkaar en hebben een gemeenschappelijke verbinding, namelijk Christus. Vanuit dit fundament maken we samen keuzes voor onze school. Dit is terug te vinden binnen de gehele organisatie en is duidelijk zichtbaar in de vieringen, dagopeningen/-sluitingen en het vak Godsdienst. Vanuit onze christelijke basis kunnen we oog hebben voor andersdenkenden en willen we een ‘naaste’ zijn voor de mensen om ons heen.
Berechja betekent ‘Gezegend door de Heere’. Deze zegen mogen we vormgeven in ons onderwijs. Wij voelen ons afhankelijk van en dankbaar tegenover God. Als inwoners van Gods koninkrijk handelen wij zoals Hij dat van ons vraagt. Dit doet iets met hoe wij in het leven staan en hoe we tegen de wereld om ons heen aankijken. Ons handelen is in overeenstemming met dat wat wij geloven. Dit ‘Berechja’, deze zegen, mogen we delen met de mensen om ons heen.
School
Onze school heeft een positief, veilig en ontwikkelingsgericht klimaat. Het onderwijsteam is een goede mix van denkers en doeners. Het team is trots op de school en staat open voor vernieuwing. Feedback geven en ontvangen vinden we waardevol en zien we als ontwikkelkansen. We zijn betrokken op elkaar en hebben oog voor elke leerling. Dat kan, doordat onze school niet te groot is. Wat we doen, doen we voor de leerling. Onze leerlingen voelen zich gekend en gestimuleerd tot een ontwikkelingsgerichte en onderzoekende houding. Vanuit deze houding bevorderen we zelfvertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel. Op het Berechja College stimuleren we creativiteit bij zowel leerlingen als docenten. Dat vertaalt zich in het benutten van de ruimte voor eigentijds, levensecht en ervaringsgericht onderwijs.
Dit doen we vanuit een professionele cultuur, waarin we werken aan het continu verbeteren van ons onderwijs met het oog op de toekomst. Op die manier leren we de leerling om constructief bij te dragen aan een diverse samenleving, waarin onze leerling het belang van goed rentmeesterschap nastreeft. De school is een oefenplaats voor burgerschap op het gebied van democratie, participatie en identiteit.