Basisonderwijs
Rooms-Katholiek
366 Leerlingen
Omschrijving van St. Antoniusschool
Op de St. Antoniusschool zetten we in op goed en eigentijds onderwijs. Dat is nodig om kinderen goed voor te bereiden op de toekomst. Vooral goed taal-/lees- en rekenonderwijs is daarin blijvend van belang.
Op de St. Antoniusschool is het pedagogisch klimaat goed. We zien op onze school kinderen die toegroeien naar stabiele persoonlijkheden met zelfvertrouwen. Er wordt veel aandacht besteed aan de sfeer op school, waarbij we ervoor proberen te zorgen dat iedereen zich veilig voelt en zichzelf kan zijn.
We hechten grote waarde aan communicatie. Vanuit de katholieke identiteit is er echte aandacht voor elkaar, die zich uit in het goed luisteren naar elkaar.
Missie
Onze missie is om hoog gekwalificeerd, meetbaar en eigentijds onderwijs en kinderopvang aan te bieden, gericht op de katholieke identiteit, waarin kinderen worden gevormd in de volle breedte van het menszijn. Dat doen we vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid, samen met ouders.
Visie
Wij stellen ieder kind in staat om zich te ontwikkelen tot een onderzoekende wereldburger. Dit doen we door de nieuwsgierigheid die van nature bij kinderen aanwezig is, te stimuleren en ze te verleiden zelf op ontdekking uit te gaan en eigen verantwoordelijkheid te nemen. De leer- en ontwikkeldoelen die hierbij worden opgesteld kennen een doorgaande lijn. Dit maakt dat overgangen heel natuurlijk verlopen en het kind zich ononderbroken in eigen tempo kan ontwikkelen.
Onze professionals dragen kennis over en begeleiden en stimuleren de kinderen. Zij ondersteunen ze met hun expertise en vaardigheid om keuzes te maken die aansluiten bij hun talenten, ondersteuningsbehoeften en ambities. Wij noemen dit gepersonaliseerd leren. Naast kennis zijn hierbij vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken, communiceren en reflecteren belangrijk. De kinderen ontwikkelen op deze manier een kritische, onderzoekende houding.
Wij realiseren samen met de kinderen een rijke, gevarieerde en veilige leeromgeving, waarin zij maximaal tot ontwikkeling kunnen komen. Deze omgeving stimuleert de motivatie, en geeft ieder kind de mogelijkheid om op eigen wijze en in eigen tempo te werken aan de leerdoelen.
De kinderen krijgen hierbij steeds meer invloed op hun eigen leerproces, op een manier die bij hen past. Hierdoor worden zelfreflectie en inzicht in het eigen leerproces vergroot. De kinderen, onze professionals, ouders en andere betrokkenen werken samen als team vanuit vertrouwen en in interactie met elkaar. Dit versterkt het zelfvertrouwen van de kinderen en geeft ze de ruimte om de wereld te ontdekken, hun vleugels uit te slaan en zich een leven lang te blijven ontwikkelen
Onze professionals dragen kennis over en begeleiden en stimuleren de kinderen. Zij ondersteunen ze met hun expertise en vaardigheid om keuzes te maken die aansluiten bij hun talenten, ondersteuningsbehoeften en ambities. Wij noemen dit gepersonaliseerd leren. Naast kennis zijn hierbij vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken, communiceren en reflecteren belangrijk. De kinderen ontwikkelen op deze manier een kritische, onderzoekende houding.
Wij realiseren samen met de kinderen een rijke, gevarieerde en veilige leeromgeving, waarin zij maximaal tot ontwikkeling kunnen komen. Deze omgeving stimuleert de motivatie, en geeft ieder kind de mogelijkheid om op eigen wijze en in eigen tempo te werken aan de leerdoelen.
De kinderen krijgen hierbij steeds meer invloed op hun eigen leerproces, op een manier die bij hen past. Hierdoor worden zelfreflectie en inzicht in het eigen leerproces vergroot. De kinderen, onze professionals, ouders en andere betrokkenen werken samen als team vanuit vertrouwen en in interactie met elkaar. Dit versterkt het zelfvertrouwen van de kinderen en geeft ze de ruimte om de wereld te ontdekken, hun vleugels uit te slaan en zich een leven lang te blijven ontwikkelen
Video
Stichting Primenius