Berkeloo
Basisonderwijs
Regulier / Algemeen
Rooms-Katholiek
467 Leerlingen
Berkeloo
Van de drie basisscholen die Berkel-Enschot rijk is, is Berkeloo de enige die in Berkel staat. Berkeloo is de historische naam voor Berkel en duidt op de (voormalige) aanwezigheid van berkenbossen. De berk komt niet alleen terug in de naam en in het logo van Berkeloo, de eigenschappen van de berk staan ook symbool voor de ontwikkeling van de leerlingen.
Grote weerbaarheid
De berk gedijt op allerlei plekken zolang er maar voldoende licht op valt. Eenmaal een lekkere lichte plek gevonden, is de boom continu bezig om de buitenste laag van de schors te vernieuwen. Schors die uiteindelijk in repen naar beneden valt. Dat klinkt ondankbaar, toch is het dat niet. Deze schors heeft namelijk een groot weerstandvermogen opgebouwd en krijgt door zijn sterke eigenschappen veelal andere toepassingen en nieuwe bestemmingen.
Stralende kinderen
Dat is ook wat we leerlingen mee willen geven: kinderen die gaan ‘shinen’ als je ze de juiste aandacht geeft, die voortdurend in ontwikkeling zijn, die een stevige basis neerzetten, die voelen wat ze nodig hebben om te bloeien en te groeien en die weerstand weten te bieden in een steeds veranderde omgeving en samenleving. Ofwel kinderen met een sterke persoonlijkheid (vergelijkbaar met de kern van een berk) en krachtige sociaal-emotionele vaardigheden (vergelijkbaar met de schil van een berk).
Samen voor goed onderwijs
En daar maken we ons samen sterk voor. Want dat kan een kind niet alleen. Van ouders/verzorgers en leerkrachten wordt een gezamenlijke verantwoordelijkheid verwacht om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en te coachen in hun leerproces. Kinderen worden mede-eigenaar van hun eigen ontwikkeling en hun eigen leerweg, ieder op zijn of haar eigen niveau. En ook hierin staan ze niet alleen.
Elkaar in de kracht zetten
We stimuleren leerlingen om gebruik te maken van elkaars kwaliteiten en die te benoemen, om elkaar te ‘triggeren’ en om elkaar te inspireren door van en met elkaar te leren en te spelen. Allemaal met één doel: om samen verder te komen.
Coöperatief leren
Hoe we dat bereiken? Onder andere door coöperatief te leren. Niet alleen inhoudelijk, ook op het gebied van samenwerking, communicatie en sociale vaardigheid. Niet alleen horizontaal elkaar uitdagen, ook verticaal de verbinding op zoeken. Niet alleen leerlingen onderling bij elkaar brengen, ook andere ‘partijen’ betrekken in het leerproces. We mogen fouten maken en nemen dat mee in ons leerproces. En als we het even niet meer weten of zien zitten…dan durven we om hulp te vragen!
Alleen op deze manier zijn we gelijkwaardig en creëren we een veilig, fijn en plezierig schoolklimaat. En daar gaat iedereen van stralen!
Grote weerbaarheid
De berk gedijt op allerlei plekken zolang er maar voldoende licht op valt. Eenmaal een lekkere lichte plek gevonden, is de boom continu bezig om de buitenste laag van de schors te vernieuwen. Schors die uiteindelijk in repen naar beneden valt. Dat klinkt ondankbaar, toch is het dat niet. Deze schors heeft namelijk een groot weerstandvermogen opgebouwd en krijgt door zijn sterke eigenschappen veelal andere toepassingen en nieuwe bestemmingen.
Stralende kinderen
Dat is ook wat we leerlingen mee willen geven: kinderen die gaan ‘shinen’ als je ze de juiste aandacht geeft, die voortdurend in ontwikkeling zijn, die een stevige basis neerzetten, die voelen wat ze nodig hebben om te bloeien en te groeien en die weerstand weten te bieden in een steeds veranderde omgeving en samenleving. Ofwel kinderen met een sterke persoonlijkheid (vergelijkbaar met de kern van een berk) en krachtige sociaal-emotionele vaardigheden (vergelijkbaar met de schil van een berk).
Samen voor goed onderwijs
En daar maken we ons samen sterk voor. Want dat kan een kind niet alleen. Van ouders/verzorgers en leerkrachten wordt een gezamenlijke verantwoordelijkheid verwacht om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden en te coachen in hun leerproces. Kinderen worden mede-eigenaar van hun eigen ontwikkeling en hun eigen leerweg, ieder op zijn of haar eigen niveau. En ook hierin staan ze niet alleen.
Elkaar in de kracht zetten
We stimuleren leerlingen om gebruik te maken van elkaars kwaliteiten en die te benoemen, om elkaar te ‘triggeren’ en om elkaar te inspireren door van en met elkaar te leren en te spelen. Allemaal met één doel: om samen verder te komen.
Coöperatief leren
Hoe we dat bereiken? Onder andere door coöperatief te leren. Niet alleen inhoudelijk, ook op het gebied van samenwerking, communicatie en sociale vaardigheid. Niet alleen horizontaal elkaar uitdagen, ook verticaal de verbinding op zoeken. Niet alleen leerlingen onderling bij elkaar brengen, ook andere ‘partijen’ betrekken in het leerproces. We mogen fouten maken en nemen dat mee in ons leerproces. En als we het even niet meer weten of zien zitten…dan durven we om hulp te vragen!
Alleen op deze manier zijn we gelijkwaardig en creëren we een veilig, fijn en plezierig schoolklimaat. En daar gaat iedereen van stralen!
Missie
Op Berkeloo willen we alle kinderen laten stralen. Kinderen die stralen durven zichzelf te laten zien, kennen hun verantwoordelijkheid en gaan uit van hun eigen kracht en die van anderen. Stralende kinderen weten wat ze “waard” zijn en staan hun mannetje… nu en in de toekomst.
Visie
Om kinderen te laten stralen, gaan we uit van hun goede eigenschappen, kwaliteiten en talenten. Door deze te benadrukken, te prikkelen en ze positieve en persoonlijke aandacht te geven, zetten we kinderen in hun kracht. Hierdoor gaan ze groeien en bloeien en zijn ze in staat de buitenwereld te laten zien hoe mooi ze zijn. Van buiten én van binnen.
We leren van en met elkaar om samen verder te komen. Fouten maken mag… sterker nog, die ervaringen nemen we mee in ons leerproces. Een leerproces waarvan het kind zelf eigenaar is. En waar leerkrachten en ouders de verantwoordelijkheid nemen het kind hierbij zo goed mogelijk te begeleiden. Samen voor goed onderwijs!
Stralende kinderen floreren het beste vanuit een sterke basis: samen leren in een omgeving die veilig en vertrouwd voelt, structuur en houvast biedt en bijdraagt aan een fijne sfeer. We gaan op een respectvolle manier met elkaar om en accepteren dat we allemaal verschillend zijn.
Op individueel niveau streven naar een evenwichtige balans tussen het varen op je ‘hoofd, handen en hart’. Voor het opdoen van (basis)kennis, vaardigheden en technieken, doen we een beroep op het denkproces (hoofd). Om dat wat we met ons hoofd leren in de praktijk te kunnen brengen, laten we kinderen ook letterlijk doen (handen). En om dat wat ze weten en dat wat ze kunnen aan te laten sluiten bij dat wat ze willen, leren we kinderen te luisteren naar en te vertrouwen op hun gevoel (hart). Daar groeit een kind van!
Op Berkeloo zijn kinderen nieuwsgierig en leergierig. Ze willen groeien en zijn zich bewust van hun eigen ontwikkeling en die van anderen. Ze nemen de verantwoordelijkheid voor hun persoonlijke leerdoelen en durven daarbij om hulp te vragen.
Verbinding
Op Berkeloo staan kinderen, leerkrachten en ouders in contact met elkaar. Door samen betrokken te zijn, creëren we ruimte waarin kinderen zich durven te uiten en te ontwikkelen. Op deze manier stimuleren we hen om zichzelf te mogen zijn.
Inspiratie
Op Berkeloo hebben kinderen plezier in het leren van en met elkaar. Talent is daarbij het uitgangspunt. Op een creatieve manier ontdekken en ontplooien we de talenten van kinderen en zetten we die van leerkrachten, ouders en externen in ter verrijking.
We leren van en met elkaar om samen verder te komen. Fouten maken mag… sterker nog, die ervaringen nemen we mee in ons leerproces. Een leerproces waarvan het kind zelf eigenaar is. En waar leerkrachten en ouders de verantwoordelijkheid nemen het kind hierbij zo goed mogelijk te begeleiden. Samen voor goed onderwijs!
Stralende kinderen floreren het beste vanuit een sterke basis: samen leren in een omgeving die veilig en vertrouwd voelt, structuur en houvast biedt en bijdraagt aan een fijne sfeer. We gaan op een respectvolle manier met elkaar om en accepteren dat we allemaal verschillend zijn.
Op individueel niveau streven naar een evenwichtige balans tussen het varen op je ‘hoofd, handen en hart’. Voor het opdoen van (basis)kennis, vaardigheden en technieken, doen we een beroep op het denkproces (hoofd). Om dat wat we met ons hoofd leren in de praktijk te kunnen brengen, laten we kinderen ook letterlijk doen (handen). En om dat wat ze weten en dat wat ze kunnen aan te laten sluiten bij dat wat ze willen, leren we kinderen te luisteren naar en te vertrouwen op hun gevoel (hart). Daar groeit een kind van!
Onze kernwaarden:
Op Berkeloo zijn kinderen nieuwsgierig en leergierig. Ze willen groeien en zijn zich bewust van hun eigen ontwikkeling en die van anderen. Ze nemen de verantwoordelijkheid voor hun persoonlijke leerdoelen en durven daarbij om hulp te vragen.
Verbinding
Op Berkeloo staan kinderen, leerkrachten en ouders in contact met elkaar. Door samen betrokken te zijn, creëren we ruimte waarin kinderen zich durven te uiten en te ontwikkelen. Op deze manier stimuleren we hen om zichzelf te mogen zijn.
Inspiratie
Op Berkeloo hebben kinderen plezier in het leren van en met elkaar. Talent is daarbij het uitgangspunt. Op een creatieve manier ontdekken en ontplooien we de talenten van kinderen en zetten we die van leerkrachten, ouders en externen in ter verrijking.
Werkomgeving
Op onze school werken we nu al weer enkele jaren met Coöperatief Leren volgens Spencer Kagan. We passen dit toe in alle groepen en bouwen dat steeds verder uit. Naast kennis en schoolse vaardigheden wordt er volop gewerkt aan communicatieve en sociale vaardigheden. De huidige maatschappij doet een steeds groter beroep op samenwerking, op omgaan met elkaar.
Coöperatief Leren is een aanvulling op de praktijk van alledag. Het vraagt niet een totaal nieuwe werkwijze van de leerkracht, maar heeft een belangrijke plaats naast individuele en klassikale werkvormen.
Voordelen van Coöperatief Leren:
- Meer kinderen zijn tegelijkertijd in teams actief.
- Kinderen leren meer door onderlinge coaching (twee weten meer dan één, laat staan vier!).
- De ontwikkeling van sociale vaardigheden verloopt heel natuurlijk en veelvuldig binnen de normale leermomenten.
- De relatie tussen de leerlingen verbetert en daarmee ook de goede sfeer in de groep.
- De werkvormen motiveren de kinderen om met veel plezier en inzet aan de slag te gaan.
- Het is een effectieve vorm van klassenmanagement voor alle groepen.
Adresgegevens
Scholen volgen School ontvolgen
Volg een school om snel alle vacatures van de school te zien. Gebruik de filter in de vacaturelijst om alleen vacatures van gevolgde scholen te tonen.
Gevolgde scholen zijn daarnaast altijd makkelijk terug te vinden in de opgeslagen items.
Gevolgde scholen zijn daarnaast altijd makkelijk terug te vinden in de opgeslagen items.
Door deze school te ontvolgen verdwijnen de vacatures uit de filteroptie voor gevolgde scholen. De school wordt ook uit de opgeslagen items verwijderd.