Omschrijving van Niftarlake College
Werken bij het Niftarlake College
Wil je werken bij het Niftarlake College? Dan kom je terecht op een school die in beweging is.
Onze school met ongeveer 1550 leerlingen biedt klassikaal onderwijs, maar we hebben daarnaast verschillende vormen van vernieuwend onderwijs. De ‘creative hub’ is een prachtige, creatieve werkplaats voor het vak Onderzoeken en Ontwerpen (in het kader van ons Technasium). In de mavo krijgen onze leerlingen te maken met het Bèta Challenge programma. Daarnaast bieden we in leerjaar 1 en 2 in de mavo/havo brugklas extra vakken aan zoals sport, kunst, ondernemen en andere meer projectmatige onderwijsvormen. Alle leerlingen van het Niftarlake werken met een device (iPad) o.a. ter ondersteuning van differentiatie in de lessen.
Er zijn naast reguliere vaklessen veel andere taken en verantwoordelijkheden voor docenten. Het Niftarlake College werkt met een vrij taakbeleid waarbij in overleg afgesproken wordt welke taken uitgevoerd worden. Je krijgt in een onderwijsteam veel zeggenschap over de invulling van het onderwijs in de desbetreffende afdeling.
Kernwaarden
Verbindend – Ondernemend – Verantwoordelijk – Positief
‘Laten zien wie je bent’ komt voor een Niftarlaker, als leerling en medewerker, tot uiting in onze kernwaarden verbindend, ondernemend, verantwoordelijk en positief zijn. Als leerling en medewerker sta je in verbinding met elkaar: we doen het samen. Bovendien hebben we de blik naar buiten: we voelen ons verbonden met de wereld en we nemen samen verantwoordelijkheid voor die wereld. Een Niftarlaker is ondernemend: leerlingen en medewerkers nemen graag initiatief en krijgen hier ook ruimte voor. Ondernemend zijn wordt gewaardeerd en aangemoedigd. Met het nemen van initiatief toont een Niftarlaker ook verantwoordelijkheid, niet alleen voor de taak, maar ook voor zichzelf en voor de omgeving. Niftarlakers zijn daadkrachtig en ieder is aanspreekbaar op zijn werk. We werken daarbij vanuit een positieve grondhouding en daarbij geven we ook grenzen aan.
Schooldoelen
In het schoolplan van het Niftarlake College hebben wij ons ten doel gesteld om te laten zien wie wij willen zijn: een school, die leerlingen optimaal voorbereidt, zodat zij hun eigen weg vinden in de continu veranderende samenleving van vandaag en morgen.
De schooldoelen zijn o.a.:
- Talentontwikkeling faciliteren van leerlingen, initiatieven ondersteunen en oog hebben voor hun behoeftes.
- Zorgdragen voor een goed pedagogisch klimaat.
- De leerling en zijn/haar leerproces zijn in beeld.
Missie
“Het Niftarlake College bereidt leerlingen optimaal voor zodat zij hun eigen weg vinden in de continu veranderende samenleving van vandaag en morgen.”
Een Niftarlaker verlaat de school met een rugzak vol met competenties die horen bij het gevolgde onderwijsniveau, en hij heeft zich verder ontwikkeld tot verbindend, ondernemend, verantwoordelijk en positief mens.
Visie
Onze visie op onderwijs geeft antwoord op de vraag hoe we onze missie willen volbrengen.
De volgende drie elementen zijn de hoekstenen van onze pedagogische visie:
In het pedagogisch klimaat creëren we sociale veiligheid vanuit een positieve grondhouding.
We bevorderen kansengelijkheid van onze leerlingen.
We hebben oog voor talent en de ontwikkeling daarvan en dragen zorg voor onze leerlingen. We bieden daarbij passend onderwijs binnen de mogelijkheden die school heeft.
Onze visie op leren komt in de volgende elementen tot uiting:
- We stimuleren initiatief en eigenaarschap bij leerlingen, passend bij zijn/haar ontwikkeling.
- Leren wordt zichtbaar in het leerproces en in een (eind)resultaat. De leerling wordt op een positieve, coachende manier begeleid bij het leren.
- We zorgen dat het leren relevantie heeft; het leren doet ertoe. We betrekken rolmodellen, experts en onze leefomgeving in ons onderwijs. Leren vindt samen en/of in samenhang plaats.
De schoolleiding geeft de volgende inhoudelijke thema’s extra aandacht: De volgende thema’s krijgen schoolbreed voortdurend aandacht:
gezondheid/vitaliteit, diversiteit, ICT-vaardigheden en duurzaamheid.
Tot slot zijn onderstaande drie elementen onze visie op toekomstvoorbereiding:
1. Leerlingen werken aan competenties op het gebied van kritisch en creatief denken, aan denken vanuit een ander perspectief en aan het inzicht in zichzelf en de ander.
2. De leerling heeft inzicht in zijn/haar toekomstperspectief.
3. We stimuleren een houding waarbij we uitgaan van een leven lang leren.
Werkomgeving
Het Niftarlake College is een dynamische school voor mavo, havo en vwo waar traditioneel en vernieuwend onderwijs hand in hand gaan. Met een betrokken team bieden we onderwijs aan 1.500 leerlingen, waarbij we naast klassikale lessen ook innovatieve programma’s hebben, zoals het Technasium en het Bèta Challenge-programma. In de onderbouw stimuleren we talentontwikkeling met extra vakken als sport, kunst en ondernemen. Samen zorgen we ervoor dat Niftarlakers onze school verlaten met een rugzak vol competenties.
Bij het Niftarlake College staan samenwerking, verantwoordelijkheid en een positieve instelling centraal. Als aspirant-opleidingsschool werken we nauw samen met de Hogeschool en Universiteit Utrecht, wat zorgt voor een inspirerende leeromgeving. We bieden medewerkers ruimte om initiatief te nemen en zich te ontwikkelen, met scholing en begeleiding op maat. In ons collegiale team krijg je zeggenschap over je onderwijs en de vrijheid om bij te dragen aan vernieuwende projecten. Nieuwe collega’s kunnen rekenen op een zachte landing door ons team van opleiders én vakgerichte begeleiding vanuit de sectie.
Bijzonderheden
Voel je welkom bij PCOU Willibrord. Een scholengroep waar je kunt rekenen op een rijke diversiteit aan collega’s met een groot onderwijshart. Waar we elkaar waarderen, juist ook waar we verschillen en anders denken. We hebben lef en zijn ambitieus. Op onze 44 scholen in Utrecht, De Meern, Vleuten, Breukelen, Maarssen, Nieuwegein, Vianen en IJsselstein voor primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs, gaan we samen voor de beste ontwikkelkansen voor iedere leerling én voor onze 2.800 medewerkers. Groots voor elkaar!