Omschrijving van de Sprankeling
Missie
Kennis en vaardigheden bijbrengen is de hoofdtaak van elke (basis)school. Het verschil zit ‘m in de benadering die je kiest. Bij De Sprankeling zijn we ervan overtuigd dat kennis beter beklijft als het aansluit bij de beleving van kinderen en de wereld om hen heen. We werken daarom in onze wereldoriëntatie met uit het leven gegrepen thema’s en doen veel aan bewegend leren.
Dat laatste is niet zo gek met zo’n grote binnen- en buitenruimte. We hebben twee buitenklassen met zelfs wifi voor de Chromebooks. Alle gelegenheid om te leren in vrijheid, zonder muurtjes en met doordachte spelvormen. Het effect is meerledig. Het wordt steeds duidelijker dat bewegen niet alleen goed is voor het lichaam, maar ook voor de hersenen. Kortom, je functioneert beter.
Uiteindelijk is ontwikkeling heel persoonlijk. Elk kind is anders. Bij De Sprankeling omarmen we die verschillen en vragen we ons dagelijks af: wat hebben onze leerlingen nodig? We observeren hun gedrag, gaan met ze in gesprek en zorgen ervoor dat zij zich gehoord en gezien voelen.
In de organisatie van ons onderwijs is die persoonlijke benadering ook verankerd. De groepen 3 t/m 8 hebben een intensieve samenwerking met hun parallelgroep (groep 5a met 5b, groep 6a met 6b et cetera).
Dit betekent dat kinderen instructie kunnen krijgen van verschillende leerkrachten op het niveau wat bij het kind past. Daarvoor gebruiken we de aparte instructieruimtes of het leerplein. Zo waaieren de kinderen flexibel uit al naar gelang hun behoeftes, terwijl de stamgroep de veilige basis blijft.