Samenwerkingsverband PPO Delflanden
Samenwerkingsverband PPO Delflanden
PPO Delflanden is het samenwerkingsverband primair onderwijs voor de 80+ scholen in de gemeentes Delft, Lansingerland, Midden-Delfland en Pijnacker-Nootdorp. Samen met onze partners realiseren wij passende ondersteuning voor leerlingen binnen de reguliere scholen of, indien nodig, passend onderwijs in een gespecialiseerde setting. Ons streven is dat de best passende oplossing zo dicht mogelijk bij huis is en dat ons onderwijs steeds inclusiever wordt.
De medewerkers van PPO Delflanden zijn zonder uitzondering gedreven mensen. Collegialiteit staat bij ons hoog in het vaandel. Vanuit het team Lokale Ondersteuningsadviseurs kijken we mee welke hulp nodig is of welke plek passend is. Via de arrangementen die we afgeven, kunnen leerkrachten en scholen gebruik maken van onze andere teamleden: de preventief en ambulant ondersteuners, met tal van expertises. Op hun beurt doen zij er alles aan om tot passend onderwijs, of indien nodig, tot een andere goede passende oplossing te komen. Voor het team van de Ambulante Ondersteuners zijn we op zoek naar uitbreiding op gebied van taal, omdat we de behoefte hiernaar, om diverse redenen, zien toenemen.
Missie
Onze centrale missie is helder: “Samen realiseren we in de regio Delflanden voor ieder kind passend onderwijs.
Visie
Wij zijn er voor het kind
Wij willen dat kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen binnen de mogelijkheden, talenten en beperkingen van het kind. We denken altijd in mogelijkheden en onderzoeken wat het kind echt nodig heeft om optimaal te kunnen profiteren van het onderwijs.
Passend onderwijs gaat dan ook over goed onderwijs, onderwijs dat ervoor zorgt dat elk kind wordt uitgedaagd op het juiste niveau.
Samenwerking is essentieel
Om onze missie te kunnen realiseren is het belangrijk dat we intensief samenwerken. Met het kind, de ouders en de school, maar ook met onze (gemeentelijke) partners en jeugdhulpinstanties. Wij kijken verder dan alleen de noodzakelijke samenwerking, wij willen echt in verbinding staan met onze samenwerkingspartners. Luisteren, menselijkheid, openstaan voor de mening van een ander, maar ook het geven van duidelijkheid zijn voor ons essentiële elementen in de samenwerking. We hebben veel vertrouwen in onze samenwerkingspartners. We werken aan de meest effectieve oplossing en gaan samen voor het beste resultaat.
Gezin, school en vrije tijd
Kinderen ontwikkelen zich niet alleen maar binnen de school. We weten uit onderzoek dat de gezinssituatie en de besteding van de vrije tijd grote invloed heeft op het leren van kinderen. Het is dan ook belangrijk dat er een sterke verbinding is tussen: kind, ouder en school.
Start bij de basis, start in de klas
Passend onderwijs vindt plaats in het primair proces, in de klas. We willen met elkaar hierop investeren door in te zetten op verdere versterking van de basisondersteuning. We weten dat er verschillen tussen scholen bestaan. Echter, we hebben wel de ambitie om het vastgestelde niveau van basisondersteuning te behalen. Elke school heeft hierin haar eigen ontwikkeltraject. Het bureau PPO Delflanden vervult hierbij een ondersteunende en faciliterende rol.
Wij brengen de expertise bij het kind
De verbinding tussen onderwijs en jeugd is ook essentieel voor de groep leerlingen die een onderwijs-jeugdhulp arrangement nodig hebben. Die arrangementen moeten in multidisciplinair overleg tot stand komen en snel beschikbaar zijn om kind, ouders en school te ondersteunen. We streven ernaar om zoveel mogelijk leerlingen thuisnabij passend onderwijs te bieden. Dat kan regulier of speciaal (basis) onderwijs zijn. We willen vooral de expertise naar het kind brengen.
- Het belang van het kind stellen we centraal in alle beslissingen.
- We geloven in het principe om het eigenaarschap laag in de organisatie te leggen.
- Ons samenwerkingsverband wil een lerende (netwerk)organisatie zijn.
- De besturen van scholen in de regio Delflanden vinden samenwerking belangrijk.
- We werken vanuit een cultuur van nabijheid, betrokkenheid en gedeeld verantwoordelijkheid.