Voor leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis.
Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) kunnen bij de Dr. J. de Graafschool in Groningen voortgezet speciaal onderwijs volgen. We vinden het belangrijk dat je kind zich veilig voelt op school en zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen. Samen werken we aan een mooie toekomst.
Voor leerlingen met TOS.
Onze leerlingen hebben een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en daardoor een taalachterstand of onderwijsachterstand. Daarom staat taal op deze school centraal én hebben we veel aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en zelfredzaamheid van je kind. Dit heet cluster 2-onderwijs.
VMBO en praktijkonderwijs.
Er zijn op deze school twee uitstroomrichtingen: vervolgonderwijs en arbeid. Leerlingen kunnen bij ons voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs (vmbo) of praktijkonderwijs volgen. Om onze leerlingen zo goed mogelijk voor te bereiden op vervolgonderwijs of werk, werken we intensief samen met andere scholen van Kentalis en verschillende reguliere middelbare scholen.
Een school voor iedereen.
De Dr. J. de Graafschool is een school voor neutraal bijzonder onderwijs. Dit betekent dat we rekening houden met de levensbeschouwelijke en culturele achtergrond van iedere leerling.
Ambulante begeleiding.
We begeleiden ook leerlingen die een taalontwikkelingsstoornis hebben en naar een reguliere middelbare school gaan. Zij krijgen ambulante begeleiding. Onze leerkrachten of logopedisten bezoeken de leerling dan op school en geven advies en trainingen aan de leerkrachten. Het doel is dat de leerling zich prettig voelt in de klas en de lessen goed kan volgen.
Missie
Bij Kentalis hebben we hart, oog en oor voor de ander. We bieden onze leerlingen en cliënten mogelijkheden om zich te ontwikkelen in taal en communicatie. Zodat zij zo goed mogelijk kunnen meedoen aan de samenleving. Dat doen we door:
- Kennis te ontwikkelen, toe te passen en te delen.
- Continu de kwaliteit van onze dienstverlening te verbeteren.
- In goede dialoog met klanten, medewerkers en partners.
Documenten
Collega’s aan het woord
Als ambulant begeleider heb je werkdagen vol afwisseling. Roy: ‘’Vandaag begon ik met surveilleren in de hal. Dat doe ik bewust, want zo krijg ik meer binding met de leerlingen en docenten van het PRO College. Daarna observeerde ik een docent in een klas met een TOS-leerling en keek vooral of het taalgebruik en de lesinstructie aansloot op die leerling. En heb daar een verslag van gemaakt dat ik later doorneem met die docent. Vervolgens ben ik gaan kijken bij een leerling in de kookles. Hij wordt vrij snel onrustig en ik bekijk dan welke factoren daarbij een rol spelen. Ook sprak ik een slechthorende leerling even over hoe het met hem gaat en heb ik een docent begeleid, die een afstudeeropdracht over TOS doet. Soms heb ik een multidisciplinair overleg met het zorgteam of met mentoren en ook zijn er regelmatig oudergesprekken waar ik bij aansluit. Daarin praten wij hen bij over de ontwikkeling van hun zoon of dochter. Eigenlijk is geen dag hetzelfde en dat maakt dit werk heel leuk’’.
Roy Kerstens
Ambulant begeleider