Pedagogische visie
Wij gaan er op onze school van uit dat drie basisbehoeften bij het leerproces van belang zijn. Leerlingen hebben er behoefte aan:
Wij nemen bij ons onderwijs aan dat jonge mensen van nature gemotiveerd zijn de mogelijkheden die zij hebben, te ontwikkelen. We gaan ervan uit, dat leerlingen medeverantwoordelijk zijn voor hun eigen ontwikkeling. Individuele verschillen in talenten en leerstijlen vormen een (belangrijk) vertrekpunt in ons onderwijs.
Het Christelijk Lyceum Zeist als schoolgemeenschap:
Wij nemen bij ons onderwijs aan dat leren een samenhangend proces is waarin leerlingen actief nieuwe kennis koppelen aan bestaande kennis. Leren samenwerken en samenwerkend leren vormen een belangrijk onderdeel van ons schoolleven. Docenten streven ernaar om leeractiviteiten aan te bieden die tegemoetkomen aan diverse intelligenties en leerstijlen. Binnen de gestelde kaders kan de leerling regelmatig eigen keuzes maken ten aanzien van de wijze waarop en het tempo waarin de lesstof verwerkt wordt. Wij streven ernaar dat de leerling zich eigenaar van het leerproces voelt. De docent is inspirator en regisseur van het leerproces. Centrale vraag bij het voorbereiden van een leeractiviteit is: wat gaan de leerlingen doen en wat leren ze ervan?
Het Christelijk Lyceum Zeist wil een lerende gemeenschap zijn, waarin allen (leerlingen, docenten en overige medewerkers) bereid zijn actief en reflexief aan de eigen ontwikkeling te werken, in het besef dat hierbij fouten gemaakt kunnen worden. Fouten maken (en daarvan leren) zien wij als onderdeel van het leerproces in onze school. Vanuit de traditie van de school wil het Christelijk Lyceum Zeist de leerling naast een standaardpakket nog iets meer meegeven. Stichting Steun Christelijk onderwijs Zeist ondersteunt de school om dit te realiseren. Wij willen leerlingen uitdagen zich te ontplooien in de breedte en in de diepte, zodat hun kennisbasis ertoe zal bijdragen dat zij zich ontwikkelen tot betrokken, empathische en kritische cultuurdragers.
Wij leggen daarom in ons onderwijs de volgende belangrijke accenten.