Basisschool de Wichelroede werkt vanuit 2 locaties:
Locatie Goudsbloem: hier zitten op dit moment de groepen 1 t/m 3
Locatie Van Heeswijkstraat: hier zitten op dit moment de groepen 4 t/m 8
Basisschool De Wichelroede is onderdeel van kindcentrum De Krijtenmolen
Binnen Kindcentrum De Krijtenmolen willen we tegemoetkomen aan de behoeften van kinderen en ouders uit Udenhout op het gebied van onderwijs, opvang en welzijn. We zijn ervan overtuigd dat we dit vanuit een kindcentrum kwalitatief beter en meer volledig kunnen doen dan vanaf ‘aparte eilandjes’.
Uit onderzoek en een gesprek met ouders, welzijnspartners, andere belanghebbenden en medewerkers zijn de volgende hoofdzaken boven komen drijven:
-Kinderen laten groeien in hun ik-zijn.
-Het vormgeven van educatief partnerschap met ouders.
-Het ontzorgen van ouders.
-Een passend ontwikkelconcept ontwikkelen en implementeren.
Kinderen voelen zich welkom De Wichelroede, ze mogen zichzelf zijn. Wanneer het welbevinden van een kind in orde is, kan een kind zich ontwikkelen. Ze krijgen de ruimte hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen.
We hebben?vertrouwen in de ontwikkeling van kinderen.?In een veilige en?rijke leeromgeving?verwerven kinderen basiskennis en basisvaardigheden.?
Om dat te bereiken laten we kinderen zoveel mogelijk eigenaar zijn van hun eigen leerproces. Ze krijgen inzicht in wat ze leren, waarom dat belangrijk is en hoe ze verder kunnen komen. Ze leren eigen keuzes te maken en medeverantwoordelijkheid te dragen voor hun leerproces. Gesprekken met kinderen, ouders en leerkrachten zijn hiervoor essentieel.
We bieden een gemeenschap waarin kinderen voelen hoe je?verbonden bent met jezelf, de ander en de wereld.?Kortom, samen spelen, werken en ontwikkelen zorgt voor groei!
Welbevinden
Kinderen krijgen ruimte om te zijn wie ze zijn en gevoelens te delen. Kinderen voelen zich veilig, welkom en gezien door de leerkracht.
Basiskennis en basisvaardigheden
Kinderen beheersen na acht jaar de basiskennis en -vaardigheden. Kinderen leren hoe ze het leren aan moeten pakken. Kinderen leren elkaar op een juiste manier opbouwende feedback te geven.
Voor alle kernvakken hebben we goede lesmethodes. Binnen die methodes kijken we steeds hoe we de leerstof zo goed mogelijk kunnen laten aansluiten bij de ontwikkeling van de kinderen.
We hebben er oog voor dat niet alle kinderen op hetzelfde moment toe zijn aan dezelfde leerstof. Dat zien we bijvoorbeeld bij de start van het leesproces. Door kinderen zelfstandig aan verwerkingsopdrachten en – spelletjes te laten werken, kan de leerkracht extra instructie geven aan een kleine groep kinderen.
De lessen van rekenen en taal worden gegeven volgens het directe instructiemodel. Dat wil zeggen dat de instructie op drie niveaus gegeven wordt; een basisinstructie, een verkorte en een verlengde instructie.
Vertrouwen in ontwikkeling
De leerkracht straalt vertrouwen uit naar het kind, laat dit zien in zijn benadering en straalt dit uit. De leerlijnen staan centraal. Niet alleen resultaat, maar ook het proces en de vooruitgang zijn essentieel.
Rijke leeromgeving
In een rijke, krachtige en betekenisvolle leeromgeving wordt het ontwikkelproces van kinderen optimaal bevorderd. We differentiëren in aanbod en werkvormen, zetten materialen afwisselend in.
We maken van de school en zijn omgeving een uitdagende en rijke leeromgeving, waardoor de kinderen zich thuis voelen en geprikkeld worden om te leren. Beide locaties hebben een speelplaats die is aangepast aan de leeftijd van de kinderen die er spelen. Beide gebouwen zijn zo ingericht dat kinderen zich er veilig en thuis voelen.
Kinderen leren realistisch en betekenisvol. Zo werken we in de onderbouw zoveel mogelijk met echte materialen uit de dagelijkse praktijk. Kinderen mogen experimenteren en dus ook vies worden. In de bovenbouw maken kinderen cultureel-educatieve reizen, waarbij ze aangeboden lesstof in praktijk kunnen brengen. Ze plannen en organiseren deze reizen helemaal zelf. Wat kinderen leren bij techniek, kunnen ze in groep 8 gebruiken voor het inrichten van een eigen huisje. Ook krijgen kinderen steeds vaker ‘echte’ opdrachten, soms zelfs van bedrijven buiten school, waarbij eigen verantwoordelijkheid heel belangrijk is. Ze voeren opdrachten samen uit en presenteren die aan de opdrachtgever, de klasgenoten, of ouders.
Eigenaarschap
Kinderen worden betrokken bij de inrichting van hun leeromgeving. Kinderen krijgen ruimte om eigen keuzes te maken.
Verbondenheid met jezelf, de ander en de wereld
Het pedagogisch klimaat op onze school berust vooral op respect voor elkaar. Wanneer men ervan uitgaat dat iedereen zich op een andere manier ontwikkelt, dan is het niet nodig om verschillen tussen mensen te bekritiseren, maar juist om deze te waarderen. Op het moment dat je beseft dat we met z’n allen een geheel vormen waarbij de verschillen tussen mensen juist een meerwaarde zijn, ontstaat respect voor de ander. Wij proberen deze verschillen tussen kinderen vanaf groep 1 tot groep 8 te laten zien en te waarderen.
Daarnaast bieden wij als school zoveel mogelijk rust en structuur. We hanteren door de gehele school dezelfde groeps- en schoolafspraken en zijn met z’n allen (ouder, kinderen en leerkrachten) verantwoordelijk voor de manier waarop wij met elkaar en met de materialen omgaan.
Hiervoor hebben kinderen een leerkracht nodig die:
– vertrouwen heeft in hun ontwikkeling
– werkt vanuit expertise aan hun brede ontwikkeling
– de leerlijnen kent en vanuit daar handelt
– duidelijkheid biedt over gewenst gedrag
– aandacht heeft voor zowel het leerproces als het resultaat
– veel vragen stelt.
Passend onderwijs
Passend Onderwijs is per 2014 een feit. Passend Onderwijs is onderwijs dat voor alle kinderen passend is. Dat betekent dat alle kinderen naar school gaan waar goed onderwijs geboden wordt en waar ze, als dat nodig is, extra ondersteuning krijgen. Het is de bedoeling van Passend Onderwijs dat meer kinderen die extra ondersteuning nodig hebben in de gewone basisschool geholpen worden. Per school is een ondersteuningsprofiel gemaakt. In dat profiel is beschreven welke kinderen wij kunnen opvangen, welke ondersteuning wij aan de leerlingen kunnen bieden en wat wij nog moeten leren om dat zo goed als mogelijk te doen. Er worden vier schoolprofielen onderscheiden, te weten:
Basisschool de Wichelroede heeft een eigen school ondersteuningsprofiel. Dit profiel is opnieuw in kaart gebracht in 2020.
De vijf velden van het ondersteuningsprofiel worden op onze school als volgt ingevuld:
Onderwijs aan meer- en hoogbegaafde kinderen
Onze school neemt deel aan de onderzoekswerkplaats POINT013. POINT staat voor ‘Passend Onderwijs voor Ieder Nieuw Talent’ en 013 staat voor de regio Tilburg. POINT013 is een werkplaats voor onderwijsonderzoek met betrekking tot (hoog)begaafde leerlingen. In de werkplaats werken leerkrachten, pabo-docenten en onderzoekers samen, om de onderwijspraktijk voor alle leerlingen, ook de (hoog)begaafde leerlingen, te versterken. Voor meer informatie kunt u kijken op de website: www.point013.nl
Daarnaast hebben we een expert in huis die o.a. wekelijks op dinsdag een plusklas verzorgt voor deze doelgroep. Ook is zij aanspreekpunt voor leerkrachten met hulpvragen op dit gebied.
Ons samenwerkingsverband Plein 013 verzorgt wekelijks op woensdag een Intermezzoklas in onze school.
We hebben helaas 0 vacatures gevonden voor jouw zoekopdracht. Verwijder of wijzig één of meerdere filters. Of probeer andere functies en trefwoorden te gebruiken.