Franciscusschool

Onderdeel van: Bommelerwijs-Zaltbommel
Onderdeel van: Bommelerwijs-Zaltbommel
Basisonderwijs
Rooms-Katholiek
420 Leerlingen

“Samen jouw kwaliteiten ontdekken en ontwikkelen”

De Franciscusschool is onderdeel van Brede School ‘De Uitkijk’. De school werkt binnen het gebouw samen met Kanteel Kinderopvang voor wat betreft het peuterarrangement (voorheen peuterspeelzaal) en de voor-, tussen- en naschoolse opvang.
 

De school heeft in schooljaar 2024 - 2025 18 klassen; 5 kleuterklassen, drie groepen 3, en steeds 2 groepen 4, 5, 6, 7 en 8.

We werken volgens de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs, waarbij we thematisch en betekenisvol ons onderwijs vormgeven. Vanaf de groepen 6 wordt dit thematisch vormgegeven bij de wereldoriënterende vakken middels International Primary Curriculum (IPC). Andere vakgebieden sluiten zoveel mogelijk aan bij de thema's.

 

Ons enthousiaste en deskundige team heeft veel expertise in huis. We staan voor "iedere dag samen een beetje beter" zodat we continue werken aan verbetering van ons onderwijs. Dit doen wij volgens de methodiek van Stichting Leerkracht.

Missie

Wij zorgen voor betekenisvol thematisch onderwijs waarbij we de wereld om ons heen de school in halen. Hiermee stimuleren we de betrokkenheid, motivatie en een onderzoekende houding van onze leerlingen. Daarmee bereiden we hen voor op hun toekomst in een dynamische maatschappij. 

Visie

Onze school is een weerspiegeling van de lokale samenleving waar alle leerlingen zich veilig en vertrouwd voelen. Iedereen mag zichzelf zijn. We hebben een talentvol team met veel deskundigheid op diverse gebieden. Samen zorgen we ervoor dat onze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen en het beste uit zichzelf kunnen halen. Dit doen we door de leerlingen de benodigde basisvaardigheden aan te leren. Ook stimuleren wij de persoonlijke ontwikkeling en de diverse talenten van onze leerlingen. Hierbij maken we gebruik van de kwaliteiten van ouders en mensen uit de directe omgeving. We laten de leerlingen veel samenwerken waarbij ze gebruikmaken van elkaars kwaliteiten. Op deze manier wordt de betrokkenheid en motivatie van de leerling gevoed. Wanneer de leerlingen doorstromen naar het voortgezet onderwijs hebben ze een stevige basis om goed te kunnen functioneren in onze steeds veranderende samenleving.

Werkomgeving

Ons onderwijs wordt betekenisvol vormgegeven door de opdrachten en activiteiten aan te laten sluiten bij de belevingswereld en de ontwikkeling van de leerling. 

Thematisch onderwijs

Het thematisch onderwijs wordt op de Franciscusschool op verschillende manieren vormgegeven, middels Ontwikkelingsgericht Onderwijs in de onderbouw (groep 1 - 4) en IPC in de bovenbouw (groep 5 - 8).
 

Ontwikkelingsgericht onderwijs

Ontwikkelingsgericht onderwijs werkt met thema’s. Een thema duurt circa zes tot acht weken. Natuurlijk is het van groot belang dat de kinderen het thema interessant vinden. Bij het thematiseren verbindt de leerkracht zijn bedoelingen met de betekenissen van kinderen. De leerkracht ontwerpt thema’s en kernactiviteiten en koppelt daarbij kennis en vaardigheden aan sociaal-culturele activiteiten. Op die manier wordt een brede ontwikkeling gestimuleerd. Bij het ontwerpen van spelactiviteiten zoekt de leerkracht naar mogelijkheden, die uitnodigen tot verkenning en expressie. Bij OGO neemt het rollenspel een grote plaats in, omdat kinderen dan spelenderwijs zich leren verplaatsen in andere personen en situaties. De leerkracht verwerkt in de activiteit ook vaak een probleem, zodat de kinderen uitgedaagd worden om een oplossing te zoeken. 

International Primary Curriculum (IPC)

Ook in de bovenbouw ontwikkelen leerlingen zich in brede zin binnen thema’s die bij hun leefwereld passen. In de bovenbouw wordt voor taal en rekenen wel gebruik gemaakt van methodes. Wereldoriëntatie wordt thematisch vormgegeven volgens de principes van ontwikkelingsgericht onderwijs met behulp van de methodiek van IPC.

De gedachte achter OGO komt sterk overeen met het IPC-curriculum. Persoonlijke ontwikkeling is een belangrijke bouwsteen van IPC. Daarom stelt IPC 8 persoonlijke en sociale doelen die de basis vormen voor de ervaringen van de kinderen tijdens de lessen.

  • Onderzoek
  • Aanpassingsvermogen
  • Veerkracht
  • Moraliteit
  • Respectvol gedrag
  • Communicatie
  • Zorgzaamheid
  • Samenwerking

Ook andere principes van OGO staan centraal bij IPC. Denk hierbij aan ontwikkeling met hoge verwachtingen. Dat betekent dat we altijd kijken naar een volgende stap. Er zijn telkens nieuwe dingen te leren. Het gaat om gerichte meerwaarde, niet om het afwerken van lijstjes. Het IPC-onderwijs gaat verder dan kennis en vaardigheden alleen en heeft de algehele ontwikkeling van het kind als basis en houdt deze samen met de school scherp.

Meer lezen over OGO of IPC?

OGO

https://wij-leren.nl/ogo-ontwikkelingsgericht-onderwijs.php

https://www.de-activiteit.nl/

IPC

https://ipc-nederland.nl/

https://wij-leren.nl/buitenschools-leren-ipc-curriculum.php


Adresgegevens

Aakstraat 6
5301 TP Zaltbommel
Gelderland, Nederland
Bereken woon-werk afstand