Kindcentrum de Kinkerbuurt
De Kinkerbuurt
In 1982 werd het huidige schoolgebouw opgeleverd als integratie-gebouw. Een samenwerking tussen een buurthuis, sportzaal, openbare bibliotheek en basisschool. Ieder had een eigen hoek in het gebouw en de school droeg de naam de Kinkerhoek. We stonden met elkaar in verbinding, ruimtes werden gedeeld, personeel kwam bij elkaar voor advies en overleg. Er was een formele (zoals keuzemiddag, schoolreisjes) en informele (zoals teamuitje, borrel) samenwerking. In 2006 was het beleid van de stadsdeelraden dat er brede Scholen moesten komen. De Kinkerhoek veranderde naar Brede school de Kinkerbuurt en gehele gebouw werd in gebruik genomen als school en voorschool. De Kinkerbuurt is echter altijd een buurtschool gebleven waar iedereen uit de wijk welkom is. Ieder kind verdient gelijke kansen en wij kunnen dit als integraal kindcentrum het best realiseren. Vanaf 1 augustus 2022 zijn wij daarom Kindcentrum De Kinkerbuurt.
Missie
Visie
- Wereldoriëntatie in de vorm van projectonderwijs
Kinderen leren het beste in verband. Daarom worden de wereldoriëntatie vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en biologie aangeboden in projectvorm. Er is nog een reden. Bij projectmatig werken komen de kinderen elkaar tegen, zodat ze elkaar leren kennen en gekend worden. Kinderen worden gestimuleerd eigen leervragen te formuleren. In de onderbouw wordt door middel van het ontdekkend leren daar al de basis voor gelegd. - Taalvorming met eigen belevingsteksten
Eigen belevingsteksten spelen een belangrijke rol bij de taalvorming. Zelf een verhaal schrijven, een verslag maken of een pleidooi schrijven. En in de onderbouw: een tekening maken of toneelspelen. Ook hier: kennen en gekend worden. Leren van en geïnspireerd worden door wat anderen bezighoudt. Zo is de taalvorming een tweede belangrijke pijler onder ons schoolconcept. - Ontdekkend leren
Ontdekkend leren is de derde pijler onder ons schoolconcept. We kennen natuurlijk de klassikale instructie, met ondersteuning op verschillende niveaus. Maar we laten de leerlingen waar mogelijk zelf in actie komen, we laten ze zelf nadenken. Vak overstijgend en op alle niveaus. In tweetallen en groepjes, zodat ieder keer andere kinderen met elkaar werken. En elkaar, als de ontdekkingen zijn gedaan, kennen en gekend worden.
Werkomgeving
Op onze school leert iedereen: leerlingen en team. Bij de leerlingen richten we ons heel nadrukkelijk op alle gebieden. We stellen hoge eisen op het cognitieve gebied (bijvoorbeeld taal, rekenen, wereldoriëntatie, Engels), op het sociaal-emotionele (bijvoorbeeld hoe werk je goed samen, hoe ga je om met conflicten) en op het gebied van creativiteit, techniek en sport. Op die manier leren kinderen om te gaan met verschillen tussen mensen, waar ze goed in zijn, wat hun minder sterke kanten zijn, waarin ze anders zijn dan anderen en hoe ze daar mee om kunnen gaan.
Het team leert van elkaar: in de dagelijkse gesprekken, door elkaar in de klas te observeren, en op gezamenlijke studiedagen. Daarnaast blijven we individueel in ontwikkeling via vakliteratuur, cursussen en opleidingen. Kennen en gekend worden Kindcentrum de Kinkerbuurt is een school waar een veilig sociaal klimaat heerst en waar creativiteit een belangrijke rol speelt. We gaan respectvol met elkaar om door elkaar ruimte te bieden en naar elkaar te luisteren. Doordat we ons richten op alle vakgebieden, kunnen alle kinderen (maar ook team en ouders) hun talenten laten zien. Dat kan een creatief of muzikaal talent zijn, een reken- of taaltalent, maar ook organisatorisch of sociaal talent. De leerlingen krijgen tweemaal per week bewegingsonderwijs en om de week beeldende vorming van een vaste vakdocent. Om je eigen en elkaars talenten te leren kennen, organiseren we veel.
Op de keuzemiddagen worden er verschillende knutsel-, kook-, cultuur- of sportactiviteiten aangeboden. In kleine groepjes van jong en oud door el – kaar heen, werken de kinderen daarbij samen. Eenmaal per jaar maken alle groepen samen één grote theaterproductie, het Totaal Theater, waarbij alle kinderen een rol op het podium spelen. Muziek, zang, dans, toneel, decors en attributen zijn gemaakt door leerlingen en leerkrachten, waarbij de nadruk ligt op samenwerking tussen de verschillende groepen.
Op onze school worden feesten enthousiast gevierd. Eid al Fitr en Keti Koti zijn feestdagen vol workshops en lekkere hapjes. Ook het Sinterklaasfeest wordt uitgebreid gevierd; Sint met zijn gekleurde Pieten wordt toegezongen door alle leerlingen tezamen en daarna is er nog in elke klas een eigen viering. Met Kerst is er in elke groep een kerstdiner. Voor de ouders is er tegelijkertijd een kerstmarkt waarop hapjes, drankjes en kerstfoto’s worden verkocht. De opbrengst hiervan is bestemd voor een goed doel. Door deze feesten die we samen organiseren ontstaat er een hechte band tussen leerlingen, team en ouders van de school en de voorschool.