Omschrijving van De Boomgaard
De basisschool is een plek waar je als kind na thuis de meeste tijd doorbrengt. Dat moet voelen als een tweede thuis, waar je gelukkig kan zijn. De (sociale) veiligheid, een uitdagende en stimulerende leeromgeving en professionele en gemotiveerde leerkrachten helpen daarbij. De Boomgaard is een school waar kinderen met plezier leren.
Op De Boomgaard kan ieder kind het beste uit zichzelf halen. Dit doen ze samen met een team van gemotiveerde leerkrachten en betrokken ouders. Wij willen een school zijn waar ouders hun kinderen met een vertrouwd gevoel naar toe kunnen laten gaan. Een plek waar kinderen gezien worden en waar hun talenten tot bloei komen.
Kortom: De Boomgaard is de school waar je groeit…
Over PCOU Willibrord
Voel je welkom bij PCOU Willibrord. Een scholengroep waar je kunt rekenen op een rijke diversiteit aan collega’s met een groot onderwijshart. Waar we elkaar waarderen, juist ook waar we verschillen en anders denken. We hebben lef en zijn ambitieus. Op onze 44 scholen in Utrecht, De Meern, Vleuten, Breukelen, Maarssen, Nieuwegein, Vianen en IJsselstein voor primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs, gaan we samen voor de beste ontwikkelkansen voor iedere leerling én voor onze 2.800 medewerkers. Groots voor elkaar!
Missie
De Boomgaard, de school waar je groeit...
Dit uitgangspunt heeft betrekking op een goede, veelzijdige ontwikkeling van kinderen, samen met alle volwassenen die betrokken zijn bij de school. Onze missie is te streven naar zorg op maat en hoge positieve verwachtingen ten aanzien van elk individu op De Boomgaard.
Visie
Leerlingen, ouders en onderwijspersoneel zien een team dat vertrouwen heeft in elkaar. Wij maken gebruik van elkaars professionele inbreng en talenten. Wij geven elkaar de ruimte voor het maken van fouten en helpen elkaar waar nodig. Humor en plezier vinden wij belangrijk.
Wij communiceren vanuit een goede intentie. Door vertrouwen in jezelf en elkaar, durven we feedback te vragen, geven en ontvangen. In onze communicatie luisteren wij naar elkaar, stemmen wij af en werken wij naar een gezamenlijk doel.
Samenwerken wordt ingezet als middel om te groeien in creatief, cognitief en sociaal emotioneel vermogen. Iedereen kan zich optimaal ontwikkelen door van elkaars kwaliteiten gebruik te maken en te leren. In deze samenwerking is openheid en acceptatie van belang.
In 2028 kan de leerling verantwoordelijkheid nemen in het eigen leerproces en gedrag. De leerling heeft kennis en vaardigheden die hiervoor nodig zijn. De leerling heeft zicht op de leer- en procesdoelen. De leerkracht coacht op het proces en biedt ruimte voor talentontwikkeling.
In 2028 is De Boomgaard gericht op inhoud en proces met aandacht voor intrinsieke motivatie. Leerlingen kunnen meer groepsdoorbrekend en vakoverstijgend werken vanuit eigenaarschap en ondernemerschap. Hierbij hebben leerlingen eigen inbreng en keuze op werkvorm en werkplek.
Werkomgeving
Met ongeveer 60 collega’s, waaronder vakleerkrachten, intern begeleiders en ondersteunend personeel, vormen we een dynamisch team waar ruimte is voor ontwikkeling en teambuilding. We sporten samen, doen mee aan toernooien en creëren momenten van verbinding. Daarnaast bieden we flexibele werkroosters, waardoor je werk en privé goed in balans kunt houden. Onze school draait niet alleen om het beste onderwijs voor de kinderen, maar ook om een fijne werkomgeving voor onze medewerkers. We ontmoeten je graag op de Boomgaard!
Bijzonderheden
De Boomgaard heeft twee bijzondere specialisaties waarmee we ons onderscheiden van andere basisscholen in de regio.
Leesonderwijs
In de afgelopen jaren hebben we ons gespecialiseerd in het ‘technisch leesonderwijs’. We werken met een actieve en vroegtijdige signalering van een achterstand bij leerlingen, zodat we de leerlingen die extra hulp nodig hebben bij het lezen op tijd in beeld hebben. We zetten extra tijd en professionele begeleiding in voor het lezen. Verder doen we veel aan leesbevorderingsactiviteiten en voeren we schoolbreed het beleid ‘stillezen’.
Verrijking
Er zijn leerlingen die makkelijk en snel kunnen leren. Deze leerlingen bieden wij in de eigen groep verrijkend werk aan. Hiermee worden zij meer uitgedaagd en aangesproken op hun eigen ontwikkelingsniveau.
Voor leerlingen die nog steeds onvoldoende uitdaging krijgen ondanks het verrijken in de eigen groep, hebben we een paar verrijkingsspecialisten in huis.
Om te bepalen of een leerling in aanmerking komt voor deze extra begeleiding wordt nauw samengewerkt tussen de groepsleerkracht, intern begeleider, verrijkingsspecialist en ouders.