Omschrijving van SWBS Pork
Op SWBS Pork zitten ruim 150 leerlingen. Het unieke karakter van de school ligt in het samenkomen van kinderen met diverse levensbeschouwelijke achtergronden. Daarmee valt de school onder het bijzonder basisonderwijs.
Zowel de leerlingen als de medewerkers van SWBS Pork denken en handelen vanuit verschillende levensbeschouwingen, waardoor er een waardevolle mix van perspectieven ontstaat. Door te focussen op wat ons bindt in plaats van wat ons scheidt, leren de kinderen op SWBS Pork omgaan met elkaars verschillen en overeenkomsten, waardoor ze waardevolle vaardigheden ontwikkelen voor een diverse samenleving.
Naast onderwijs biedt SWBS Pork ook opvang aan kinderen in de leeftijd van 2 tot 12 jaar. We hebben een peuteropvang, genaamd Purk, waarin ook vroeg en voorschoolse educatie (vve) wordt aangeboden. Daarnaast zijn er voor- en naschoolse opvangfaciliteiten in het gebouw. Er is goed overleg tussen de kinderopvang en de school, waardoor een doorgaande ontwikkellijn kan worden gewaarborgd.
De school hanteert een thematische benadering, waardoor kinderen vanaf jonge leeftijd tot aan het einde van hun basisschooltijd consistent onderwijs ontvangen. Bovendien heeft SWBS Pork korte lijnen met het voortgezet onderwijs waardoor ook de doorgaande lijn PO-VO wordt gewaarborgd.
Missie
Visie
Onze professionals dragen kennis over en begeleiden en stimuleren de kinderen. Zij ondersteunen ze met hun expertise en vaardigheid om keuzes te maken die aansluiten bij hun talenten, ondersteuningsbehoeften en ambities. Wij noemen dit gepersonaliseerd leren. Naast kennis zijn hierbij vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken, communiceren en reflecteren belangrijk. De kinderen ontwikkelen op deze manier een kritische, onderzoekende houding.
Wij realiseren samen met de kinderen een rijke, gevarieerde en veilige leeromgeving, waarin zij maximaal tot ontwikkeling kunnen komen. Deze omgeving stimuleert de motivatie, en geeft ieder kind de mogelijkheid om op eigen wijze en in eigen tempo te werken aan de leerdoelen.
De kinderen krijgen hierbij steeds meer invloed op hun eigen leerproces, op een manier die bij hen past. Hierdoor worden zelfreflectie en inzicht in het eigen leerproces vergroot. De kinderen, onze professionals, ouders en andere betrokkenen werken samen als team vanuit vertrouwen en in interactie met elkaar. Dit versterkt het zelfvertrouwen van de kinderen en geeft ze de ruimte om de wereld te ontdekken, hun vleugels uit te slaan en zich een leven lang te blijven ontwikkelen