Basisonderwijs
Rooms-Katholiek
120 Leerlingen
Omschrijving van Sint Theresiaschool
Midden in het dorp bevindt zich de St. Theresiaschool, met zo’n 120 leerlingen. De basisschool is een plek waar kinderen veel tijd doorbrengen om te leren, spelen en ontwikkelen.
In samenwerking met Villa Tovertuin bieden we ook voorschool (peuteropvang) aan. Wij staan voor eigentijds onderwijs en opvang, waarbij we ervoor zorgen dat kinderen een goede basis krijgen op het gebied van onder andere taal, rekenen, begrijpend lezen en burgerschapsvorming.
We houden van openheid en transparantie en we zijn toegankelijk voor iedereen. De deur staat altijd open. Binnen het kindcentrum spreken we dezelfde taal en hanteren we dezelfde normen en waarden. Dat schept niet alleen duidelijkheid, maar zorgt ook voor veel rust, veiligheid en gezelligheid.
Missie
Onze missie is om hoog gekwalificeerd, meetbaar en eigentijds onderwijs en kinderopvang aan te bieden, gericht op de katholieke identiteit, waarin kinderen worden gevormd in de volle breedte van het menszijn. Dat doen we vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid, samen met ouders.
Visie
Wij stellen ieder kind in staat om zich te ontwikkelen tot een onderzoekende wereldburger. Dit doen we door de nieuwsgierigheid die van nature bij kinderen aanwezig is, te stimuleren en ze te verleiden zelf op ontdekking uit te gaan en eigen verantwoordelijkheid te nemen. De leer- en ontwikkeldoelen die hierbij worden opgesteld kennen een doorgaande lijn. Dit maakt dat overgangen heel natuurlijk verlopen en het kind zich ononderbroken in eigen tempo kan ontwikkelen.
Onze professionals dragen kennis over en begeleiden en stimuleren de kinderen. Zij ondersteunen ze met hun expertise en vaardigheid om keuzes te maken die aansluiten bij hun talenten, ondersteuningsbehoeften en ambities. Wij noemen dit gepersonaliseerd leren. Naast kennis zijn hierbij vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken, communiceren en reflecteren belangrijk. De kinderen ontwikkelen op deze manier een kritische, onderzoekende houding.
Wij realiseren samen met de kinderen een rijke, gevarieerde en veilige leeromgeving, waarin zij maximaal tot ontwikkeling kunnen komen. Deze omgeving stimuleert de motivatie, en geeft ieder kind de mogelijkheid om op eigen wijze en in eigen tempo te werken aan de leerdoelen.
De kinderen krijgen hierbij steeds meer invloed op hun eigen leerproces, op een manier die bij hen past. Hierdoor worden zelfreflectie en inzicht in het eigen leerproces vergroot. De kinderen, onze professionals, ouders en andere betrokkenen werken samen als team vanuit vertrouwen en in interactie met elkaar. Dit versterkt het zelfvertrouwen van de kinderen en geeft ze de ruimte om de wereld te ontdekken, hun vleugels uit te slaan en zich een leven lang te blijven ontwikkelen
Onze professionals dragen kennis over en begeleiden en stimuleren de kinderen. Zij ondersteunen ze met hun expertise en vaardigheid om keuzes te maken die aansluiten bij hun talenten, ondersteuningsbehoeften en ambities. Wij noemen dit gepersonaliseerd leren. Naast kennis zijn hierbij vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken, communiceren en reflecteren belangrijk. De kinderen ontwikkelen op deze manier een kritische, onderzoekende houding.
Wij realiseren samen met de kinderen een rijke, gevarieerde en veilige leeromgeving, waarin zij maximaal tot ontwikkeling kunnen komen. Deze omgeving stimuleert de motivatie, en geeft ieder kind de mogelijkheid om op eigen wijze en in eigen tempo te werken aan de leerdoelen.
De kinderen krijgen hierbij steeds meer invloed op hun eigen leerproces, op een manier die bij hen past. Hierdoor worden zelfreflectie en inzicht in het eigen leerproces vergroot. De kinderen, onze professionals, ouders en andere betrokkenen werken samen als team vanuit vertrouwen en in interactie met elkaar. Dit versterkt het zelfvertrouwen van de kinderen en geeft ze de ruimte om de wereld te ontdekken, hun vleugels uit te slaan en zich een leven lang te blijven ontwikkelen
Werkomgeving
Video
Stichting Primenius