Omschrijving van De Pit
De PIT Groningen is een dynamische leeromgeving voor jonge mensen van 0 tot 18 jaar, een plek waar jong en oud zichzelf uitdagen en werken aan hun eigen ontwikkeling. Dat doen we niet alleen in een (school)gebouw, maar ook daarbuiten.
De PIT Groningen is een plek waar mensen samenkomen, hun netwerken met elkaar verbinden en profiteren van elkaars talenten. Wij zijn een kindcentrum waar onderwijs en opvang goed op elkaar zijn afgestemd. We werken niet met leerstofjaarklassensysteem of methodes, maar we hebben huiskamergroepen en geloven in een onderwijsvorm die erop gericht is dat kinderen zelfstandig en verantwoordelijk kunnen deelnemen aan de maatschappij van de toekomst.
Op de PIT Groningen hebben we geen klassen maar huizen. We hebben een voorhuis voor 0 tot 4-jarigen. Dat is onze kinderopvang. We hebben niet alleen een kinderdagverblijf en een peuteropvang (voorheen peuterspeelzaal), maar ook een voor- en naschoolse opvang.
Daarnaast hebben we een onderhuis (4 – 7 jaar), een middenhuis (7 – 10 jaar) en een bovenhuis (10 – 13 jaar). Ieder huis is onderverdeeld in ‘huiskamergroepen’. De huiskamers zijn zo samengesteld dat je je er thuis voelt. We starten en eindigen de dag in je eigen vaste familiegroep, bij je eigen mentor. Daarna gaat iedereen aan de slag met zijn eigen leer- en ontwikkelplan.
De leerroutes daarin zijn: basiswerk (rekenen en taal), projectwerk (thematisch werken) en keuzewerk (iets onderzoeken). Klik hier voor meer informatie daarover. (verwijzing naar ons onderwijs-aanbod).
Missie
Visie
Onze professionals dragen kennis over en begeleiden en stimuleren de kinderen. Zij ondersteunen ze met hun expertise en vaardigheid om keuzes te maken die aansluiten bij hun talenten, ondersteuningsbehoeften en ambities. Wij noemen dit gepersonaliseerd leren. Naast kennis zijn hierbij vaardigheden zoals samenwerken, kritisch denken, communiceren en reflecteren belangrijk. De kinderen ontwikkelen op deze manier een kritische, onderzoekende houding.
Wij realiseren samen met de kinderen een rijke, gevarieerde en veilige leeromgeving, waarin zij maximaal tot ontwikkeling kunnen komen. Deze omgeving stimuleert de motivatie, en geeft ieder kind de mogelijkheid om op eigen wijze en in eigen tempo te werken aan de leerdoelen.
De kinderen krijgen hierbij steeds meer invloed op hun eigen leerproces, op een manier die bij hen past. Hierdoor worden zelfreflectie en inzicht in het eigen leerproces vergroot. De kinderen, onze professionals, ouders en andere betrokkenen werken samen als team vanuit vertrouwen en in interactie met elkaar. Dit versterkt het zelfvertrouwen van de kinderen en geeft ze de ruimte om de wereld te ontdekken, hun vleugels uit te slaan en zich een leven lang te blijven ontwikkelen