Omschrijving van Mgr. Zwijsenschool
Wij zijn een kanjerschool! En daar zijn wij trots op. Al onze leerkrachten zijn opgeleide kanjertrainers en geven wekelijks kanjerlessen. Maar wat is de kanjertraining nu eigenlijk?
De kanjertraining richt zich op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Door verhalen en oefeningen krijgen kinderen inzicht in hun eigen gedrag en dat van de ander. Ze leren om te gaan met hun gevoelens, voor zichzelf op te komen, te luisteren naar anderen en conflicten op een goede manier op te lossen. Met de Kanjer leren kinderen zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust en wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.
Doelen van de kanjertraining zijn:- Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas
- Het versterken van de sociale vaardigheden van leerlingen
- Beheersing van de verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten
- Bewustwording van de eigenheid van leerlingen
- Leren om verantwoordelijkheid te nemen
- Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie
Missie
Op de Mgr. Zwijsenschool onderwijzen, begeleiden en coachen we de ontwikkeling van al onze leerlingen met oog voor de verschillen tussen leerlingen en hun talenten. Alle aspecten van de ontwikkeling vinden wij belangrijk: cognitief, sociaal, emotioneel en creatief.
Op de Mgr. Zwijsenschool leggen we een stevige basis voor de verdere ontwikkeling van de leerlingen, zodat dat leerlingen van school gaan met de basiskennis, de vaardigheden en het gedrag dat ze nodig hebben om in hun huidige en toekomstige leer-, leef- en werkomgeving een zinvolle bijdrage te kunnen leveren. Dit gebeurt in een veilige leeromgeving met aandacht en respect voor elkaar en de wereld waarin wij leven.
Onze missie is verder gericht op:
- Respect dat richtinggevend is in ons denken en handelen;
- Werken vanuit een duidelijke structuur en rust die ruimte bieden aan alle kinderen;
- Een actieve ouderbetrokkenheid waarbij een wederzijdse belangstelling is voor de ontwikkeling van onze kinderen (driehoek ouder, school, kind);
- Het streven om kinderen voor te bereiden op de samenleving van morgen waar een gezonde leefstijl centraal staat;
- Aandacht voor talenten van kinderen waarbij we elkaar in onze kracht willen zetten. Dit geldt ook voor leerkrachten die vanuit betrokkenheid invulling geven aan schoolontwikkeling vanuit onze schoolvisie.
Visie
Op de Mgr. Zwijsenschool zorgen we ervoor dat onze leerlingen zich ontwikkelen door met ons aanbod, onze instructie en begeleiding zoveel mogelijk aan te sluiten bij het niveau en de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. We zijn ervan overtuigd dat het vergroten van zelfvertrouwen en zelfstandigheid tot betere resultaten en ontwikkeling leidt.
Op de Mgr. Zwijsenschool zorgen we ervoor dat de leerlingen, ouders en professionals op een respectvolle, veilige en positieve manier met elkaar omgaan. We leren leerlingen dat je fouten mag maken om te groeien in je ontwikkeling en hebben aandacht voor elkaars successen. Alle medewerkers geven hun activiteiten zodanig vorm en inhoud dat het de kwaliteit van het onderwijs aan al onze leerlingen ten goede komt. Bijzondere gelegenheden vieren we groots, zo vergroten wij saamhorigheid en verbondenheid.
Onze kernwaarden:
- Ontwikkeling
- Respect
- Betrokkenheid
Werkomgeving
Bijzonderheden
• waar een professioneel en enthousiast team het hart van de school vormt
• waar vanuit een professionele cultuur gewerkt wordt
• waar het pedagogisch en didactisch klimaat belangrijk is
• waar je met je parallel collega’s samen je lessen kunt voorbereiden
• die in verbinding staat met ouders en de wijk
• die een werkplek is waar je jezelf kunt ontwikkelen