CVO Rotterdam: Onderwijs voor het leven
Onze school biedt een warme en collegiale werkomgeving waar betrokkenheid en samenwerking centraal staan. Met een team van 32 toegewijde medewerkers werken we dagelijks aan de ontwikkeling van zowel onze leerlingen als onszelf. De sfeer op school kenmerkt zich door betrokkenheid en een open houding, waarbij collega's altijd voor elkaar klaarstaan.
De school is voortdurend in ontwikkeling, met veel ruimte voor initiatieven en gezamenlijke activiteiten. Collega’s zetten gezamenlijk de schouders eronder en vertrouwen op elkaar om samen doelen te bereiken. Deze positieve, op samenwerking gerichte instelling zorgt voor een prettige werkomgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd wordt.
De liefdevolle en betrokken benadering naar onze leerlingen staat centraal in ons onderwijs. We werken vanuit de overtuiging dat iedere leerling het beste tot zijn recht komt in een veilige en inspirerende omgeving, waarin zij zich gezien en ondersteund voelen.
Ons team waardeert niet alleen de dagelijkse samenwerking binnen de school, maar organiseert ook regelmatig activiteiten om de onderlinge band te versterken en ideeën te delen.
Visie
Het daltononderwijs is gebaseerd op een visie die leerlingen handvatten biedt om zich staande te houden. Dalton is een leef- en leeromgeving waarin leerlingen worden uitgedaagd om zich te ontwikkelen als mensen zonder vrees en met een kritische houding. Op deze manier helpt daltononderwijs onze leerlingen om te kunnen functioneren in een complexe samenleving door ondernemend en zelfverantwoordelijk te zijn in het leven, in het werken en in het samenleven.
Het fundament van daltononderwijs rust op vijf kernwaarden. We lichten ze graag kort toe, want dit geeft u direct een duidelijk beeld van ons onderwijsconcept.
Samenwerken
Wij zien de school als een leef- en leeromgeving waar leerlingen, leraren, ouders en schoolleiding op een natuurlijke wijze samenleven en werken. Leraren en leerlingen leren van en met elkaar. Geen onderwijs van boven naar beneden dus, maar gebaseerd op een wederzijds belang.
Zelfstandigheid
Zelfstandig leren en werken op een daltonschool betekent actief zijn. De leerling wil doelgericht werken aan een taak of opdracht en is in staat om tijdens dit leerproces zelf hulp te zoeken als dat nodig is. Zo stimuleren wij het probleemoplossend denken van leerlingen. Dit zorgt voor trots en een fijn zelfbeeld.
Vrijheid / verantwoordelijkheid
Vrijheid in het daltononderwijs is de gelegenheid krijgen om het taakwerk zelf te organiseren. De leerling leert verantwoordelijkheid voor zichzelf en zijn omgeving te dragen, als de omgeving daarvoor de ruimte en mogelijkheden biedt. Door leerlingen meer vrijheid te bieden, kunnen zij eigen keuzes maken en een actieve leerhouding ontwikkelen. Zo word ze zelfredzaam.
Effectiviteit / doelgerichtheid
De leerling krijgt de ruimte om te experimenteren en leert tegelijk ook de relatie tussen wat ze doen en wat dat oplevert. Dat is een geleidelijk leerproces, waarin zelfkennis en zelfinschatting een grote rol spelen.
Reflectie
Nadenken over eigen gedrag, eigen werk en resultaten vinden wij erg belangrijk. Op veel daltonscholen maken leerlingen vooraf een inschatting van de moeilijkheidsgraad en de tijd van de te maken opdracht. Achteraf worden inspanning en resultaat met elkaar vergeleken. Zo leren ze reflecteren op de manier waarop ze leren.
Daltononderwijs is onderwijs dat leerlingen uitnodigt om op basis van (zelf)vertrouwen uitdagingen aan te gaan om zich verder te ontwikkelen. Het zorgt voor zelfstandige en probleemoplossende mensen. Het is onderwijs dat iedere leerling is gegund.
Bovenstaande kernwaarden maken dat wij ons graag tot een daltonschool willen ontwikkelen en vanaf heden een daltonschool in ontwikkeling zijn. Een mooi proces dat we met het hele team hebben omarmd.
Bijzonderheden
Wij vinden het belangrijk dat onze nieuwe collega beschikt over:
- Een relevante opleiding;
- Een collega die op de hoogte is van de ontwikkelingen van onze onderwijsniveau's;
- De leerling centraal kan zetten en oog heeft voor zijn/haar talent;
- Proactief;
- Teamplayer;
- ICT-vaardig;
Video
Collega’s aan het woord
"Als docent krijg ik er energie van om mijn liefde voor literatuur over te brengen op mijn leerlingen. Het Comenius College voelt als gastvrije en veilige school en dat zorgt voor een hele fijne sfeer."
Kirsten
docent Engels
Adresgegevens
Vacatures van Comenius Dalton
Scholen volgen School ontvolgen
Gevolgde scholen zijn daarnaast altijd makkelijk terug te vinden in de opgeslagen items.