Goed nieuws voor het technisch onderwijs; meer meisjes en aankomende docenten
De technieksector ziet bemoedigende signalen: er stromen meer studenten in bij technische opleidingen én het aantal toekomstige techniekdocenten neemt toe. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het Dashboard Onderwijs & Arbeidsmarkt van de Rijksoverheid en het Platform Talent voor Technologie.
Een opvallend positieve ontwikkeling is de toename van het aantal inschrijvingen voor technische lerarenopleidingen. Zowel de tweedegraads exacte hbo-lerarenopleidingen als de beroepsgerichte varianten zien na jaren eindelijk weer groei. Deze stijging biedt hoop voor het nijpende tekort aan docenten in het technisch onderwijs.
Opmerkelijk is ook dat op de havo dit jaar voor het eerst meer meiden dan jongens kiezen voor een natuurprofiel (37% tegenover 35%). Op het vwo was die trend al zichtbaar, maar de havo volgt nu dus ook. Dit kan wijzen op een verschuiving: steeds meer meisjes kiezen voor een technische studierichting.
In het vmbo en mbo blijft het percentage leerlingen in technische richtingen grotendeels stabiel, respectievelijk op 20% en 28%. Toch is er sprake van een lichte stijging in absolute aantallen. Dat betekent dat er wel degelijk meer jongeren kiezen voor techniek, al is het tempo bescheiden.
Op hbo- en wo-niveau is de ontwikkeling minder gunstig. Het aandeel studenten in technische opleidingen blijft weliswaar gelijk, maar de totale instroom daalt licht. Dit roept vragen op over de aansluiting tussen het hoger technisch onderwijs en de arbeidsmarkt: worden jongeren nog wel voldoende gestimuleerd om voor techniek te kiezen?
Hoewel er positieve signalen zijn — met name bij de lerarenopleidingen en het groeiende aandeel meisjes in techniek — blijft het zaak om de verbinding tussen onderwijs en arbeidsmarkt verder te versterken. De stijging in sommige segmenten is hoopgevend, maar verdere inzet blijft nodig om de technieksector toekomstbestendig te maken.
artikel: vraagenaanbod.nl