Omschrijving van SBO De Horizon
De Horizon is een actieve en uitdagende school voor speciaal basisonderwijs die veel waarde hecht aan oprechte ontmoeting tussen ouders, leerlingen en het team. Betrokken zijn, elkaar respecteren en positief nieuwsgierig zijn naar elkaars meningen en visies kenmerken onze school. Vanuit onze christelijke identiteit helpen wij onze leerlingen op een zelfbewuste manier in het leven te staan.
Op onze school vinden wij alle leerlingen speciaal en hebben wij waardering en respect voor hun ontwikkeling en hun persoonlijkheid. Kinderen leren bij ons samen met hun klasgenootjes, maar ook zelfstandig. Wij bieden onze leerlingen onderwijs dat bij hen past, dat hen motiveert en dat hen kennis en vaardigheden biedt om straks deel te nemen aan de mondiale samenleving.
Horizon is de specialist voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. De leerlingen, ouders en verzorgers kiezen vaak voor Horizon vanwege onze aanpak, waarin structuur, rust en veiligheid de pijlers zijn. In een veilige en stimulerende omgeving biedt ons deskundig team van leraren en ondersteuners onderwijs en zorg die uw kind nodig heeft. Wij gaan hierbij uit van de mogelijkheden van uw kind en bouwen daar samen met u en uw kind op voort. Betrokkenheid van ouders vinden wij een voorwaarde voor de ontwikkeling van uw kind.
Wij werken samen met u, en met organisaties die van betekenis kunnen zijn in het leven en leren van uw kind. School, ouders en kinderen zijn met elkaar verbonden, met de kinderen als centraal middelpunt.
Visie
Onze leerlingen leven in een samenleving die voortdurend verandert. Ze hebben onderwijs en zorg nodig om hen voor te bereiden op hun plek in de samenleving. Niet alleen kennis en vaardigheden, maar ook de sociaal-emotionele en morele ontwikkeling horen daarbij.
Door een open houding leren kinderen van jongs af aan op een respectvolle manier om te gaan met verschillen. Door elkaars verschillen te respecteren en te accepteren komen wij tegemoet aan de eigenheid van elk kind. Het is voor ons belangrijk dat leerlingen:
- zicht en vertrouwen krijgen in hun eigen handelen en weten waar hun mogelijkheden liggen;
- zich begeven in een omgeving waarin ze zich gezien, gewaardeerd en begrepen voelen;
- weten waar ze aan toe zijn;
- weten dat ze worden geholpen daar waar ze moeilijkheden ondervinden.