Omschrijving van Stichting Scholengroep Trivium
Op 1 januari 2022 ontstond de stichting scholengroep Trivium door de bestuurlijke samenvoeging van Dollard College en Ubbo Emmius. In de jaren van voorbereiding van deze besturenfusie ontdekten we enerzijds dat beide organisaties veel gemeen hebben (bv. een zekere eigen-wijsheid in het denken over onderwijs en het daarin zelf initiatief nemen), maar dat er ook belangrijke verschillen zijn.
In een periode van twee jaren (tot 1 januari 2024) willen we enerzijds de tijd nemen het gemeenschappelijke te bundelen met de bedoeling dat krachtig te laten zijn voor de schoolorganisaties, en anderzijds eigen schoolculturen te respecteren en duidelijk te maken wat het eigene is.
Dit moet uitmonden in een krachtig statement en een strategisch beleidsplan. Het bestuur zal dat in nauw overleg met de directies ontwikkelen, met name ook omdat vanuit dit beleidsplan een vertaling moet worden gemaakt naar het Schoolplan.
Missie
In de besturingsfilosofie en het managementstatuut beschrijven we eigen-wijsheid, die we zeker ook willen relateren aan vrijheid van onderwijs. We willen een gemeenschappelijke identiteit beschrijven en tegelijkertijd ook ruimte geven voor verschillen. In dit alles achten we, op basis van voorbereidingsjaren op de besturenfusie, de volgende zaken van belang:
- in de trits kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming staat de laatste centraal, omdat kwalificatie en socialisatie vooral betekenis krijgen als deze zijn verankerd in het leven van leerlingen. Deze benadering stelt hoge eisen aan de (ped)agogische relatie, waarin de leerling daadwerkelijk subject mag zijn en leert reflecteren in groei naar volwassenheid (zie ook de grondslag en doelstelling in de statuten);
- kernwaarden vormen daadwerkelijk de kern-waarden van de organisatie; ze worden gedragen want ze zijn van de medewerkers; worden keer op keer waargemaakt;
- we sturen niet alleen op product, maar ook op proces (zie ook de besturingsfilosofie). We zijn dus gericht op beweging en op ontwikkeling van de organisatie in relatie tot die van de medewerker, met name de docent: anticiperend op de toekomst, niet haastend maar nooit stilstaand; SHRM ondersteunt en zorgt voor samenhang;
- de context van Trivium wordt in de eerste plaats bepaald door het andere onderwijs (VO en MBO) in de provincie; samen optrekken vraagt om een visie die gericht is op dat totaal. Zorgvuldig moet worden afgewogen waar samenwerking en afstemming dienstbaar is voor het geheel (en dus ook voor Trivium) en waar het verstandig is eigen wegen te gaan. De context is ook breder dan dit: PO, gemeenten, provincie en bedrijfsleven zijn belangrijke partners.