Omschrijving van Onderwijscentrum Leijpark
Onderwijscentrum Leijpark: een school voor speciaal onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs
Onderwijscentrum Leijpark is een scholengemeenschap voor speciaal- en voortgezet speciaal onderwijs en biedt onderwijs, zorg en begeleiding aan leerlingen van 3 tot 20 jaar die vanwege een functionele beperking behoefte hebben aan specialistische ondersteuning bij het doorlopen van hun onderwijsloopbaan.
Wij bieden onderwijs, zorg en begeleiding aan leerlingen met een functionele beperking in de breedste zin; waaronder leerlingen met ernstig meervoudige beperkingen, leerlingen met lichamelijke handicaps, langdurig zieke leerlingen, leerlingen met epilepsie, leerlingen met visuele en auditieve beperkingen, leerlingen met een (ernstige) verstandelijke beperking.
Ons onderwijs varieert in een aanbod voor leerlingen met geen, een lichte tot een ernstige ontwikkelingsachterstand. Binnen onze scholengemeenschap onderscheiden we het speciaal onderwijs (SO) voor leerlingen van 3 tot en met 13 jaar en het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) voor leerlingen van 12 tot 20 jaar.
In het schooljaar 2019-2020 biedt Onderwijscentrum Leijpark onderwijs aan ruim 675 leerlingen. Er zijn ruim 275 medewerkers in dienst van de school. Zij verzorgen onderwijs, zorg en begeleiding voor de leerlingen.
De school is gericht op aansluiting op alle vormen van regulier onderwijs. Er wordt dan ook gewerkt vanuit dezelfde vakgebieden, aangepast aan de functionele mogelijkheden en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. Volledig individueel onderwijs wordt echter niet aangeboden. Daarnaast ondersteunt en adviseert Onderwijscentrum Leijpark ook leerlingen en docenten in alle vormen van basis-, voortgezet-, speciaal onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs en leerlingen die langdurig in het ziekenhuis of (deels) thuis moeten blijven. Deze externe ondersteuning wordt verzorgd door gespecialiseerde leerkrachten en therapeuten met specifieke kennis over motoriek, ziektebeelden, niet-aangeboren hersenletsel, onverklaarde lichamelijke klachten en specifieke op de beperking aangepaste methodieken. De begeleiding wordt op maat geboden en komt in samenspraak met de samenwerkingsverbanden Passend Onderwijs tot stand.
De school leidt leerlingen op met als doel het maximale uit de mogelijkheden van de leerlingen te halen. Indien mogelijk stromen leerlingen uit of door naar het reguliere onderwijs.Onderwijscentrum Leijpark ondersteunt haar leerlingen bij het komen tot optimale, persoonlijke ontplooiing en participatie in de samenleving. Hierbij zijn de eigen mogelijkheden en beperkingen van de leerling de leidraad.
We zijn een dynamische en innovatieve school die in het centrum van de ontwikkelingen van onderwijs en zorg staat. Ons uitgangspunt: gewoon waar het kan, speciaal waar het moet. Onderwijscentrum Leijpark is een professionele organisatie. We ontwikkelen onze expertise actief en organiseren het delen hiervan. We zijn een werkgever met een menselijke maat. We werken met deskundige en betrokken medewerkers. Dit is voor ons een voorwaarde om kwaliteit te kunnen leveren. Tevredenheid van leerlingen, ouders/verzorgers en zorgpartners staat voor ons centraal.
Missie
Onze opdracht, ons bestaansrecht, hebben we beschreven in onze missie. Met onze visie geven we aan waar we voor gaan. De missie en visie vormen de basis van onze strategie om onze ambities waar te kunnen maken.
In de komende jaren gaan we fasegewijs werken aan het realiseren van onze ambitie voor de lange termijn van zo’n tien jaar. We bouwen daarmee voort op de koers die we sinds het schooljaar 2017 – 2018 zijn ingezet. Wat we uiteindelijk met onze organisatie willen bereiken, spreken we uit in onze ambitie:
Onderwijscentrum Leijpark is een Orthopedagogisch Didactisch Expertisecentrum waar onderwijs, specialistische (jeugd)zorg, revalidatie en dienstverlening samen komen. In de komende vier jaar werken we aan een flexibele, waarden gedreven organisatie waar de talenten van leerlingen vrij, zonder barrières en zonder grenzen tussen ontwikkelingsperspectieven tot bloei kunnen komen binnen een lerende gemeenschap waar je kunt zijn wie je bent en kunt worden wat je wilt en kunt.
Voor ons staan de ambities en dromen van leerlingen centraal; ze zijn de motor van al ons handelen. Dromen van leerlingen zijn bij de invulling van het onderwijs ons kompas! Elke dag bouwen we stap voor stap daaraan verder met als adagium ‘leerlingen op weg helpen naar een gelukkige en kansrijke toekomst’. Met ‘gelukkig’ bedoelen we “je mag iets doen, iets leren waar je nu en in de toekomst gelukkig van wordt”.[1] Zo toe groeien naar een samenleving is niet alleen een doel voor onze leerlingen. Wij zien het ook als onze opdracht om als Onderwijscentrum Leijpark een actieve en betekenisvolle bijdrage te leveren aan de groei van de samenleving als geheel naar een inclusievere gemeenschap waar iedereen deel van is. ‘Kansrijk’ is een kernwaarde en betekent in onze context voor ons veel meer dan leerlingen via een kwalificatie voorbereiden op de arbeidsmarkt. ‘Het hoogst haalbare, het beste uit leerlingen halen’ staat bij ons hoog in het vaandel, maar er is meer. Het is ook onze taak een nieuwe generatie op te leiden voor deelname aan de samenleving en een bijdrage te leveren aan de vorming van de leerling als persoon. Daarmee komen twee belangrijke pedagogische waarden van onderwijs in beeld. Als wij het binnen Onderwijscentrum Leijpark dan ook hebben over het realiseren van ‘goed onderwijs’, hebben we het over het realiseren van ‘pedagogisch goed onderwijs’!
[1] Naar een uitspraak van Johan Cruijf