Voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis.
Bij de Kentalis Tine Marcusschool in Emmen kunnen kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) speciaal basisonderwijs (cluster 2) volgen. We vinden het belangrijk dat je kind zich veilig voelt op school, zich goed kan ontwikkelen, zelfvertrouwen opbouwt en leert omgaan met zijn of haar taalontwikkelingsstoornis.
Onze leerlingen.
Onze leerlingen zijn tussen de vier en twaalf jaar en hebben een taalontwikkelingsstoornis. Het leer- en leesproces verloopt hierdoor bij veel kinderen anders en moeizamer. Taal wordt niet altijd goed begrepen of gebruikt en dit heeft ook invloed op de werkhouding en sociaal- emotionele ontwikkeling van kinderen. Daarom besteden we heel veel aandacht aan het leren (gebruiken) van taal en aan het thema communiceren.
Ons onderwijs.
Kinderen ontwikkelen zich door te spelen, door te onderzoeken en ontdekken, door samen te werken én door de manier van lesstofaanbod op school. Wij willen dat ieder kind zich bij ons goed kan ontwikkelen en zorgen daarom voor een veilige en uitdagende omgeving. We kijken naar de talenten en mogelijkheden van je kind en werken samen aan zijn of haar doelen. Dit vinden wij erg belangrijk in ons onderwijs:
- Herhaling
Het bieden van herhaling, op verschillende manieren, zorgt voor het langer vasthouden van informatie in het geheugen. - Betekenisvol onderwijs
Als kinderen iets leren wat dicht bij hun belevingswereld ligt, dan onthouden ze het beter. - Taal
Onze leerlingen hebben een zeer taalrijke omgeving nodig. We ondersteunen informatie ook visueel. - Samen
Kinderen leren van en met elkaar. We vinden het belangrijk dat leerlingen actief (kunnen) meedoen in de les. - Structuur
Lees aan de rechterkant van deze pagina onze schoolgids voor meer uitleg.
School voor iedereen.
De Tine Marcusschool in Emmen is een school voor neutraal bijzonder onderwijs. Dit betekent dat ieder kind welkom is op onze school. We houden rekening met de levensbeschouwelijke en culturele achtergrond van iedere leerling.
Missie
Bij Kentalis hebben we hart, oog en oor voor de ander. We bieden onze leerlingen en cliënten mogelijkheden om zich te ontwikkelen in taal en communicatie. Zodat zij zo goed mogelijk kunnen meedoen aan de samenleving. Dat doen we door:
- Kennis te ontwikkelen, toe te passen en te delen.
- Continu de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.
- In goede dialoog met klanten, medewerkers en partners.
Bijzonderheden
We begeleiden ook kinderen die naar een reguliere basisschool of middelbare school gaan en een taalontwikkelingsstoornis hebben. Dit noemen we ambulante begeleiding. Onze leerkrachten of logopedisten bezoeken je kind op school en geven advies en trainingen aan de leerkrachten van je kind. Het doel is dat je kind zich prettig voelt in de klas en de lessen goed kan volgen.
Wil je meer lezen over de ervaring van Micheal, lees hier verder.
Documenten
Collega’s aan het woord
Michael: ‘’Ik zag de rubriek ‘Werkhelden’ op social media van Kentalis voorbijkomen en dacht meteen ‘dát is iets voor mij’. Waarom? Omdat ik mijn eigen ervaring als leerling met TOS meeneem in de manier waarop ik nu zelf les geef aan kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Omdat ik die ervaring als kind had, kan ik me heel goed voorstellen hoe deze kinderen zich in sommige situaties kunnen voelen. Daar kan ik in mijn gymlessen goed op inspelen. Het leukste aan mijn werk vind ik de connectie en interactie met de kinderen, daar steek ik veel energie in. Ik zorg er altijd voor dat ze worden gezien en gehoord en laat mijn interesse in hen blijken. Zo gaaf om te zien dat ze daardoor steeds meer vertrouwen krijgen en successen ervaren. Dan zie ik ze echt stralen. Ik zeg altijd maar zo: wat je geeft, krijg je ook terug
Michael
Gymleraar