Waar leren weer leuk is
De Carolusschool wordt bezocht door leerlingen die om verschillende redenen moeite hebben met het leren in het reguliere basisonderwijs.
Als het op de gebruikelijke wijze niet lukt, moet het anders. Wij proberen tegemoet te komen aan de ontwikkelingsbehoefte van iedere leerling door met de reeds beschikbare gegevens, en zo mogelijk aanvullende data, perspectiefplannen op te stellen om daar planmatig en in kleinere groepen aan te werken. Het oplossen van het probleem van het kind is niet altijd mogelijk. We richten ons dan op het leren omgaan met een probleem als vertraagde ontwikkeling, dyslexie, concentratiestoornis of ADHD.
We vinden het van belang dat er een goed evenwicht gevonden wordt tussen de leervakken, de creatieve ontwikkeling en de sociaal-emotionele vorming van onze leerlingen.
Missie
Missie en visie
Waar leren weer leuk is
Verbinding met de wereld
Denken in kansen
Onze school wil een onderwijssituatie scheppen, die het onze leerlingen mogelijk maakt een eigen ontwikkelingsproces te doorlopen in alle aspecten van hun groei en binnen hun mogelijkheden. Wij willen dat alle leerlingen zich gezien en gehoord voelen bij ons op school. Veel leerlingen komen bij ons tot hun recht. Na vaak een periode van frustratie komen kinderen op de Carolusschool tot rust. Ze ervaren succes en hun zelfvertrouwen groeit. Hierdoor voelen zij zich vaak fijner en komen zij weer tot leren.
Bij het verwezenlijken van deze visie horen de volgende uitgangspunten:
- We hebben een open houding voor kinderen en ouders van iedere geloofsovertuiging of nationaliteit, die respectvol omgaan met de katholieke identiteit van de school,
- We investeren actief in het versterken van zelfvertrouwen en het bevorderen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid,
- In onze school staat de leerlingenzorg centraal. Dit komt tot uiting in het volgen van leerlingen middels toetsing, onderzoek, observatie en besprekingen. Dit resulteert in het opzetten en uitvoeren van ontwikkelingsperspectiefplannen, groepskaarten, groepsplannen en incidenteel een individueel handelingsplan,
- We hechten waarde aan goede communicatie en goed overleg met ouders over de ontwikkeling en begeleiding van hun kind,
- Er is bijzondere aandacht voor een goed samenwerkend team, waarin mensen elkaar in hun werk ondersteunen een open houding hebben om met en van elkaar leren,
- Er is steeds een onderzoekende houding naar de mogelijkheid of een leerling, eventueel met ambulante begeleiding, het onderwijs weer op de reguliere school kan volgen.
Visie
Missie en visie
Waar leren weer leuk is
Verbinding met de wereld
Denken in kansen
Onze school wil een onderwijssituatie scheppen, die het onze leerlingen mogelijk maakt een eigen ontwikkelingsproces te doorlopen in alle aspecten van hun groei en binnen hun mogelijkheden. Wij willen dat alle leerlingen zich gezien en gehoord voelen bij ons op school. Veel leerlingen komen bij ons tot hun recht. Na vaak een periode van frustratie komen kinderen op de Carolusschool tot rust. Ze ervaren succes en hun zelfvertrouwen groeit. Hierdoor voelen zij zich vaak fijner en komen zij weer tot leren.
Bij het verwezenlijken van deze visie horen de volgende uitgangspunten:
- We hebben een open houding voor kinderen en ouders van iedere geloofsovertuiging of nationaliteit, die respectvol omgaan met de katholieke identiteit van de school,
- We investeren actief in het versterken van zelfvertrouwen en het bevorderen van zelfstandigheid en zelfredzaamheid,
- In onze school staat de leerlingenzorg centraal. Dit komt tot uiting in het volgen van leerlingen middels toetsing, onderzoek, observatie en besprekingen. Dit resulteert in het opzetten en uitvoeren van ontwikkelingsperspectiefplannen, groepskaarten, groepsplannen en incidenteel een individueel handelingsplan,
- We hechten waarde aan goede communicatie en goed overleg met ouders over de ontwikkeling en begeleiding van hun kind,
- Er is bijzondere aandacht voor een goed samenwerkend team, waarin mensen elkaar in hun werk ondersteunen een open houding hebben om met en van elkaar leren,
- Er is steeds een onderzoekende houding naar de mogelijkheid of een leerling, eventueel met ambulante begeleiding, het onderwijs weer op de reguliere school kan volgen.