Buitenwijs
Buiten word je wijzer
Buiten, met je voeten in de klei
Vol in het leven
Met aandacht voor alles om je heen
De wereld, natuur en de ander
Buiten de kaders
Die van jezelf, je ouders en ook die van je coach
Er valt altijd iets nieuws te ontdekken
Naar buiten treden
Laat jezelf zien, pak je ruimte en ga ervoor
Kom jij ook buiten de lijntjes kleuren?
Missie
De blik is naar buiten gericht, de wereld en al haar bewoners zijn een inspiratiebron voor de thema’s waar kinderen zelf inspraak in hebben. We verzorgen een verrijkende leeromgeving waar allerlei activiteiten worden aangeboden. Ze volgen hun aangeboren creativiteit en inventiviteit. Spelenderwijs nemen wij ze mee in hun eigen tempo en stimuleren wij ze in de zone van naaste ontwikkeling. Begeleid door coaches, en vrijwilligers en andere begeleiders. Tijd voor thematische opdrachten, projecten en instructie worden afgewisseld met eigen, vrije tijd. Tijd om te lummelen, prutsen, even niks te doen en zo weer op nieuwe ideeën te komen. Dat zorgt voor motivatie, nieuwsgierigheid, speelsheid en spontaniteit.
Alle kinderen uitzwaaien aan het einde van hun schoolloopbaan, vol zelfvertrouwen en zin in het leven. Met een rugzak vol aan eigenzinnigheid, vaardigheden en ervaringen; de ingrediënten om het eigen leven verder vorm te geven. Dat is de missie van Buitenwijs.
Visie
Ieder kind leert van nature, maar heeft wel een omgeving nodig die dat leren kan stimuleren en faciliteren. Buitenwijs schaart zich achter de filosofie van natuurlijk leren. Dit betekent niet dat ieder kind altijd zin heeft in wat die zou willen leren, maar wel dat er een basis motivatie en leergierigheid aanwezig is. Waarvan het de taak is van een school, om deze te voeden. Ook zien wij het als onderdeel van het natuurlijk leerproces dat het af en toe eens stagneert en dan weer exponentieel groeit. Op Buitenwijs is er ruimte voor deze grilligheid. Onrust en verveling zijn niet erg en leiden uiteindelijk weer tot nieuwe ideee¨n.
Buitenwijs is geen school die het leerproces volledig loslaat en/of bij het kind legt, maar die gelooft dat inspirerende voorbeelden en een verrijkende leeromgeving dit natuurlijk proces mogelijk maakt en faciliteert. Wat we daaraan toevoegen is de visie van de zone van naaste ontwikkeling. Een kind ontwikkelt zich het meest als die net op het snijvlak van de comfort zone zit. Van het al wel kunnen en het nieuwe durven. Het is aan de begeleiders op Buitenwijs om die zone te zien en het kind te begeleiden om die ook te betreden. Het ene kind zoekt die zone al vanzelf op en de ander zul je moeten verleiden. Belangrijk is wel dat het welzijn van het kind altijd leidend is.
Buitenwijs gelooft dat het de kunst is om een balans te vinden tussen het aanreiken van leerervaringen, het faciliteren van eigen leerkeuzes die een kind maakt samen met een begeleider en het volledig vrijlaten van het kind. Om richting te geven aan onderwijsinhoud heeft Buitenwijs 8 ontwikkelpijlers opgesteld. Dit zijn; Basiswijs, Eigenwijs, Sociaalwijs, Natuurwijs, Wereldwijs, Digiwijs, Ontwerpwijs en Bovenwijs. Achtereenvolgens representeren zij de domeinen die Buitenwijs nu relevant acht om als kind mee in aanraking te komen, om je in onder te dompelen.
Buitenwijs is een ecosysteem. Dat betekent dat iedereen elkaar nodig heeft en van elkaar leert. Coaches van kinderen, kinderen van elkaar, bestuurders van de coaches. Kinderen voelen, zien en ervaren hoe belangrijk het is dat we in harmonie met de natuur leven. Dit maakt ons onderwijs het onderwijs van de toekomst. Op Buitenwijs staat inclusiviteit centraal. Iedereen is welkom.
Leren doen we allemaal, elke dag en overal. Dat betekent dat je niet alleen leert als je op school bent, maar ook thuis of als je met je vriendjes speelt. Want elke ervaring is een leermoment.
Buitenwijs heet niet voor niks Buitenwijs. Wijsheid, of beter nog de wijsbegeerte, is de driver achter leren. Wijsheid kun je niet enkel uit boeken halen, maar bouw je op door je nieuwsgierigheid te volgen, te onderzoeken en talloze ervaringen op te doen. Binnen en buiten school. Wijsheid is onbekend, veranderlijk en voor iedereen anders. De (onder)zoektocht naar wijsheid veronderstelt ook een open blik, naar dat wat je nog niet weet, en het continue bijstellen van dat wat je al wel denkt te weten.
Werkomgeving
Inspirerende mensen is een essentieel onderdeel van de leeromgeving. Buitenwijs ziet het belang van het in contact brengen van de kinderen met verschillende volwassen. Verschillend in functie; van coach (pabo-bevoegd), kunstvakdocent, expert, vrijwilliger tot onderwijsassistent, maar ook verschillend in achtergrond. Wij zoeken specifiek naar medewerkers die wat extra’s meebrengen, die andere ervaringen en perspectieven inbrengen.
Buitenwijs ziet dat de interesse, nieuwsgierigheid en kennis van kinderen ook die van de coaches kan overschrijden. Begeleiders die dat zien en stimuleren, die passen bij Buitenwijs. Het ondersteunen van kinderen in de (onder)zoektocht en het aandragen van interessante leermiddelen en stof die in de zone van hun naaste ontwikkeling ligt, is een belangrijke vaardigheid die de coaches van Buitenwijs moeten beheersen.