Omschrijving van Bonifacius
"Leren met plezier, samen met jou!". Dat is de missie van onze school, dat is waar wij voor staan en waar wij voor gaan! Het geldt voor ons allemaal: kinderen, ouders, leerkrachten en directie. We geloven erin dat we ons kunnen ontwikkelen als we dit met elkaar doen en als we er plezier in hebben. Plezier is voor ons hierin een breed begrip. Het betekent je welkom, veilig en geborgen voelen. We zorgen op de Bonifacius voor een open, informele sfeer. Orde, rust, structuur en regelmaat geven ons en de kinderen gelegenheid om op een plezierige manier e werken en op een spontane manier met elkaar om te gaan. Het zelfvertrouwen van een kind zal hierdoor groeien. Respect hebben voor elkaar, rekening houden met elkaar, zich willen inzetten voor elkaar en meeleven met elkaar zijn de pijlers van de wijze waarop we met elkaar om gaan. Voor de ontwikkeling van een kind is een veilige, prettige sfeer een onmisbare voedingsbodem. Daarbij bekijken we elkaar en de wereld om ons heen met respect en openheid. Op de Bonifaciusschool gaan we op een open en positieve manier met elkaar om, met duidelijke afspraken.
Onze visie
Plezier betekent voor ons ook dat kinderen op hun eigen niveau kunnen werken en daarop worden aangesproken. Daarom differentiëren wij in ons onderwijsaanbod: Leren op je eigen niveau, maar toch samen. Met andere woorden: Goed onderwijs voor alle leerlingen. We bieden alle leerlingen goed onderwijs dat aansluit en inspeelt op de verschillende onderwijsbehoeftes van leerlingen en werken daarmee handelingsgericht. Dit betekent dat de onderwijsbehoefte van iedere leerling goed in beeld is. Wat heeft iedere leerling op dit moment nodig van deze leerkracht om maximaal te presteren. Daarbij is er naast de basisvakken als rekenen en taal, schrijven en wereldoriëntatie aandacht voor een gezonde leefstijl, techniek, kunst, cultuur, sport en bewegen en voor de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. We zorgen voor een gezonde afwisseling van bewegen en stilzitten, van luisteren en schrijven, van zwijgen en zingen. Hard werken, maar ook vieren neemt een belangrijke plaats in op onze school: het samen vieren van feesten en genieten van bijzondere gebeurtenissen.
Vaardigheden die leerlingen houvast geven voor de toekomst
Wij willen leerlingen van jongs af aan leren om zelf verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen werk, maar ook om problemen op te lossen en samen te werken. Daarom proberen we iedere leerling te stimuleren, door het goed te begeleiden, uit te dagen en moed in te spreken. Het zelfvertrouwen van de leerling zal hierdoor groeien. We vinden het belangrijk dat leerlingen begeleid worden in hun ontwikkeling tot zelfstandige mensen die weten wat ze kunnen, weten wat ze willen en weten wie ze zijn. Wij geloven dat dit leidt tot zelfvertrouwen en eigenwaarde. Twee belangrijke voorwaarden om later op te groeien tot evenwichtige volwassenen.
Ruimte voor verschillen
Op de Bonifaciusschool werken wij met respect en aandacht voor individuele verschillen. We streven ernaar dat iedere leerling binnen de groep kan werken aan zijn eigen ontwikkeling qua tempo, niveau en mogelijkheden. Met onze benadering en onderwijsmethoden sluiten wij daarop aan om tot een optimale ontplooiing te komen.
Missie
Wij zijn MorgenWijzer. Een jonge en vernieuwende organisatie voor primair onderwijs, waar iedereen ontwikkelt vanuit eigenheid. Samen werken wij aan onze missie: het bieden van de beste basis aan élke leerling.
Onze missie
Wij geven élke leerling een zo stevig mogelijke basis om in het voortgezet onderwijs succesvol te kunnen zijn. Een stevige basis zorgt voor gelijkwaardige kansen, die onafhankelijk zijn van iemands sociale, culturele of religieuze achtergrond. Deze overtuiging geeft ons richting bij alles wat wij doen. Of dat nu in de klas is of daarbuiten. Binnen de school of binnen de stichting. Met leerlingen, met medewerkers of met partners. De beste basis voor élke leerling: daar zetten wij ons dagelijks voor in.
Visie
Bij MorgenWijzer waarderen we diversiteit. We hebben katholieke, openbare en samenwerkingsscholen en stappen dus bestuurlijk over de grenzen van de traditionele denominaties heen. Op schoolniveau blijven deze grenzen gehandhaafd. Elke school vormt een eigen gemeenschap met een identiteit die enerzijds wordt gevormd door haar historie en traditie en anderzijds door de tijdgeest van dit moment. De eigenheid hangt nauw samen met de mensen die er werken, de ouders en leerlingen die zich aan de school hebben verbonden en de omgeving waarvan de school deel uitmaakt. Gezamenlijk wordt bepaald wat belangrijk is: de waarden en normen die het gedrag binnen de school richting geven en de uitingen daarvan in symbolen, gebruiken en vieringen die de verbondenheid versterken.
Onze waarden
Samen verantwoordelijk
Wij voelen ons verbonden aan elkaar en aan onze missie. Daar zetten we ons allemaal vanuit onze eigenheid en rol voor in. Tegelijkertijd weten we dat geen van ons de missie alléén kan waarmaken. Wij hebben elkaar nodig en voelen ons samen verantwoordelijk.
Leergierig
Bij ons draait alles om leren en ontwikkelen. Daar ben je nooit mee klaar. Iedereen is gemotiveerd zichzelf te blijven ontwikkelen: meer weten, nieuwe kennis verwerven, beter worden. Die motivatie willen we ook bij de leerlingen bereiken.
Eigenaarschap
Iedereen neemt bij ons regie. Dat is wat we bedoelen met 'eigenaarschap': dingen doen omdat je die belangrijk vindt en je verantwoordelijk voelen voor het resultaat. Als medewerkers zijn we eigenaar van onze eigen ontwikkeling, we leren onze leerlingen de regie te nemen over hún ontwikkeling, samen voelen we ons eigenaar van het grotere geheel.
Lef
Ook tonen we lef. We zijn bereid om buiten de lijntjes te kleuren, experimenten aan te gaan en tegenslagen te accepteren om een hoger doel te bereiken. Lef betekent dat we kritisch naar onszelf kijken, bestaande overtuigingen ter discussie stellen en een kritische dialoog voeren, als dat ons en onze leerlingen verder brengt.
Waarmaken
Waarmaken gaat verder dan ambitie hebben. Waarmaken verenigt dromen, volharden én volbrengen. Dat maakt ambities waardevol.