A. Roland Holst College
Omschrijving van A. Roland Holst College
Wij zijn het Adriaan Roland Holst College. De oudste school van Hilversum en aspirant daltonschool. Dat betekent dat we hier op school ons onderwijs richten op de ontwikkeling van zelfbewuste en zelfbekwame mensen, die een betekenisvolle rol in de samenleving spelen.
Je een 10 kunnen voelen
Natuurlijk hoef je je niet de hele dag een 10 te voelen, dat zou ook niet gaan. Soms is een dag een zes en zelfs misschien af en toe een vier. Maar we streven ernaar dat het voor iedere leerling mogelijk is om zich die 10 te voelen.
Dat doen wij door “De meest uitdagende school van Hilversum” met eigentijds en vernieuwend dalton onderwijs te zijn! Het A. Roland Holst College is een middelgrote, algemeen bijzondere school voor mavo, havo, vwo, Talent en QUEST ’21. Onze leerlingen krijgen les in twee sfeervolle monumentale gebouwen aan de rand van Hilversum. We dragen in ons onderwijs de kernwaarden van dalton: samenwerking, keuzevrijheid, vrijheid en verantwoordelijkheid, effectiviteit en reflectie.
Wat voor de één uitdagend is, is dat voor de ander niet. Daarom hebben wij meerdere onderwijsvormen: QUEST ‘21 richt zich op ontwikkeling en uitvoering van modulair en cijferloos onderwijs. Talent is er speciaal voor de leerbehoeften van hoogbegaafde kinderen. Alle kinderen bij ons op school krijgen daltononderwijs.
Missie
Dag in dag uit zijn we bezig met het maken en verbeteren van onderwijs. Dat doen we vanuit het idee dat het leren van onze leerlingen een persoonlijk, actief en sociaal proces is.
Leren is persoonlijk
Leerlingen hebben uiteenlopende talenten en ondersteuningsbehoeften. Daarom bieden we meerdere onderwijsvormen en maken we verschil tussen leerlingen. Zo helpen we ze hun eigen talenten en interesses te ontwikkelen en vergroten. Ook worden ze hierdoor zelfstandiger.
Leren is sociaal
Leren doe je niet alleen, maar in gezamenlijkheid. Je leert samenwerken en met anderen omgaan, rekening houden met elkaar. Dat is belangrijk voor de persoonsvorming van onze leerlingen. Daarbij leren we ze verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf, de ander en de wereld.
Leren is actief
Leren gaat niet vanzelf, het kost moeite. Leerlingen hebben een actieve werkhouding nodig. Daarom gebruiken we motiverende, activerende en uitdagende werkvormen om de leerdoelen te bereiken. Zo ontwikkelen de leerlingen zich met aandacht en plezier op weg naar hun diploma.
Onze maatschappelijke opdracht en missie is om onderwijs te bieden dat aansluit bij wie leerlingen zijn en wat ze al geleerd hebben voorafgaand aan de middelbare school. We vinden ook dat we ons onderwijs moeten richten op de vaardigheden en kennis die leerlingen nodig hebben in studie, werk en leven. Daarmee zijn we zowel Voortgezet als Voorbereidend onderwijs en vertolken we onze ‘middenpositie’ in het onderwijsveld.
Visie
Pedagogisch
Op het Roland Holst staat jouw persoonlijke ontwikkeling centraal. We vinden dus niet alleen jouw cijfers, maar ook jouw verdere leven belangrijk. Als we jou begeleiden, doen we dat samen met de mensen om je heen. We willen je dus laten leren voor het leven.
Didactisch
Bij ons op school willen we dat je door kan blijven leren en ontwikkelen. We kijken goed naar wat je al kan of al geleerd hebt op de basisschool. Daarnaast is jouw motivatie, plezier en succes in leren en leven voor ons heel belangrijk. We willen dat je op eigen benen kan staan in het leven en ook na het diploma succesvol kan zijn.
Dalton
Ons onderwijs is ingericht om de onderwijsinhoud beter af te stemmen op de behoeften, interesses en competenties van de leerlingen. De vijf kernwaarden van Dalton geven ons richting en handvatten om dat voor elkaar te krijgen.
Werkomgeving
Als docent op het A. Roland Holst College ben je nauw betrokken bij de leerlingen en de school. Je werkt in een onderwijskundig team dat meerdere jaren lesgeeft aan dezelfde groep leerlingen. Hierdoor leer je de leerlingen goed kennen. Meestal ben je naast docent ook mentor en/of coach.
Samen met collega’s werk je continu aan beter onderwijs. In teamverband gaat het om het welzijn van de leerlingen en onderwijsontwikkeling in het algemeen; in sectieverband om de leerinhoud op vakniveau. Daarnaast ben je meestal lid van een of meer specifieke werkgroepen. Daarnaast begeleiden en ‘zien’ we de leerling meer dan gemiddeld doordat er naast mentoraat ook persoonlijke coaching is voor leerlingen. Veel van onze docenten zijn dus ook coach of mentor.
Adresgegevens
Vacatures van A. Roland Holst College
Scholen volgen School ontvolgen
Gevolgde scholen zijn daarnaast altijd makkelijk terug te vinden in de opgeslagen items.